Avatar billede DonTorro Nybegynder
09. januar 2010 - 08:09 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Gæstebogspam - hjælp

Min gæstebog er fyldt med spam, og har ikke rigtigt kunne finde en måde jeg syntes er god til at bekæmpe det.

Hvad plejer i at gøre?

www.ipib.dk/gaestebog.php
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. januar 2010 - 12:00 #1
Jeg bruger captcha (der hvor man skriver bogstaver og tal i et felt).
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. januar 2010 - 12:06 #2
Er ikke testet, men umiddelbart ser den OK ud:

http://www.webcheatsheet.com/PHP/create_captcha_protection.php
Avatar billede repox Seniormester
09. januar 2010 - 13:42 #3
Prøv at kigge på denne tråd:

http://www.eksperten.dk/spm/897142
Avatar billede jenz3n Nybegynder
10. januar 2010 - 16:18 #4
Jeg kan varmt anbefale: http://recaptcha.net/
Avatar billede repox Seniormester
10. januar 2010 - 16:21 #5
#4:
Hvorfor bruge en ekstern tjeneste til at løse et relativt simpelt problem? bare nysgerrig...
Avatar billede jenz3n Nybegynder
10. januar 2010 - 16:33 #6
Ønsker man en CAPTCHA og er man ikke selv den store haj til programmering, eller vil man gerne bruge sin tid på noget vigtigere, så er det en acceptabel løsning.
Avatar billede repox Seniormester
10. januar 2010 - 17:11 #7
#6
Jeg kan gå med til at sige at det er en 'mulig løsning' hvis det er fordi man ikke selv kan finde ud af at løse problemet...
Jeg har dog lidt svært ved at tro på at dem - som rent faktisk er i stand til at løse det selv - kunne finde på at kalde det en 'acceptabel løsning' at bruge en ekstern tjeneste, som du endda skal tilmelde dig for at bruge... men hvad; det er jo bare min holdning...
Avatar billede jenz3n Nybegynder
10. januar 2010 - 17:40 #8
Jeg tror der er delte meninger om det. Tjenesten tilbyder oplæsning, mulighed for at få en ny kode og alt andet nødvendigt, så det ville, af nogen, betegnes som spild af tid at opfinde den dybe.
Det er en smagssag, og flere ellers profesionelle websider har valgt det system.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2010 - 17:51 #9
Undskyld jeg bryder ind i jeres diskussion her. jenz3n har lagt sit bud, så er det op til spørger om det kan bruges eller ej. Hvad i så syndes og tror, er ganske irrelevant, lad spørger afgøre det.
Avatar billede jenz3n Nybegynder
10. januar 2010 - 18:29 #10
Irrelevant? På hvilken måde? Diskussion er da netop med til at belyse problemstillingen og gøre det nemmere for spørger selv at træffe den beslutning, som er mest rigtig for ham/hende?
Desuden finder jeg det selv brugbart at høre andres mening, jeg sidder jo ikke nødvendigvis med den rigtige. Kom med dit eget bud/din egen mening i stedet.
Avatar billede repox Seniormester
10. januar 2010 - 18:34 #11
#9
Diskussion, debat, udveksle holdninger... kald det hvad du vil.
Hvis man ikke har mulighed for at udveksle meninger og erfaringer i en tråd, risikerer man at OP bliver sendt afsted med en dårlig løsning. At kalde vores samtale irrelevant er tåbeligt; den som mener han har lært alt, har intet lært.

#8
Du har ret i der ikke er nogen grund til at genopfinde hjulet. Jeg er - som du også selv pointerer - stødt på den captcha flere steder; også på større websites. Når det virker for nogen, kan det naturligvis også virke for andre. Jeg er blot lidt imod forslaget med recaptha fordi det er en ekstern tjeneste.
Avatar billede jenz3n Nybegynder
10. januar 2010 - 18:45 #12
#11
Ulempen ved en ekstern tjeneste er selvfølgelig at man så afhænger af nogle andre, altså noget man ikke selv kan kontrollere. Man bør som hovedregel holde sine systemer, funktioner og scripts så uafhængige som muligt (encapsulation), men det er jo et trade off.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2010 - 18:47 #13
Men det er helt og holdent jeres subjektive holdninger (som det klart fremgår af diskussionen). Det er op til spørger at finde ud af hvad han syndes. Så tåbeligt, absolut ikke. Det spammer tråden, hvilket jeg også gør nu. Så jeg er ude ;o)
Avatar billede jenz3n Nybegynder
10. januar 2010 - 18:57 #14
#13
Jeg tror begge vi forsøger at være objektive, men det er klart at vi ønsker at fortælle hvilken vægt vi lægger på de forskellige argumenter. Det kaldes en anbefaling, hvilket er hvad OP ønsker at få, når vedkommende direkte skriver: "Hvad plejer i at gøre?".
Avatar billede repox Seniormester
10. januar 2010 - 19:03 #15
#12
Der er ihvertfald rig mulighed for at finde alternativer, hvor man kun er afhængig af sine egen drift. Det kan potentielt være en fordel, hvis man er meget afhængig af at tingene ikke ændrer sig. Desværre er det jo sådan med eksterne tjenester at man bliver nød til at gøre tingene større og bedre, for at bibeholde sine brugere.

#13
Du taler som om der kun kan findes en korrekt løsning på spørgsmålet og den skal findes ud fra en objektiv holdning? Du ved godt det her er en kategori der omhandler scripting, ikke?
Avatar billede jenz3n Nybegynder
10. januar 2010 - 19:08 #16
#15
Det er rigtigt, men man kan hurtigt bruge alt for meget tid på at implementere en løsning, om så den er ekstern eller det er et script man downloader. Jeg har brugt recaptcha en enkelt gang, og fandt ingen skjulte tidsrøvere.
Avatar billede DonTorro Nybegynder
11. januar 2010 - 10:56 #17
hey michael_stim..

Har lidt problemer med den sidste: "The PHP Server Page (the Backend)"

Skal den være i gaestebog.php eller i ekstern fil?
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. januar 2010 - 11:18 #18
Ved et hurtigt overblik, ser det ud til at det er en ekstern fil.
Avatar billede DonTorro Nybegynder
05. juli 2010 - 18:56 #19
lukker

endte med at slette gb'en, da jeg ikke kunne få det til at virke ;o
Avatar billede DonTorro Nybegynder
05. juli 2010 - 18:56 #20
df