Avatar billede fbisen Nybegynder
22. december 2009 - 12:09 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Egen mailserver på Yousee's net

Hej Eksperter.

Nu er jeg ved at gå helt ud at mit gode skind - og derfor vil jeg gerne bede om noget hjælp til opsætning af egen mailserver på yousee's net. Hvis nogen kan hjælpe mig med at få det til at fungere får de alle 200 point.

Jeg har:
Domæne: kfoens.com
Dynamisk IP hos Yousee. (Jeg vil ikke købe statisk IP)

Jeg vil gerne kunne sende/modtage mails fra/på kfoens.com.

Jeg har erfaret at Yousee.dk har lukket for port 25 både ind- og udgående.

== Afsending ==
Derfor skal jeg sende mine mails via en såkaldt smart-relay til asmtp.mail.dk (eller måske smtp.mail.dk).

Jeg kan dog ikke sende fra nogen af dem, logs i slutningen af tråden.

== Modtagelse ==
Jeg skal sætte en DNS record ind som mailmodtager. Dette er beskrevet på:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=6003

Jeg har dog ikke været i stand til at få det op at gøre.
Det virker somom at backup-mx.post.tele.dk aldrig prøver at kontakte min server.

== Logs fra afsendelse ==
= smtp.mail.dk =
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<foens@cs.au.dk>: host smtp.mail.dk [195.41.46.251]: 550 <kfoens-server.kfoens.com>: Helo command rejected: Access denied, see http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=14119

= asmtp.mail.dk =
SMTP error from remote mail server after MAIL FROM:<root@kfoens.com> SIZE=1384: host asmtp.mail.dk [195.41.46.252]: 553 <root@kfoens.com> is not allowed to use this service

Jeg håber på hjælp fra Jer!
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. december 2009 - 12:20 #1
Du kan kontakte kundeservice og få dem til at åbne port 25, så slipper du for alt det pjat.
Avatar billede fbisen Nybegynder
22. december 2009 - 12:34 #2
De kan vel ikke bare sådan åbne port 25 - på en dynamisk ip?
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. december 2009 - 12:42 #3
Det kan de sagtens
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. december 2009 - 12:49 #4
Du skal bare sørge for at sætte serveren rigtigt op, så uvedkommende ikke kan bruge den til udsende spam.
Avatar billede Locodk Nybegynder
22. december 2009 - 14:07 #5
ksoren2 man åbner ikke for port 25 på dynamiske ip'er.

Jeg har ikke så meget forstand på relays, men jeg ved at for at du kan anvende asmtp.mail.dk skal du anvende dit kundenr og password - det må også gælde for din mailserver så du må skulle bruge det et sted dér.
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. december 2009 - 15:25 #6
Det gør man så alligevel hos Yousee.
Avatar billede fbisen Nybegynder
22. december 2009 - 17:42 #7
Locodk:
Jeg er helt enig med ksoren2 her. Jeg ringede til Yousee og spurgte om de ville åbne for port 25 for mig. Han sagde ja, hvorefter jeg direkte spurgte på om de kunne gøre det på dynamiske IP'er. Det kunne de sagtens.

ksoren2:
Tak for hjælpen. Jeg kan nu både modtage og afsende emails.

For andre der har brug for opsætning af mails på Yousee's net:
1. Ring til deres kundeservice og få åbnet for port 25
2. Sæt din server op som en internetserver der direkte forbinder til andre smtp servere.
3. Opsæt en MX record der peger på en A-record der har IP-addressen på den maskine der skal modtage emails for domænet.

Nu skulle udefrakommende kunne sende mails til dig, mens du også kan sende mails ud.
Avatar billede Locodk Nybegynder
22. december 2009 - 17:57 #8
Ja jeg så det også på deres hjemmeside nu her, så det løser vel problemet :) - At jeg stadig er uforstående overfor denne procedure er så en anden ting.
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. december 2009 - 18:46 #9
De har lagt spærringen i modemet ude hos kunden. Så de skal ikke sætte meget mere end et flueben og så er der åben. Dynamisk ip eller ej.
Avatar billede fbisen Nybegynder
22. december 2009 - 18:53 #10
Men altså - jeg kan nu modtage og sende mails. Så du har løst mit problem.
Jeg ved godt at det måske var lidt nemt at skrive "ring til kundeservice og få åbnet porten", men det var hvad der hjalp mig - da jeg nemlig heller ikke troede det var muligt med dynamisk ip.

Tak for det. Jeg synes du skal ligge et svar og få points.
Avatar billede Locodk Nybegynder
22. december 2009 - 21:13 #11
ksoren2 jeg er udemærket klar over hvor nemt det er at fjerne, men jeg mener det er stupidt at tillade åbning af port25 på dynamiske iper da man risikerer at blokere en pokkers masse iper uden at opdage det (som isp).

fbisen: ingen diskussion, ksoren2 løste problemet simpelt så selvfølgelig skal han have points :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. december 2009 - 23:36 #12
De åbner heller ikke ud fra ip-adressen, men ud fra dit abonnement (mac adressen på modemet).
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. december 2009 - 23:37 #13
svar :)
Avatar billede Locodk Nybegynder
23. december 2009 - 01:02 #14
ksoren2, præcis. Så hvis din mailserver spammer lukker den en masse ip'er ned hos spamhaus, som så bliver delt videre ud til tilfældige kunder - ikke sådan jeg ville gøre som ISP :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
23. december 2009 - 01:14 #15
Dét kan være et problem. Men så er det godt at der går både halve og hele år mellem ipen skifter :)
Avatar billede justrace Novice
23. december 2009 - 01:46 #16
Husk nu at have dine login-oplysninger til gratisdns et godt sted så du hurtigt kan rette dns hvis din IP bliver ændret. :)

Ellers er der mange mails du ikke får.

Og husk at tjekke dagligt.
Abbonner evt på et nyhedsbrev der kommer hver dag, på et bestemt tidspunkt, så hvis det en dag mangler, så tjek IP'en som det første. :)

Fejlfinding: http://www.checkdns.net/quickcheck.aspx?domain=kfoens.com&detailed=1
Avatar billede fbisen Nybegynder
23. december 2009 - 12:26 #17
justrace:
Det nemmeste er nok at opsætte DDNS når vi snakker om gratisdns.

Det er et simpelt kald til en url - jeg har sat min maskine til at lave et sådan kald hver time.

Se http://forum.gratisdns.dk/wizard/DDNS/