Avatar billede olling Nybegynder
17. juli 2001 - 08:43 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

DMA til IBM Deskstar

Hej,

Flere programmer siger, at jeg ikke har slået Dma til på min harddisk. Det forstår jeg ikke, da harddisken jo fint burde kunne klare det.

Det er en IBM Deskstar DTLA 307030. (som jo skulle være en Ultradma-enhed). Jeg kører windows 98.

Jeg kan ikke slå DMA til under kontrolpanel/system/diskdrev/IBM... - den normale knap står der simpelthen ikke.

Jeg kan ikke finde min harddisk i BIOS, hvor man ellers kan slå det til på f.eks. mine CD-drev - så det ved jeg ikke, om er den rigtige løsning.

Der er ikke installeret en driver til harddisken - det kan jo også være problemet. Windows siger, at der ikke nødvendigvis kræves en driver til den - og den virker jo omvendt også ok (den har kørt i godt et år uden problemer). Hvis der skal en driver til - er der så nogle, som ved, hvor jeg kan finde den rigtige? (jeg kan ikke selv rigtig finde noget).....

på forhånd tak ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. juli 2001 - 08:50 #1
Der skal ikke en driver til.

Men du burde kunne slå DMA til der hvor du selv nævner det.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. juli 2001 - 08:55 #2
Her er et godt værktøj til dine IBM diske, med dette kan du overvåge en del ting.

Men det hjælper ikke på dit problem, jeg har lige kontrolleret og jeg kan sagtens slå DMA til og fra, ved at vælge egenskaber, eller dobbeltklikke på den pågældende disk. og vælge det midterste faneblad (ved ikke hvad det hedder på en dansk WIN)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. juli 2001 - 08:55 #3
Avatar billede the_email Nybegynder
17. juli 2001 - 12:18 #4
Står knappen der hvis du kigger ved i CD-romdrev?, for hvis den gør det kan du prøve at fjerne din harddisk og lade Windows finde den  igen så kan det være at du  kan slå DMA til.

TheEmail.
Avatar billede tomsen999 Nybegynder
17. juli 2001 - 13:53 #5
Du skal installere en driver til dit chipset på dit motherboard. Derefter kan du slå DMA til.
Avatar billede olling Nybegynder
17. juli 2001 - 18:17 #6
Til the_email :
Både mit CD-drev og min brænder har mulighed for at slå DMA til - uden det dog er gjort.
Avatar billede olling Nybegynder
17. juli 2001 - 18:18 #7
Til tomsen999:
Hvilke chips? Bios, eller hvad?
Avatar billede olling Nybegynder
17. juli 2001 - 18:21 #8
Til james_t_dk:

He. Jeg har af politiske grunde ikke noget disk-drev, så jeg kan ikke rigtig lave den påkrævede bootdiskette, som skal bruges til tjecket. Men så vidt jeg kan se, så skal det pågældende program bruges til at finde fysiske fejl og problemer på drevet - men det er jo efter alt at dømme ikke tilfældet nu ;)
Avatar billede the_email Nybegynder
17. juli 2001 - 19:55 #9
Prøv at fjerne Harddisken i Enhedshåndtering og lad Windows finde den igen det kan jo være et-eller-andet der er gået galt en-eller-anden gang.

TheEmail.
Avatar billede olling Nybegynder
17. juli 2001 - 20:40 #10
Til: TheEmail

Det er min eneste boot-enhed. Kan jeg så gøre det - og kommer det til at betyde noget for de data, som der ligger på disken?
Avatar billede the_email Nybegynder
17. juli 2001 - 21:33 #11
Øhh... bob bob.

Du skal nok først lave en bootdisk, så kan du boote den ind i DOS og så skrive \"win\" på c promten \"C:\\>\", men når den booter ved den jo ikke noget om at du har fjernet den så jeg er 99% sikker på at det ikke skulle skade noget ihvertfald ikke dine data det er 100 p.

TheEmail.
Avatar billede tomsen999 Nybegynder
18. juli 2001 - 15:56 #12
Du skal finde ud af hvilket chipset der sidder på dit motherboard. Der følger normalt en cd med hvor på der ligger drivere. Hvilket motherboard har du?
Avatar billede olling Nybegynder
12. august 2005 - 11:18 #13
old stuff