Avatar billede ibhuck Nybegynder
30. december 2009 - 19:25 Der er 11 kommentarer

16:9 skærm og fotoes

Jeg har måttet udskifte min (4:3) Acer skærm, og fået en 16:9 HP 2159v skærm. Problemet er, at mine fotoes nu vises i bredformat, dvs trukket ud i siderne, så f.eks. ansigter nærmest bliver ukendelige. Kan man på en 16:9 skærm umiddelbart vise fotoes, som de oprindelig var på 4:3 skærmen?
Avatar billede justrace Novice
30. december 2009 - 19:36 #1
Gå ind i skærmindstillinger, og sæt opløsningen op til det den kan komme. :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. december 2009 - 20:17 #2
Er det billeder som helhed eller når du bruger dem som skrivebords baggrund?  og er opløsningen sat til et rigtigt 16:9 forhold? den går jo hel op til 1920:1080 hvis ikonerne og skrift ikke skal være for småt skulle du indstille til eks. 1440:900!
Avatar billede ibhuck Nybegynder
30. december 2009 - 20:38 #3
Tak for jeres kommentarer. Når jeg ændrer opløsningen på skærmen bliver alt andet også ændret (tekststørrelse, skrivebords baggrund osv). Jeg tænkte, at der måske var en mulighed for at blot at ændre formatet fra 16:9 til 4:3, når jeg ser fotoes overført fra en digetalkamara (ligesom på et TV)?
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. december 2009 - 20:52 #4
Et billede ændres da ikke fordi du importerer det til en Pc,!
Avatar billede ibhuck Nybegynder
30. december 2009 - 22:36 #5
Jeg har vist ikke fået forklaret 'problemet' godt nok.  Udskiftning af PC-skærmen til en 16:9 har betydet, at alle skærmbilleder nu er trukket ud til siderne, dvs forvrænget. Det kommer især til udtryk, når der er et billede (eks: foto) på skærmen. Er det et indstillingsspørgsmål?
Avatar billede justrace Novice
30. december 2009 - 23:18 #6
Ja, under egenskaber for din skæerm, er der jo "Skrivebordsbaggrund".

Der skal du flytte markeringen til en af de 3 til højre (hvis det er Vista).

Eller, og det er nok den mest korrekte, lave dit baggrundsbillede om til samme opløsning som skærmen, eller beskære det i 16:8 format.
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. december 2009 - 09:45 #7
Hej igen når du midt på skrivebordet højre klikker og er kommet ind til skærm oplødninger må der være en knap hvor der står flere indstillinger der står der en stribe af muligheder der skal du vælge en der svarer til en 16:9:indstilling! Dette var ud fra at det er vista hvis XP så er det lidt anderledes så tar vi den!
Avatar billede ibhuck Nybegynder
31. december 2009 - 14:16 #8
Tusind tak både poko1 og justrace for jeres indlæg. Det har virkelig hjulpet mig til at forstå lidt af logikken. Jeg har Windows XP home og den virker åbenbart på samme måde som Vista mht poko1's indlæg. Bruger jeg den anbefalede skærmopløsning 1920x1080 ser skærmbilledes dimensioner ud til at være ok, men alt er blevet meget småt. Som novice på dette område, må jeg stille spørgsmålet: Hvordan får jeg fyldt skærmen ud, når jeg bruger denne opløsning?
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. december 2009 - 14:30 #9
Du skal højre trykke midt på skærmen så kommer der en dialogbox frem hvor du kan indstille baggrund pauseskærm osv i højre side står indstillinger tryk der i bunden af den box der så kommer frem er der en skyder hvor du kan vælge opløsning men der står også avancerede indstillinger den trykker du på og så trykker du vis alle tilstande her finder du så hvad ieg mener passer til din skærm 1440X900 det er ikke 100% sikkert at den har denne men så en der ligner!
Avatar billede ibhuck Nybegynder
02. januar 2010 - 19:27 #10
Godt nytår, vel overstået og jeg er tilbage igen.
Tusind for de gode råd. Selv om jeg ikke er nået frem til den ideelle løsning vedr min PC og skærm, har jeg nu noget at bygge videre på. Tak igen
Avatar billede justrace Novice
02. januar 2010 - 23:01 #11
Selv tak. :)