Avatar billede CamillaCeline Nybegynder
16. december 2009 - 00:36 Der er 1 kommentar

Aggregering af en raekke tal.

I en fil har jeg en raekke kundekoeb fra en virksomhed. De tal der skal benyttes er deres kundenummer, samt det koebte beloeb paa bestemte datoer. De samme kunder kan have handlet flere gange i loebet af aaret, og kundenummer 1 staar f.eks paa listen 10 gange, dvs. at kunden har ghort sig 10 koeb. De ti beloeb som kunde nummer 1 har koebt for, vil jeg gerne have lagt sammen, og skrevet over i et anden workbook. Hvordan goeres dette lettest? Det skal til sidst ende ud med et ark hvori man kan se hvor mange penge hver enkelt kunde har koebt for i alle 11 aar.
Avatar billede allanjensen333 Nybegynder
19. december 2009 - 12:45 #1
Er det Excel du bruger?

Det lettest vil nok være at lave en pivot tabel

Du kan også selv lave en liste med alle kunder, hvor de kun står en gang. Ved siden af kan du lave bruge formlen sumif (SUM.HVIS på dansk), som vil kunne summere alle tal med samme kundenummer

Men du kan også lave en makro som gør det

Der er mange veje til rom :-)