Avatar billede logy Nybegynder
08. januar 2010 - 16:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 "Ikke kompatibel"

Ved kørsel af Windows 7, Upgrade Advisor får jeg en melding lydende på, at Windows 7 ikke er kompatibel med driveren til: WinXP Promise SATAII150 579 (tm) IDE Controller. Driveren er dateret 28-05-2004 ver. 1.00.25 og oplyses i.ø. at fungere korrekt i enhedshåndtering
Jeg har undersøgt hos Promise Tecknologi og jeg kan ikke se, at der findes en nyere udgave af denne til download.
Der er så mange andre - og nyere - men dem kan jeg vil ikke bruge ??
Jeg er ellers helt klar til at installere Windows 7 Home Premium på en nyinstalleret og ren harddisk, da det er min hensigt indtil videre at beholde XP-Pro på den gamle harddisk.
Hvad vil der ske ved installationen. Vil Windows 7 selv finde en brugelig driver, eller hvad kan/skal jeg selv gøre ??
Upgrade Advisor melder ikke om andre særlige problemer.

Min pc kører i.ø. med en AMD 64 3500+ med 4 GB ram og vil jo godt kunne håndtere Windows i 64 bit, men jeg er i stor tvivl om, hvorvidt jeg skal vælge det, når jeg kommer så langt, eller hellere skal fortsætte med de 32.
Jeg bruger den aldrig til spil, men rigtig meget til billedbehandling.
Hvad menes der om det ??
Avatar billede jim3000 Nybegynder
08. januar 2010 - 17:59 #1
32 bit kan ikke håndtere alle dine 4 GB RAM. Det kan kun 64 bit versionen.

Jeg har selv lige skiftet til Win 7 proffesionel 64 bit af denne årsag.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. januar 2010 - 18:42 #2
find ud af, hvilken maskine du har (ie bundkort).
Find producentens hjemmeside, og se, om der er w7-drivere.

Og til billedbehandling, så er det med 4gb lige meget, om du har 32 eller 64 bit - du skal op på 6-8gb på en 64 bit for at mærke forskel.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. januar 2010 - 19:50 #3
Installerer du så vil du i værste fald ikke kunne se de diske som du har tilkoblet til controlleren.

Du kan så overveje

1) At købe et nyere controllerkort
2) Købe et nyt bundkort + cpu + ram (der er sket supermeget siden din AMD 3500+)
3) Køb et USB / eSATA kabinet til disken (så længe det ikke er systemdisken)
4) Lev med det :-)
Avatar billede logy Nybegynder
08. januar 2010 - 19:51 #4
Det forhold at 32 bit ikke kan håndtere 4 GB er jeg fuldud klar over. Det var også mere evt. problemer med andre programmer jeg tænkte på, men jeg har nok ikke udtrykt mig tydeligt nok.
Tak for rådet om kontakt til bundkort producenten.
Jeg har et Soltek SL-K8TPro-939 så jeg vil prøve at se, hvad der kan findes hos Soltek.
Og til jim3000. Jeg forstår ikke helt din bemærkning om, at du af denne årsag har skiftet til Win 7 Prof. Der er jo også mulighed for 64 bit i Home Premium !?
Avatar billede jim3000 Nybegynder
08. januar 2010 - 20:45 #5
#4
Det er rigtigt med Home premium. Jeg valgte bare en proffesionel a.h.t. muligheden for at køre XP mode. Det var bare en gardering der kostede et par hundrede kr. kan man sige.
F.eks. burde din IDe controller så kunne afvikles i XP mode, hvis det er helt umuligt at finde windows 7 driver til.
Men her er jeg ude i noget jeg ikke rigtigt har forstand på...
Avatar billede logy Nybegynder
16. januar 2010 - 17:07 #6
Til claes57.
Der var ingen af de fremkomne forslag, som direkte var anvendelige, men du fremhævede evt. muligheden på bundkortproducentens hjemmeside. Det havde jeg faktisk forsøgt, men Soltek eksisterer ikke mere, men man kan selvfølgelig finde masser af tilbud om drivere til det bundkort, som jeg har.
Det havde bare ikke givet resultat.
Forud havde jeg selvfølgelig forsøgt at finde en driver på den DVD som hører til bundkortet - også uden resultat.
Nu er jeg ikke nogen pc-nørd, så jeg havde kigget på DVDens hovedmappe med drivers, og derunder driver-mappen fra Promise. Det var jo den controller, som ikke var kompatibel efter Upgrade Advisors oplysning, så det fandt jeg naturligt, men der var ingen som duede.
Det viste sig da også ved forsøg på installation, at den stoppede og gav samme fejlmelding, så var jeg lige vidt.
Men ved at gennemse de andre mapper med drivere viste det sig, at den rigtige driver var placeret i en helt anden mappe i driver sektionen, og vupti så kørte det hele som smurt.
Så nu kører både XP-Pro og Windows 7 helt OK.
Så du skal have point, men der er vidst noget med, at du skal give et svar før jeg kan godkende det.
Der er i hvert tilfælde ingen synlig knap til dette brug.
m.v.h.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2010 - 17:27 #7
bare behold point - jeg klarer mig (vil hellere vinde i lotto).