Avatar billede Slettet bruger
24. december 2009 - 14:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SSD

Hejsa

Jeg skal købe mig et SSD til Win 7.

http://getmore.dk/køb-kingston-ssdnow-v-series-billig/alle-harddiske/snv125-s2~64gb_111714_p.html

Hvis jeg køber 1, og så køber en mere. Kan jeg så køre raid?

Hvilken raid konfiguration skal man vælge til 2 harddiske? og hvilken til 4 harddiske ?

Lad os sige at jeg køber 2 kingston SSD. begge er på 64 GB. Jeg kobler dem sammen i raid.

Når jeg tænder for windows, bliver de så vist som 2 seperate drev på 64 GB hver?

eller bliver de vist som et enkelt drev på i alt 124 GB ( 64+64 ) ?

Lidt svært spørgsmål håber der er nogle med forstand på hardware, for jeg er lige på kanten til at gå ud og købe det :)
Avatar billede Beach Mester
25. december 2009 - 01:21 #1
Hvor mange diske og hvor store de kommer til at være i Win kommer helt an på hvilken RAID du vælger at køre med.
En meget populær en, er RAID 0 hvor de 2 diske (eller flere) bliver til én disk som så i teorien kører dobbelt hastighed.
Du kan læse meget mere omkring de forskellige RAIDs her->
http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

//B
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2009 - 11:23 #2
Tak for svaret.

Så hvis jeg kører med 2 stk af den disk jeg linkede til, i RAID 0, så vises den altså som én disk på i alt 64 GB + 64 GB = 128 GB ? Som så køre med den dobbelte hastighed af, hvad en enkelt gør. ?

Vil gerne lige have det bekræftet så jeg er helt sikker inden jeg køber.

Og så lige en ting mere: Hvis jeg installere spil som f.eks STEAM på diskene i RAID 0, vil de så også loade hurtigere ? eller er det det samme, hvis man installere dem på en langsom lager HDD?
Avatar billede thov Forsker
25. december 2009 - 15:11 #3
Med RAID-0 'ser' du kun en enkelt disk på 128GB.
Så langt så godt, for det er desværre kun i teorien, at RAID-0 kører dobbelt så hurtigt.
I det store gennemsnit, når du næppe meget over 30-35% højere hastighed, men lidt har vel også ret - du vil ihvertfald kunne mærke forskel.
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2009 - 16:32 #4
Mange tak for de flotte svar.

Jeg tror at jeg i første omgang køber en 32 GB SSD, og så bruger den til systemdisk til Win7. Når jeg så skal bruge mere plads køber jeg én mere og kobler til i RAID 0. Så har jeg én systemdisk på i alt 64 GB, det burde være nok til systemdisk.

Smid et svar begge to. Er der forresten noget jeg skal gå efter specifikt, når det kommer til hastigheden på disken ? altså boot times, load times,etc.
Avatar billede Beach Mester
04. januar 2010 - 02:17 #5
Ping //B
Avatar billede jedi-master Nybegynder
04. januar 2010 - 20:25 #6
Hej. jeg har 2 pcer med ssd drev i

SSD DREV Corsair Extreme Series X64

Den ene pc er med bundkort Gigabyte GA-965P-DS4 m onbord harddisk controller Intel ICH8R i RAID 0. 2stk. Corsair Extreme Series X64 64Gb*2= 128GB ialt. denne kører med Windows Vista og læse hastigheden er på 418mb/s Vista opstart er ca. 35 sek.

VED 3 stk! Corsair Extreme Series X64 i Intel ICH8R i RAID 0
bliver windows ustabilt da hastigheden bliver for høj i
S-ata 300 Intel ICH8R controller, da det er over Langt de 300mb/s
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2731

http://getmore.dk/køb-corsair-extreme-series-x64-billig/alle-harddiske/cmfssd-64d1_111714_p.html
Avatar billede Beach Mester
05. januar 2010 - 01:33 #7
Vil nok også mene man bør kører med en "rigtig" RAID controller og ikke noget onboard, hvis man vil helt op under skyerne-)
Citat fra hwt.dk->
Der kan igennem en SATA-port maximalt overføres med 250 MB/s. Derfor er det vel logisk nok at konkludere, at to SATA-porte så tilsammen vil gi' 500 MB/s - det gør de også. Problemet er bare at stort set alle bundkortproducenter, vælger at onboard RAID-controlleren skal køre på en PCI-forbindelse. En PCI-forbindelse kører 66MHz, oversat i dataoverførsel giver det maximalt 266 MB/s - altså kun 16 MB/s mere end hvad en enkelt SATA-port kan levere. Når så man smider to diske på, der hver især for sig selv, næsten kan maxe sådan en SATA-port ud, så går gassen ret meget af ballonen, når man finder ud af at der maximalt kan hives 16 MB/s mere ud.
Meget mere om det her--->
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9600

//B