Avatar billede trex Nybegynder
09. januar 2010 - 00:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Forbogstav i første ord i sætning med stort

Hej.

Er der nogen herinde der kan yde mig lidt assistance i Excel?

Jeg har en liste med en masse varenavne (i samme række), hvor første bogstav i navnet skal konverteres til stort bogstav.

Eksemlel : testvare fra firma
Skal blive til : Testvare fra firma

Jeg kender godt til funktionerne STORT.FORBOGSTAV (og STORE.BOGSTAVER), men kan ikke få dem til at læse hele navnet og kun konvertere det første bogstav i første ord til stort bogstav.
STORT.FORBOGSTAV konvertere alle ord i en tekststreng til store forbogstaver (Testvare Fra Firma), hvilket ikke er hvad jeg er interesseret i.

Jeg har forsøgt mig med også at benytte funktionen VENSTRE for at fange første bogstav i tekststrengen, hvilket også til dels lykkes. Problemet er bare at jeg i ovenstående eksempel kun ender op med "T".

Har du en smart funktion (sammenskrivning af flere funktioner) eller en macro, vil jeg meget gerne høre fra dig!

På forhånd tak.
Avatar billede vejmand Juniormester
09. januar 2010 - 04:07 #1
Det kan sikkert laves meget mere smart, men det virker.  :-)

=VENSTRE(STORT.FORBOGSTAV(A1);1)&HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-1)
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2010 - 09:47 #2
Avatar billede trex Nybegynder
09. januar 2010 - 14:02 #3
Super! Det var lige det jeg ledte efter :-)

Kan se at jeg manglede funktionen LÆNGDE i mit eget forsøg.
Tak for hjælpen!
Avatar billede trex Nybegynder
09. januar 2010 - 14:07 #4
treatmenice:
Hvor vil du hen med det?