Avatar billede bojohansen Nybegynder
16. juli 2001 - 22:15 Der er 36 kommentarer og
2 løsninger

Jeg ødelagde mit motherboard :-((

Såååååååååååååååååååånt noget pis :-((

Jeg skulle lige til at montere min nye Silverado Cooler, og ville så lige afmontere CPU\'en (FC-PGA)........... kunne selvfølgelig ikke lige løsne metal armen som holder den på plads, nuppede en skruetrækker, hvad sker der så............... den smutter.............. ikke voldsomt, men lige nøjagtigt nok til at jeg kradser en lille dims i stykker som sidder lige ved siden af soklen (Asus CUSL2)........................ *SNØFT*
Skidtet koster 1.500,- fra ny, hvilket dette nærmest er, men kan det betale sig at sende det ind og få det repareret?????? og kan i anbefale steder som er gode til dette ???

Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 22:34 #1
Det bliver næsten lige så dyrt at rep. som at købe et nyt mobo, snøft ;o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 22:36 #2
Kender du ikke en der skrap på loddekolben og kender værdien af den komponent der er gået i stykker!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 22:37 #3
hvis den sidder lige ved siden af proccessoren er det nok en kondensator... alt efter hvilket fabrikat der skal til er de ikke enormt dyre...
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 22:45 #4
Ne, men de er hulens svære at lodde ud, der er ikke meget plads at rutte med.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 22:46 #5
Uanset om det er en modstand eller en kondensator så er det noget småskidt at røre ved!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 22:52 #6
prøv at snakke med nogen af de folk der lave microlodninger (f.eks. dioder i mobiltelefoner) det må være den størrelsesorden.
Avatar billede bunji Nybegynder
16. juli 2001 - 23:09 #7
prøv om du ikke kan få den på garatien
Avatar billede bojohansen Nybegynder
16. juli 2001 - 23:16 #8
Hmmmmmmmm dammmmmmmm

Den går ikke på garantien, da man nemt ville opdage fejlen........

Der er rimelig god plads til at arbejde på, men den er meget lille den dims :-((

Hmmmmmmm jeg må vel prøve at kontakte Asus Danmark......hvis de findes.....
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2001 - 23:20 #9
Jeg tror ikke Asus har noget i Danmark, skal du ikke en tur til Taiwan ;o)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
16. juli 2001 - 23:37 #10
Hmmmmmmm ikke lige umiddelbart :-))

pis lort............... jeg havde ikke lige regnet med at proppe penge i denne maskine lig nu.................først når Asus PT4 + P4 1.7 Gh kom i en lidt bedre pris :-(((((
Dammmmmmmmmm det bliver dyrt det her :-((

Nå det må der lige tygges lidt på...............

G\'nat og sov godt :-)
Avatar billede curtsen Nybegynder
16. juli 2001 - 23:57 #11
Det kan godt lade sige gøre at reppe det..

Prøv evt at kontakte it butikken når de kommer retur fra ferie..

JEg har set et asus a7v der havde været ude for det samme..

det blev fikset og fungerede fint...

Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2001 - 00:05 #12
curtsen> Jeg tror han bliver glad for at høre, men han sagde g,nat lige før, så deet!
Avatar billede celik Nybegynder
17. juli 2001 - 09:30 #13
Jeg kan godt lode det i for dig men det kræver bare jeg ved hvad det er for en komponent. Så hvid du kan gøre forarbejdet med finde ud af det, kan jeg klare resten...
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2001 - 10:50 #14
Ja, hvorfor ikke prøve ceilks forslag, der er ikke noget at miste og alt at vinde.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
17. juli 2001 - 14:42 #15
Ja det ville være fedt........... men der er intet komponent sheet at finde nogen steder :-((

itbutikken.dk holder jo lukket indtil D. 22-7  :-((((
Avatar billede bojohansen Nybegynder
17. juli 2001 - 14:43 #16
]--> celik

Hvis jeg tager et billede af det komponent der sidder ved siden af, kan du så se hvilket det er ??
Avatar billede celik Nybegynder
17. juli 2001 - 14:47 #17
Ja prøv det så må jeg se..
Avatar billede celik Nybegynder
17. juli 2001 - 14:57 #18
Du må faktisk også gerne tage et billede af der hvor den sad, mens du nu er igang. :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2001 - 15:07 #19
Takker for pointene og håber det må lykkes for dig ;o)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
17. juli 2001 - 15:36 #20
Jeg prøver lige om ikke jeg kan få kick-startet en af de gamle comps. når jeg kommer hjem, og så få taget et par billeder af skidtet.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
17. juli 2001 - 21:47 #21
http://bo-johansen.adsl.dk/mb-billeder/

Her ligger lidt billeder af boardet.

Lige til højre for cirklen er en enhed magen til på alle billederne.

De er ikke 100% skarpe da jeg ikke kan zoome mere end dette. zoomer jeg længere ud er det totalt umuligt at se kompenentet overhovedet :-(

Det er sort (gråt) med en sølvlignende ramme i begge ender som løber fra toppen til bunden, der står intet på komponentet.
Der findes masser af slagsen på boardet, bare i forskellige farver, sort, røde, orange, gul, lys gul, lilla..........mange forskellige.

Det er ca. 1.5 mm bredt, 1.5 mm højt og 2-2.5 mm langt

Er det overhovedet muligt at lodde et så lille komponent uden at brænde det af, altså med håndkraft ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2001 - 22:07 #22
Jeg tror det er en modstand, men jeg kan ikke se om der står RXXX.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2001 - 22:09 #23
Prøv om du kan aflæse farverne, det siger noget om værdien på modstanden, du skal ha fat i en modtand med meget tynde trådender og der er kun en ting at gøre, prøv om den kan loddes fast!
Avatar billede msmows Nybegynder
18. juli 2001 - 11:44 #24
Kan sagtens laves, find et bundkort af samme type, aflæs konponentværdien, (eller mål den), hos den lokale elektronikpusher købes så en SMD-modstand, diode eller kondensator (hvad det nu skal være). En loddepen på 4-7watt findes frem og så loddes der af og på.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 11:52 #25
Man skal nok være heldig for at kende en der er villig til at skille sin spille ad, det er heller ikke helt ufarligt at gå ind og måle modstanden, man bør i hvert fald tage CPU ud først. Det ville bedre at kende farvekoden og sammenligne den med farven på modstanden.
Kondensatorer er straks et større problem, man kan ikke præcist måle værdien af den og der er større spredning på kondensatorer, men igen- brug farvekoden.
Dioder er rimelig lette at måle med et Ohm-meter, der er som regel en diodemåler på samme!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2001 - 12:02 #26
Modsatnd eller ej, så er det en SMD komponent. Der er ingen tråd ender på en SMD komponent, det er nærmest bare en lille klods.

Modstandene plejer at have påtrykt en værdi, mens kondensatore sjældent har påtrykt en værdi.

Køb et nyt motherboard, du kan prøve at rep. det du har, men mine penge er på at det ikke kommer til at virke alligevel. Du kan jo også have ridset en printbane som du ikke kan se, og derved have ødelagt motherboardet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 12:19 #27
james_t_dk> SMD betyder det ikke Small Modular Device, eller noget i den stil. Jeg ville alligevel foretrække en komponent med trådender, dels er de billige og nemme at få fat i og dels er det nemmere at lodde på en tråd, og det er jo bare en enkelt komponent det drejer sig om.
En ridset printbane er endnu sværere at reparere, men det er da værd at prøve med en rep. inden man skal ud og købe et nyt mobo til 1500 kr.
Avatar billede celik Nybegynder
18. juli 2001 - 13:12 #28
bojohansen> hej igen jeg var ikke lige på min pind så derfor skriver jeg først nu. Jeg kan godt nok ikke lige se hvad det er for en komponent men det er sansynligvis en modstand. Har du egentlig prøvet at tænde for den alligevel? Altså er komputeren helt død for det ser ud som om det er en \"opsætnings-modstand\" eller hvad man nu ellers skal kalde det, altså en slags jumper. Hvis det er en kondensator kunne jeg forestille mig at din komputer nok stadig virker men måske med en del fejl, for så er det nok en afkoblingskondensator. En afkoblingskondensator filtrerer bl.a. støj og er CPU\'ens energi reserve. Hensyn til lodningen så er det ikke noget problem for den er ikke så uhyggelig lille -igen. Jeg kan tilbyde dig at sende den ind til mig og meget gerne med den komponent der faldt af, hvis du har den. Så kan jeg kikke på det og give dig et svar.
retaxes> SMD står for Surface Mounted Device.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 13:15 #29
celik> Der var den! Surface Mounted Device, takker ;o)

Det kunne godt være en modstand til at forbinde to kredsløb, altså en lille værdi, og kondensatoren kunne som du siger, være til afkobling, med de frekvenser der arbejdes med, så må der være en del støj.
Avatar billede celik Nybegynder
18. juli 2001 - 13:33 #30
hovsa.. stavede jeg computer med k - jeg ER træt :-)
Avatar billede msmows Nybegynder
18. juli 2001 - 20:50 #31
>retaxes - årh ved du nu hvad, at måle uden at skade det omkringliggende er da en smal sag, eller bruger en megger? he, he
Avatar billede msmows Nybegynder
18. juli 2001 - 20:51 #32
\"eller bruger du en megger?\" skulle det være
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 20:54 #33
msmows> Man kan sagten ødelægge noget, især hvis man ikke har udviklet sin finmotorik ;o)
Avatar billede msmows Nybegynder
19. juli 2001 - 08:55 #34
finmotorik - du mener hvis hver rystelse på hånden er inden for 5 tommer. :o)
Avatar billede celik Nybegynder
19. juli 2001 - 09:04 #35
Jeg skal lige nævne, at det der med at måle en komponent på boardet duer altså ikke helt for du kan stort ikke komme udenom at komme til at måle noget andet der sidder på boardet. For hvad så hvis der sidder en kondensator, diode eller modstand parallelt med f.eks. den modstand man prøver at måle?? øøhh :-)
Man kunne selvfølgelig skære alle printbanerne som fører til komponenten over så ville det sikkert lykkes meen...:-)))
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. juli 2001 - 11:57 #36
celik> Det var derfor jeg skrev at man skulle være forsigtig med målinger, der er mange ting der influerer på resultatet, udover at det kan være risikabelt når f.eks., CPU sidder i. Det sikreste er farvekode, og helst et diagram med ang. af nr. og værdi og det får man aldrig fat i.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
19. juli 2001 - 13:08 #37
En af mine venner vil lige prøve at kigge på det.

En af hans venner (pc butik) har vist et board med andre fejl som vi kan stjæle fra eller læse værdi fra.

Går det så går det, går det ikke så er det bare surt!!!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. juli 2001 - 13:17 #38
Det er trods alt værd at prøve!