Avatar billede chrisbi Nybegynder
30. december 2009 - 10:13 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Installation Windows 7

Jeg har fået et stk IBM harddisk fra arbejdet.
Disken er ryddet  - altså uden styresystem.
Jeg vil give den windows 7 og finder på nettet Merlin.dk et
"Microsoft - Windows 7 Home Premium - 1 pack - 64 bit - Dansk - OEM" til 633,- som jeg køber og får leveret i går.

Da jeg åbner pakken, kan jeg se, at der på DVD'en står: "Indeholder Windows Anytime Upgrade"

Det forvirrer mig, da jeg aldrig har prøvet at lægge styrestym i en computer.

1. Betyder det, at der er tale om en opgraderings-DVD?

2. I så fald kan jeg vel ikke bruge den overhovedet?

3. OEM - betyder det ikke bare, at programmet alene vil være knyttet til den maskine, det lægges på - eller?

4. Er jeg helt på herrens mark :-) Jeg kan sagtens fortryde købet. Men søger et godt råd til en begynder ud i at lægge styrestystem på tom PC.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2009 - 10:52 #1
sæt win 7 i drevet og boot op på den og gør ligesom der er vist med billeder i vista - systemet er det samme

http://www.helgec.dk/vista-install.html

du skal muligvis have fat i en sata driver men ikke hvis der stadig er en partition på harddsiken

en oem version er bare rettet til den hardware du har i din pc
det betød i gamle dage at man kun måtte lægge den ind på 1 pc men man skifter jo af og til det gamle hakkebrædt ud med en ny og den gang måtte man af og til telefonisk registrere den.
jeg tror ikke de bruger systemet mere.

men hvorfor 64 bit - datatid lavede en test der viste at der ingenting var at hente overfor 32 bit og de drivere er altså stort set de samme

m.v.h
Avatar billede frederikbh Nybegynder
30. december 2009 - 10:52 #2
gør ikke noget du skal bare boote på cd´en og lave en clean installation ;D du kan både opgradere fra fx vista så du beholder alle filer og programmer. men også lave en clean installation..
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2009 - 11:34 #3
32 bit vs. 64 bit: http://www.pcworld.dk/c/styresystemer?oversigt

"Windows Anytime Upgrade": http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/features/windows-anytime-upgrade

OEM versioner fra og med Vista, låser sig til den aktuelle hardware så systemet ikke kan installeres på en anden pc.
Avatar billede chrisbi Nybegynder
30. december 2009 - 17:50 #4
Tak for hurtig reaktion, som jeg først ser nu.
troede bare at 64 bit var bedre end 32 og den var kun 30 kr. dyrere.

Men min største nervøsitet var at der stod Upgrade på dvd-en.
Var lige ved at returnere den med det samme.

Men vil nu bruge en nytårsdag til at få min tidligere arbejdscomputer op og stå som privat-computer.

tak for dine link.
Håber ikke jeg får brug for sata drivere el. andet, da jeg som nævnt er total nybegynder - og bare en alm. computerbruger.

godt nytår
chrisbi
Avatar billede chrisbi Nybegynder
30. december 2009 - 17:53 #5
Tak for dit svar John - og de udmærkede link.

godt nytår
chrisbi
Avatar billede chrisbi Nybegynder
30. december 2009 - 17:54 #6
Mit første svar var faktisk til treatmenice
vh
chrisbi
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2009 - 19:16 #7
svar funktionen er til at lukke spørgsmål med
brug kommentar nå du vil skrive noget
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2009 - 19:17 #8
http://www.pcworld.dk/art/11233?a=category&i=267

som du ser dette er en kommentar
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2009 - 20:00 #9
Avatar billede chrisbi Nybegynder
01. januar 2010 - 18:44 #10
Kan se jeg har kvajet mig ved ikke at have sat mig ind i brug af svar og kommentar. Det undskylder jeg. Og jeg kan se, at den gik helt galt med point, der røg afsted uden at jeg havde fåret løst noget. Jeg kan kun undskylde lige nu.

Bortset fra det, tror jeg ikke, at
Windows Anytime Upgrade-DVD virker, når maskinen slet ikke har noget styresystem.

Jeg har forsøgt at Boote og også givet IBM-think besked på at starte fra DVD.
Svaret er:
No operating system found.

Så jeg tror (jeg har ikke en s. forstand på det) - at der er forskel på en Upgrade-dvd og en egentlig system-dvd.
Avatar billede chrisbi Nybegynder
03. januar 2010 - 09:58 #11
Jeg har læst link fra john_stiegers - og forstået en vink med en vognstang.
Skal nok også få delt point rigtigt ud.
Jeg har nok misforstået nogle af rådene/henvisningerne tidligere. Er en oldboys - bare ikke i computertekning, hvor jeg er en novice.
Jeg læser henvisnineng til windows anytime upgrade - som, at det er et udvidelsesprogram - man køber!

Er det så ikke forklaring på, at der intet sker, når jeg booter med min dvd: Windows 7 Home Premium - "indeholder Windows Anytime Upgrade.

Det er en helt forkert dvd - jeg har fået købt hos Merlin - og vel også forklaringen på prisen, der er på det halve af, hvad jeg ellers har set Windows7 - Premium til.

Vil være glade for et svar i rene ord - John, du virker ret kompetent.