Avatar billede sorenriis Nybegynder
10. december 2009 - 11:06 Der er 2 kommentarer

Sortering af data efter regler

Jeg er ved at lave et resultatsystem til en fodboldturnering og i den forbindelse kunne jeg godt bruge et par gode ideer.

Sagen er at jeg skal have implementeret nogle regler hvorved holdene skal sorteres efter i turneringen ud fra de resultater de har opnået.

De skal sorteres efter:
1. Total antal point (3 for sejr, 1 for uafgjort, 0 for nederlag)
2. Indbyrdes kamp(e) (det hold med flest sejre i indbyrdes kampe listes øverst - har de vundet lige mange gås til pkt. 3)
3. Målforskel indbyrdes kampe
4. Flest scorede mål i indbyrdes kampe
5. Målforskel i alle kampe
6. Flest scorede mål i alle kampe

Altså hvis holdene står lige ved reglerne nævnt i pkt. 1, så skal pkt. 2 tages i anvendelse. Står de lige ud fra pkt. 2, så tages pkt. 3 i anvendelse osv.

I øjeblikket har jeg følgende databasestruktur (forsimplet for overskuelighedens skyld):
Tabel "hold": id, holdnavn
Tabel "kampe": id, hjemmeholdid, udeholdid
Tabel "resultater": kampid, hjemmeholdscore, udeholdscore

Har I nogle gode ideer til hvordan jeg får implementeret de ovenstående "sorterings-regler"?

Ikke nødvendigvis dem alle sammen - vi kan jo starte med pkt. 2.
Pkt. 1 skal I iøvrigt bare se bort fra - den kan jeg godt finde ud af.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
06. februar 2010 - 12:02 #1
Ingen? :)
Avatar billede sorenriis Nybegynder
27. oktober 2010 - 13:47 #2
Stadig ingen ideer?