Avatar billede felixdk_1 Nybegynder
07. december 2009 - 16:08 Der er 15 kommentarer

Dualboot mellem XP på en disk og Win 7 på en anden disk, i samme PC.

Er der nogen som kan hjælpe mig, jeg vil gerne kunne vælge hvilket styresystem jeg vil bruge, XP eller Windows 7, jeg kan godt gøre det med den funktion som sidder på mit  Gigabyte MD, med F 12 tasten kan jeg jo vælge hvilken HD der skal bootes fra, men jeg kunne godt tænke mig at der var program, hvor man kune vælge vilket system, uden at skulle være ved PC under opstart,
altså bare start og ud og lave kaffe, mens PC booter.
Håber at "DER ER NOGEN DER HAR ET GODT TIP".

Hilsen FelixDK_1
Avatar billede mr_falle Nybegynder
07. december 2009 - 16:34 #1
Hvis du har installeret Windows XP førstm og derefter Win 7.
Kan du på Win 7 maskinen gøre dette:
start -> kør -> msconfig og i fanen boot angive hvilke OS den skal starte op.
Avatar billede felixdk_1 Nybegynder
07. december 2009 - 16:54 #2
Okay, det vil jeg prøve
Avatar billede felixdk_1 Nybegynder
07. december 2009 - 17:52 #3
Jeg kan ikke se andet under bootfanen, end Windows 7, så der kan ikke vælges XP, husk at jeg skrev at de 2 Systemer er på hver sin Sata disk, ikke en delt i 2 partitioner.
Avatar billede mr_falle Nybegynder
07. december 2009 - 20:24 #4
Du kan også prøve at kigge i System Properties og advanced -> startup and recovery og se om du kan vælge mellem de 2 systemer der.

Det skulle være ligemeget om de er på hver sin disk, eller partition.

Hvilke installerede du først?
Avatar billede eyvind Seniormester
07. december 2009 - 21:43 #5
Så er der jo også den gode gamle metode med harddiskskuffer.
I med den aktuelle skuffe > start > drikke kaffe > den er klar.
Vil du dele data fra det ene system til det andet, bruger du bare en fælles slave.
Avatar billede mr_falle Nybegynder
07. december 2009 - 21:47 #6
Når man vil lave dual boot med Windows styresystemer, skal man installere den i den rækkefølge de er blevet udgivet, for at undgå det problem du sidder i nu.

Xp -> Vista -> Win 7
Avatar billede felixdk_1 Nybegynder
08. december 2009 - 00:24 #7
Harddisk skuffer er gammeldags, det vil jeg ikke, men jeg vil da prøve at kigge i System Properties og advance, som mr_falle foreslår, men hvis ikke jeg derfra kan fikse det, så må jeg jo bruge den metode som er tilråde på mit MB, xp er installeret først, derefter er Win 7 installeret på en ny HD, så jeg kører 2 helt for sig selv, når jeg Booter med Win 7, så hedder min disk med XP på Drev F.
Avatar billede felixdk_1 Nybegynder
08. december 2009 - 00:34 #8
Kan du ikke precisere hvor du mener jeg skal kigge  System Properties og advanced -> startup and recovery kan jeg ikke finde på min danske version af Win 7 Prof ??
Avatar billede mr_falle Nybegynder
08. december 2009 - 07:44 #9
I kontrolpanelet, vælger du små ikoner, så får du mlighed for at vælge system, herinde vælger du advancerede egenskaber i venstre side.
Avatar billede felixdk_1 Nybegynder
08. december 2009 - 11:43 #10
Så er det også prøvet, der er kun Windows 7 at vælge imellem.
Jeg skal lige sige at jeg jo havde taget den disk med XP på, fra, da jeg installerede Windows 7, for at undgå fejl under install, det er måske her at hunden er begravet, som man siger, kan det være rigtigt, så er der jo nok ingen løsning.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2009 - 14:13 #11
http://www.helgec.dk/vistabootpro.html det virker ligeså i Windows 7
Avatar billede felixdk_1 Nybegynder
08. december 2009 - 14:34 #12
Jeg tror ikke helt at du har forstået mit ? helgec, jeg har jo ikke kun 1 disk med 2 partioner, men 2 diske med xp på en 320GB, og Win 7 på en 500GB, som sidder i samme maskine, xp er installeret for længe siden, og da jeg ville gå over til Win 7, uden at slette XP, så satte jeg en ny disk i og på den installerede jeg Win 7,det jeg ønsker er, at kunne vælge hvilken af de 2 diske jeg vil boote fra, uden at bruge den funktion der følger med mit MB.
Men ellers er linket da udmærket, det kan jo bare ikke bruges i mit tilfælde.

Venlig hilsen
Felixdk_1
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2009 - 14:53 #13
Det vil jeg da også mene at VistaBootPro er i stand til
Avatar billede felixdk_1 Nybegynder
08. december 2009 - 15:05 #14
Okay,hvis du mener det så er det da værd at prøve, jeg vender tilbage
Avatar billede felixdk_1 Nybegynder
20. december 2009 - 19:09 #15
Ingen af de foreslået handlinger har ikke kunne løse mit problem, men jeg har selv fundet et program som hedder BootIT NG
det løste mit problem, så derfor lukker jeg spørgsmålet her