Avatar billede bengun Novice
09. december 2009 - 09:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Langsom afvikling af app. ved høj skærmopløsning

Hej eksperter

Jeg har en .NET C# applikation, som kører sindsygt langsom og med store problemer ved refresh af skærmbilleder når skærmopløsningen er større end 1280x????.

Lige så snart opløsningen sættes til 1280x???? eller mindre kører app. perfekt.

Der er ingen forskel på om app. ligger lokalt og kun trækker på data via vores netværk eller om app. også ligger på vores netværk.

Der er  testet på XP og Vista maskiner og problemet er det samme.

Hvad er der galt?? Hvad gør jeg galt??
Avatar billede bitmatic Nybegynder
09. december 2009 - 10:19 #1
Flere detaljer....

Hvad laver din app. ?
Er der meget grafik ?
Hvilke dele af din app er det der opdaterer langsomt ?
Hvad laver din maskine imens ?
Er det en web, WinForm eller WPF app ?
Hvilket framework kører det på ?
Kører din app helt perfekt ved 1280, og så sindssygt langsomt ved 1400. Eller er det mere en glidende overgang ?
Avatar billede bengun Novice
09. december 2009 - 12:36 #2
Hej bitmatic.

Min app. er en windowsform og henter data fra en SQL-tabel.
Jeg bruger DevExpress 9.1
Min app. henter og viser data i en grid helt som den skal og hurtigt nok.
Når data er hentet står app. bare og venter på at brugeren taster data ind i grid'en.

Når jeg så åbner Task Manageren, så viser den at mine app. bruger mellem 40-70% af cpu'en med en opløsning på over 1280 og 0% ved en opløsning under 1280.

Hvis jeg. f.eks trykker på [Delete] for at slette indholdet af en celle kalder jeg en MessageBox som brugeren skal bekræfte for at slette, men denne dialogbox bliver end ikke vist i forgrunden når jeg kører den høje opløsning. Men fint nok ved en lave opløsning.
Avatar billede bitmatic Nybegynder
09. december 2009 - 13:49 #3
Umiddelbart vil jeg gætte på, at det ikke er opløsningen der er dit egentlige problem.... Det lyder simpelthen for mærkeligt.

Kører din app maksimeret ?

Hvis den gør, så prøv at køre den ikke-maksimeret, og se om problemet stadig er der når du ændrer opløsning.

Hvis du kører maksimeret kunne det være, at den høje opløsning gør nogle celler yderst til højre i dit grid synlige, som får din pc til at gå i knæ - og at disse celler tilfældigvis lige præcis bliver synlige ved >1280.
Avatar billede bitmatic Nybegynder
09. december 2009 - 13:51 #4
Du kunne evt. prøve at profile din app. Så får du da at vide, hvor tiden bliver brugt.

Jeg kan anbefale eqatec's profiler. Den er gratis, og ganske udemærket.
Avatar billede bengun Novice
09. december 2009 - 15:35 #5
Jeg tester noget at det du har nævnt og vender tilbage. :-)
Avatar billede bengun Novice
13. maj 2010 - 13:04 #6
bitmatic, send et svar så du kan få point for dit besvær.

Problemet løst, kan ikke lige huske hvordan. :-)
Avatar billede bengun Novice
27. oktober 2011 - 15:35 #7
!