Avatar billede dannin Nybegynder
20. december 2009 - 13:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvilken harddisk er hurtigst?

Hej eksperter,

Jeg skal ud og vælge ny harddisk, men er meget i tvivl om hvilke af de forskellige der er hurtigst.

Budgettet rækker til 1 stk VelociRaptor 300gb, eller 2 stk af et eller andet, andet. Jeg læste på diverse forums, og det ser ud til at bare 1 raptor disk ikke er voldsomt hurtig for sig selv, men at den sparker røv i raid0. Men som førnævnt, rækker budgettet ikke til 2 af slagsen, hvorfor jeg leder efter 2 "almindelige" diske som jeg kan sætte i raid0.

Da det kun er til system (jeg har 2x1tb til lager), behøver den samlede plads jo ikke at være så stor. Jeg fandt på et tidspunkt noget på et forum med at nogle 320 eller 640 gb diske var særligt hurtige, da de havde flere 'plader' eller sådan noget, og at de derfor var ondskabsfuldt hurtige i raid0 - men kan ikke finde den tråd igen :-(

Så er der nogle af jer, der kan foreslå nogle diske der ville være ekstremt hurtige i raid0, udover raptor modellerne? Som sagt er pladsen ikke så stort et issue, bare der er 300 gb eller over.

Mit system er som følger:

i7 920
Asus Rampage Extreme II
DDR3 1600mhz CL7
HD5970
650w corsair psu
Avatar billede serverservice Praktikant
20. december 2009 - 14:05 #1
Hej Dannin

Den hurtigste harddisk for dit vedkommende er en solid state disk -
Det du snakker om med raid 0 ville kun være hurtigere hvis det var med en ægte hardware raid controller med en hurtig processor (serverteknologi) og det har du ikke råd til.

Det var mit svar....
Avatar billede haverslev Novice
20. december 2009 - 14:17 #2
Nu få man ikke meget SSD disk for ca. de 13-1600 kr. en
VelociRaptor 300gb disk koster :-)
Jo du kan få en 64Gb SSD til den pris eller i heldigste fald en 128Gb SSD til et par kilo.
Og det er så af de billige modeller af SSD

Men enig i, at for at være rigtig hurtig så skal det være hardware raid.
Avatar billede dannin Nybegynder
20. december 2009 - 14:22 #3
Tak for svarene, men hvad er forskellen på hardware- og softwareraid? Jeg går ud fra det jeg har må være softwareraid (indbygget raidcontroller i bundkortet), og da jeg kørte mine 2 spinpoint f1 diske sammen i raid0 kunne jeg da mærke tydelig forskel fra 1xspinpoint f1. Hdtach viser også et noget bedre resultat med raid0.

Men kan i anbefale noget som IKKE er SSD? Jeg er klar over de er hurtige, men jeg vil ikke bruge så mange penge på en teknologi som uden tvivl vil blive væsentligt billigere og bedre inde for det næste halve til hele år.
Avatar billede serverservice Praktikant
20. december 2009 - 16:56 #4
Hej jeg vender lige tilbage med et harddisk upgrade tilbud til dig.
Du kunne installere et pci raid kort med 2 diske sata 300 - hvis du anvender en gl sata disk vil du forøge hastigheden væsentligt hvis det ellers er en nyere computer.
Avatar billede serverservice Praktikant
20. december 2009 - 17:32 #5
Jeg ville umiddelbart vælge en controller som denne til din pc
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=405618 (pci express)

og 2 hurtige sata 2 /300Mbps diske i raid 0
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=502985

du skal holde øje for spin hastighed og 300Mps (som lige nu er det hurtigste i sata ) og rpm
Avatar billede dannin Nybegynder
21. december 2009 - 18:56 #6
serverservice ->
Jamen hvorfor skulle det være bedre at bruge sådan en billig pci controller til raid end onboard?

De diske du anbefaler - vil de være lige så hurtige, eller hurtigere end 1x1tb wd black?
Avatar billede serverservice Praktikant
22. december 2009 - 00:03 #7
Sorry jeg mente selvfølgelig raid1=mirror .
Du har jo ikke læst hvad jeg skrev - at det afhænger af hvad du har nu hvis vi skal sammenligne.
PCI er pr erfaring bedre end onboard og læse hastighed er hurtigere i raid 1 end single disk.
Avatar billede dannin Nybegynder
22. december 2009 - 01:14 #8
Ok, nu forvirrer du mig :-)

Raid0 vil da absolut være det bedste, performance-wise.. Raid1 er som du selv siger, mirror, hvor der ligger det samme data på 2 diske.. det har da ikke noget med performance at gøre?
Avatar billede serverservice Praktikant
22. december 2009 - 01:20 #9
Hej det er ikke så simpelt som du gerne vil tro det er ...

Men her er noget du kan læse om raid 0/1
http://www.hardcoreware.net/reviews/review-283-1.htm
Avatar billede serverservice Praktikant
22. december 2009 - 10:01 #10
Normalt så er der hurtigere data-write til raid 0 men hurtigere data-read på raid1.
Avatar billede dannin Nybegynder
27. december 2009 - 13:59 #11
Jamen i det link du sender viser det ret tydeligt at raid 0 er hurtigere både på write og read end raid 1?
Avatar billede serverservice Praktikant
27. december 2009 - 20:27 #12
Nå men det er ikke helt rigtigt og det var et gerenerelt link jeg fandt på google om raid performance.

Der er altid huritigere read performance på raid 1 fordi den har 2 harddiske /arme at læse fra. ;) hvis du forstår ...
Avatar billede serverservice Praktikant
27. december 2009 - 20:29 #13
Men skal jeg være ærlig så er det ikke selve raid du vinder på i performance men at du kan vælge nyeste sata 300 diske og controller. Så det er der du vinder en masse performance hvis du anvender IDE eller sata 150 i sammenligning...
Avatar billede dannin Nybegynder
28. december 2009 - 14:46 #14
Altså, det syntes jeg bare ikke rigtigt giver mening rent logisk.. Der er jo også 2 diske at læse fra ved raid 0, der bliver dataen jo bare lagt på en anden måde.. Og ligemeget hvilken test jeg kigger på nettet om raid0/raid1, så er raid 0 hurtigere?

Jeg er selvfølgelig med på at jeg skal have sata300 diske :-) Jeg tror muligvis jeg ender med atkøbe 1 velocitiraptor, og så vente til jeg har råd til 1 mere :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
28. december 2009 - 19:05 #15
OK men det afhænger igen af controlleren hvis den er flaskehals.

Princippet er bare at det er hurtigere at læse data som er spejlet Raid1 på 2 diske fremfor data der er lagt ud over flere diske Raid0.

Men vi er nok ude i noget der er meget lidt forskel når det er en alm. pc og det er ikke det raid er beregnet til.

Raid er beregnet til at skabe fault tolerence på en server sådan at man f.x med raid 1 eller raid 5 kan tåle at en disk står af.
Raid0 er efter min mening kun til for at skabe større diskplads , da man kan slå flere diske sammen i en partition - og det var meget brugt i gamle dage hvor en harddisk kostede en bondegård....