Avatar billede bondekongen Nybegynder
16. juli 2001 - 22:57 Der er 15 kommentarer

HJÆLP FOR POKKER!

Hejsa derude! Hæjlp mig!

Jeg er ved at lave noget grafik, men der er opstået et problem...Okay vi siger jeg har lavet
en cirkel på en transparant baggrund. Den er ikke fyldt ud med noget inde midt, altså den består kun af omkredsstregen. Vups
så kommer jeg lige i tanke om, at jeg godt vil have fyldt cirklen med en blå farve, altså så den kommer til at bestå af omkredsstregen og en fyldning. Så kommer problemet.

Hvordan for jeg fyldt cirklen med den blå farve så det hele bliver en helhed, fordi hvis jeg tager \"malerspanden\" og fylder den, vil der selvføgelig blive noget snavs omkring omkredsstregen. Det ser dumt ud.

Jeg kune selvfølgelig lave en ny cirkel hvor jeg bestemmer at der skal være en fylning og en omkredsstreg, men denne cirkel jeg benytter til at forklare er ikke en cirkel i virkeligheden. Det er en mand, som jeg gerne vil have fyldt med en skinfarve, men som sagt ser det dumt ud hvis jeg tager
malerspanden og fylder ?

Hæjlp mig, tak..

P.S Latterlig forklaring, ja, men den er lidt tricky at forklare :)
Bruger PSP og Photoshop..

Casper//Bondekongen
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 23:00 #1
øhhh det fattede jeg ikke en hujende fis af !!!
(kan du ikke lægge et screenshot op så man kan se hvad du snakker om ??)
:)
Avatar billede Beach Mester
16. juli 2001 - 23:00 #2
I Photoshop kan du fylde den uden at det kommer \"ud over stregen\" hvis du når du markere dit område har feather til at stå på 0

//Beach
Avatar billede repsac Nybegynder
16. juli 2001 - 23:05 #3
I PSP kan du et eller andet sted bestemme om der må \"fades\" eller ej ... Du skal sætte det til 0 så det bliver ... hmmm hvordan kan man forklare det ... pixel-skarpt. Altså så cirklen bliver hakket af de enkelte pixels ...
Ved det kan lade sig gøre, men jeg havde kun en trial af PSP, såehh ... :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. juli 2001 - 23:06 #4
er det diddling du refererer til. at din sorte cirkel i virkelihede får en mass grå ounkter i kanten tilpasse for at få den til at se jævnere ud?

så lav lidt treshold og bleed i din fill.
treshold så den ikke KUN fylder i præcis det kridhvide pixels men også tager et par halvgrå medd.
bleed så den ved samme lejlighed \'blåner\' omkringliggende pixels og dermed får flere af de grå kørt over i det blålige.

hvad det så hedder i dit painprogram, det måguderne vide :)

mvh JakobA
Avatar billede repsac Nybegynder
16. juli 2001 - 23:08 #5
Prøv at lave en cirkel i Paint ... zoom ind på kanten af cirklen ... så vil du forstå hvad jeg mener med \"pixel-skarpt\" ... i hope :)
Avatar billede bondekongen Nybegynder
16. juli 2001 - 23:16 #6
Avatar billede repsac Nybegynder
16. juli 2001 - 23:21 #7
Prøv en gang at zoom\'e ind på kanten af cirklen.
Prøv derefter at lave en cirkel i Paint.

Kan du se forskellen ... du skal have lavet cirklen som det bliver gjordt med Paint ...

Er du med?
Avatar billede bondekongen Nybegynder
16. juli 2001 - 23:24 #8
Hmmm...? Nej det skal ikke ligne min første tegning i børnehaven :)...Der skal være \"Antialias\" på..!
Avatar billede bondekongen Nybegynder
16. juli 2001 - 23:28 #9
Ahhh okay...Jeg har selv fundet ud af det! :)
Avatar billede theartist Nybegynder
16. juli 2001 - 23:48 #10
Jeg ville klikke inde i manden med min magic wand. Herefter vil jeg lave et nyt layer og trække det ned under omridset. Gå i select>>modify>>expand med 1 (måske 2) pixel (for at undgå grums). Herefter fylder du så bare med en farve og er du tilfreds kan du jo smelte de to layers sammen nu!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
17. juli 2001 - 00:20 #11
Vælg med magic wand det sorte, hvor du har indstillingen på 1, vælg derefter invers og udfyld med malebøtten. Den plejer at virke for mig.
Avatar billede prodic Mester
17. juli 2001 - 12:00 #12
Well bare for at komme med endnu et forslag. ;-)

Jeg tror jeg ville vælge den sorte streg med Magic Wand-værktøjet. Dernæst holde Alt(eller er det shift) nede mens jeg klikkede på området inde i cirklen for at få det gennemsigtige med i min selection.
Dernæst ville jeg oprette et nyt layer, og flytte det under layeret med den sorte streg og dernæst vælte malerbøtten ned i min selection.
Så skulle du gerne ikke så de grimme kanter.
Avatar billede sonne Nybegynder
17. juli 2001 - 13:05 #13
PSP7
http://www.sonne.subnet.dk/reklamer/farvefyld.gif
udfyldning
tool options
tolerance

Aksel

Avatar billede maydk Nybegynder
18. juli 2001 - 21:40 #14
Hejsa
Hvis du Ctrl-klikker på det lag figuren ligger på skulle du gerne, kun makere figuren. Og så kan du jo lave en maske og med tryllestaven og en høj tolerance makere det uden om og slette det. Her efter kan du lave det underliggende lag i den farve du ønsker!!!
Avatar billede casperc Nybegynder
22. juli 2001 - 23:51 #15
Lav da bare en ny cirkel i et lag du lægger bag ved cirklen, og fyld den nye cirkel med den farve du ønsker.

/CasperC