Avatar billede ctoft Nybegynder
15. december 2009 - 12:34 Der er 4 kommentarer

Foto af tøj på usynlig gine....

Hej

Jeg har set at man mange steder på nettet har tøj fotograferet på en "usynlig" gine. Hvad kræver det at kunne gøre det, hvis man selv har taget billedet!

Carsten
Avatar billede Niclas Praktikant
15. december 2009 - 12:37 #1
Brug en hvid baggrund, eller anden, som matcher ginens farve?
Eller klip den væk i Adobe?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2009 - 13:12 #2
Hent paint.net - http://paint.net/ - freeware
Åben billede i programmet
Med Tools / Magic Wand (tryllestav) kan du markere tøjet alene
Klip, og sæt ind i et tomt/nyt billede
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
15. december 2009 - 13:29 #3
Det nemmeste er at skyde det bedste billede fra starten af - ellers kommer du til ved store mængder tøj at bruge hele dit liv på hvert billede!

Så: Godt kamera, objektiv med lav blænde, god afstand, hvid gine og hvid væg, ginen ud fra væggen, massere af flash på (helst en ekstern flash + EzyBox Softbox).

...og ja det er lidt mere svært at sætte sig ind i, men er de til meget tøj kan det betale sig at gøre det godt fra starten af. Er det en mindre opgave er software-løsningen nok at foretrække :-)

Ellers må du på gine-kursus :-) (se hvad Google fandt: http://www.konserveringsudvalget.dk/Tekst/Ginekursus%20-%20folder.pdf)
Avatar billede Beach Mester
16. december 2009 - 04:13 #4
Man kan også gå over i en helt anden boldgade, og bruge samme trick som man bruger på blue-screen / Green screen live optagelser til film mm.
Mal en gine i en meget kraftig farve som IKKE kommer i nærheden af RGB værdier som det kluns du skal optage har.
Når denne farve er så langt fra alle andre farver i billedet, er det super nemt i f.eks. photoshop og andre billedbehandlings-programmer at fjerne den farve og de undertoner i RGB som ginen har. Fidusen er at bruge samme metode som #2 beskriver omkring magic Wand og select simeler (kan ikke lige huske hvordan det staves!).
Eneste minus er, at det ikke så nemt kan bruges på tøj der er hvidt eller med meget lyse farver, da flash og andet lys vil kaste skygger op på dette i ginens farve, her bliver man nød til at bruge en sort gine og fjerne denne efter samme fremgangsmåde.

Flashopstilling og baggrund mm. er som #3 skriver stadig super vigtig og en god optagelse er altid nemmere at arbejde ud fra end en dårlig:-)

Husk også at belyse baggrunden så der ikke er nogen toner og skyggevirkninger, ellers bliver det alt for meget arbejde med at erstatte den manglende gines tilstedeværelse med denne. En helt hvid eller helt sort er absolut at foretrække.

//B