Avatar billede kardon Nybegynder
02. januar 2010 - 11:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

har xp overvejer w7 men hvilket?

hej jeg har xp lige nu, men overvejer at skifte til windows 7
men hvilket skal man vælge?
jeg må indrømme at jeg er ret meget på bar bund her..

jeg har fundet to forskellige, et til 1300,-
og et til 700,-

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=50623&type=hardware

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=50610&type=0
Avatar billede Trez Seniormester
02. januar 2010 - 12:01 #1
OEM må det ikke kun sælges sammen med en ny computer? Eller har jeg misforstået det?

For hvis det er sådan er det meget nemt at vælge...
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2010 - 12:34 #2
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2010 - 12:55 #3
http://www.pcworld.dk/art/11233?a=category&i=267

jeg bruger denne her bare vist som eksempel

http://www.dataengros.dk/software/windows-7-32bit/product-997.htm

det er den af versionerne der kan mest

hvis du ikke vil have bøvl skal du nok ikke vælge 64 bit - der kan på nogle maskiner være ikke så lidt vrøvl med at finde drivere. det er der sjældent fordi win 7 32 bit stort set bruger de samme drivere som til vista(kan være undtagelser)

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2010 - 13:19 #4
Enig med treatmenice
Avatar billede kardon Nybegynder
02. januar 2010 - 13:29 #5
jeg har lige købt hjem til et i5 system, venter dog stadig på et par dele, på min nuværende pc har jeg xp, den nye kan nemt køre 64 bit uden problemer :)

men det vil så sige at man bliver nødtil at købe den dyre
hvor man både kan køre 32 og 64 bit

håbede ellers at man kunne få det til lidt billigere penge end 1300,-

den eneste grund til at jeg vil skifte fra xp er at jeg kan få det med 64 bit, er ellers meget tilfreds med xp 32 bit.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2010 - 13:36 #6
hvad mener du med at købe den dyre

enten køber du 32 bit eller også køber du 64 bit -

læs nu nøje under #3 igen

første link

beslut dig her til hvilken version du skal bruge men husk du kan ikke fortryde når du har købt så tænk lidt længere ud i fremtiden - det kunne jo være der var en funktion du senere fik brug for f.eks bitlocker.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/compare?T1=tab20

m.v.h
Avatar billede jim3000 Nybegynder
02. januar 2010 - 14:37 #7
Jeg ville helt klart vælge 64 bit proffeionel OEM, hvis din computer kan klare det.
Min hp dv6-1233 kom desværre med 32 bit.
32 bit kun kan udnytte 3 Gb af de 4 GB der er installeret i mit tilfælde.
Grafikkortet "spærrer" for den ene GB. ( hvis der er et grafikkort på 1 GB.)
Og der er ingen mulighed for yderligere at opgradere RAM med en 32 bit.
Ultimate synes jeg er lige dyrt nok, men ok, hvis det er bitlocker man gerne vil anvende.
Jeg ville vælge en 64 bit proffesionel OEM, så er man sikker på, at hvis der er et eller andet der kun kan afvikles i XP, så kan det afvikles i XP mode.
I mit tilfælde har jeg en 4 år gammel laserprinter, som jeg ikke kan kommunikere med i windows 7 home.
Avatar billede kardon Nybegynder
02. januar 2010 - 14:44 #8
"hvad mener du med at købe den dyre"
jeg mente den til 1300,- frem for den til 700,-

det sidste link var en stor hjælp tak.

der hvor der står et "flueben += forbedret"
hvad står det for?

det bliver nok denne her så:
http://www.dataengros.dk/software/windows-7-32bit/product-997.htm

men der står også: "Licensprisfastsættelse  OEM"

kan det så godt bruges af private?
Avatar billede jim3000 Nybegynder
02. januar 2010 - 14:49 #9
OEM kan du godt købe, men det "hører til computeren".
En fuld version kan du flytte til en anden computer senere, hvis din nuværende f.eks. går i stykker. Det kan du ikke med en OEM.
Før i tiden skulle man købe en "mus" eller et eller andet stykke hardware med når man købte en OEM, men det virker ikke som om man skal det mere...
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2010 - 14:56 #10
forbedret er nok bare i forhold til vista

en OEM version er en fuld version men bare bundet op på den hardwate du har i din pc
i "gamle" dage måtte man på tro og love pligtskyldigt ringe microsoft op og telefonisk aktivere den - ved ikke rigtig om de bruger det mere. tror godt de er klar over hvor let det er at lave triks men aktiveringen

når du om føje tid køber en ny pc lægger du bare win 7 ind på den og tro mig den bliver også aktiveret
alle køber OEM versioner.
Avatar billede kardon Nybegynder
02. januar 2010 - 15:04 #11
så bliver det ok en af disse her:

denne her til 1000,- kun 64 bit og OEM
http://www.dataengros.dk/software/windows-7-64bit/product-1071.htm

eller denne her med 32/64 bit og uden OEM til 2000,-
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=364313&SamleMenuID=13&gruppe=5066&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=Microsoft&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

i sidste nede bliver det nok den første  ;)

tak for hjælpen alle sammen!

hilsen
kardon
Avatar billede kardon Nybegynder
05. januar 2010 - 17:23 #12
er her nogen som ved hvordan det der OEM virker?

jeg tænker på at hvis ens harddisk ryger eller man
skal have en ny/bedre, skal man så ud og købe endnu
en windows cd til de 800-900,-
eller kan man godt lægge det over på en ny man må
bare ikke låne det ud..

håber her er nogen som kan hjælpe :)

hilsen
kardon