Avatar billede noeyewar Nybegynder
11. december 2009 - 22:16 Der er 6 kommentarer

MS sql 2008 på Windows 2008 - Laaaangsom

Hej
Har brug for et lille godt råd, eller flere, fra nogen der har forstand på ms sql. Jeg har købt mig til en VPS (virutal private server) der kører windows 2008 og jeg har installeret microsoft sql server 2008 enterprise.

problemet er at queryes foretaget på den kører umådeligt langsom.

Har lavet et simpelt lille LINQ kald der henter lidt data fra en tabel og udskirver det og det tager i snit cirka 700 ms.
hvis jeg pinger serveren har den en ping responstid på cirka 100 ms.

Så hvordan i alverden kan den være så sløv til at svare og hvad kan jeg gøre for at optimere hastigheden? (er garanteret en konfigurationsfrejl fra min side af)

når jeg logger ind via remote admin virker den ikke så langsom, men har ingen jordisk anelse om hvordan jeg (på serveren) evt måler responstid?

I må lige bære over med mig, men har ingen forstand på database serverdrift så i må undskylde hvis jeg spørger lidt dumt/der mangler informationer

hilsen kenneth.
Avatar billede Syska Mester
11. december 2009 - 22:30 #1
i SSMS ... har du prøvet at køre tilsvarende query direkte på serveren ?

Hvad er specs på den server ?

Hvor mange rows er den i den table ?

hvad type data indeholder den ?

Hvordan er du kommet frem til 700 ms ?
Avatar billede Syska Mester
11. december 2009 - 22:31 #2
Har selv en VPS ... gennem Hyper-V ... samme OS på begge ... dog 10 GB ram til SQL serveren ... og har ingen perf problemer.

og med Windows 2008, mener du vel Windows Server 2008 ... ved du hvad host OS der er bag ? VMWare eller ?
Avatar billede noeyewar Nybegynder
11. december 2009 - 22:48 #3
Hej.
Prøver at forklare efter bedste "evne"

Lige nu bruger jeg den til et lille projekt (vi er flere der arbejder på) så dataene i databasen er ubetydelige (15 rækker standarddata i det jeg henter ud), så abselut INTET der der bør betyde noget.

specs er 2*2 ghz 2 gb ram og 20 gb hd plads. Når jeg har anvendt serveren via remote desktop føles den meget snappy, udpakning af iso filer (da jeg udpakkede mssql iso'en) gik rigtigt stærkt i forhold til min ejen laptop.

responstiden er målt med et lille c# script der starter en timer, udfører det query og stopper den igen.

Den lille applikation vi arbejder på følges også ekstremt langsom og navigation af databasen med visual studio (fra pc'en jeg programmerer/tester på) føles så umådeligt træg.

Prøvede at eksekvere det samme query i sql management studio (eller hvad det hedder) på serveren, såvidt jeg kan se blev det eksekveret med det samme (den skriver 00:00:00 )

så et eller andet går galt det er forbindelser ud ad til
Avatar billede noeyewar Nybegynder
11. december 2009 - 22:51 #4
fik vist ikke besvaret dine spørgsmål helt.
det er windows server 2008 entreprise og det er noget vmware der ligger bagved hvis jeg husker korrekt.
Avatar billede Syska Mester
11. december 2009 - 23:12 #5
Udskrivning er jo bare langsom ... så kan det have noget at sige ?

Hvis du slår "Include Client Statistics" påi SSMS .... hvad giver den så af information ?

Kan du connect til den remote via SSMS ? og prøve det samme ...

Lyder mest af alt som om det er linket der er noget i vejen med ... og ikke selve serveren hvis det er hurtigt når du kører det direkte på serveren.

mvh
Avatar billede flyver23 Nybegynder
26. februar 2010 - 10:48 #6
Hej Noeyewar.
Jeg oplever et tilsvarende problem, som jeg ikke kan løse. Håber du er kommet nærmere en forklaring på dit problem fra december 2009.

Jeg oplever fejlen ved at afvikle en query i en access mdb database på microsoft 2008 server som kører viruelt via VMWare.
min query kører super godt 1 ud af 20 gange ca. (Under 1 sekund)
De resterende 19 gange tager det op til 20 minutter..

Jeg har prøvet mange ting, og fejlen er tilstede selvom jeg placerer mdb databasen direkte på C: drevet. Startede via netværk osv. Når databasen afvikles på min workstation eller på en anden virtuel 2003 server tager det ingen tid. Jeg forstår ikke hvad der sker!.
Når kørslen er sløv, er der ikke noget ressource forbrug på serveren. Det ser bare ud som om den venter på et eller andet.

Håber i har fundet en forklaring på jeres problem. Måske det kan hjælpe mig.

Vh flyver 23.