Avatar billede JingleBells Nybegynder
05. december 2009 - 20:50 Der er 15 kommentarer

Hjælp - Kan en forkert adapter/strømkabel brænde udvendig harddisk af?

Kan det lade sig gøre at brænde en udvendig harddisk af ved brug af et strømkabel til en bærbar pc? og kan årsagen være, at strømkabel til bærbar samtidig lader?Jeg har kigget på de 2 adaptere og de er næsten ens bortset fra at den til harddisken har 12V out mens den til bærbar har 19V og så er der lige Amp, hvor den på adapter til harddisk siger 500mA mens den til bærbar angiver 1.2A.
Avatar billede Bodillen Nybegynder
05. december 2009 - 20:56 #1
Det lyder ikke, som om de er særlig ens!!! Både strømstyrken og spændingen er meget større på den til den bærbare - du skal nok ikke bytte rundt på dem!
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2009 - 20:57 #2
nej/ja
harddisken som sådan fejler sandsynligvis ikke noget - men boksen, den sidder i, er måske død.
Jeg ville prøve med en anden ekstern tilkobling af harddisken (dvs selve disken skal ud af boksen, og kobles op på ny).
prøv med http://sandberg.dk/product.aspx?id=133-43
Avatar billede off-line Nybegynder
05. december 2009 - 21:01 #3
Hvis du har sat 19V 1.2A med et stik direkte til harddisken, ja
så er det formodentlig sket med den.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2009 - 21:09 #4
Bodillen når Jinglebelles siger "ens" så er det nok det fysiske med stik osv. Men med hensyn til spændingen har du jo fuldstændig ret. Håber kun det er selve boksen so Claes er inde på.
Avatar billede JingleBells Nybegynder
05. december 2009 - 21:15 #5
Det må jeg så nok erkende. Jeg tænkte simpelthen ikke lige over det, da jeg var igang, men jeg kan ikke se, hvordan jeg kan få disken ud af boksen uden at skulle smadre den. Der er jo ingen skruer nogensteder.
Iøvrigt. Tak for jeres hurtige svar. Det tog kun under 2 min at brænde den af.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2009 - 21:30 #6
Hvad hedder "boksen" ?
Avatar billede off-line Nybegynder
05. december 2009 - 21:34 #7
Når den ligger i en box, så kan du være heldig, så en sikring
er røget før strømmen nåede disken.
Du kan om ikke andet, ofre boxen, evetuelt save den forsigtigt
over med en fin jernsav - hvis den altså ikke kan åbnes.
MEN slå ikke på den. Slaget vil forplante sig til HD og ødelægge den.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2009 - 16:44 #8
Der må være nogle blænddæksler eller lign der gemmer skruerne, på harddisken. Hvad hedder den?
Avatar billede JingleBells Nybegynder
08. december 2009 - 19:46 #9
Lacie tror jeg eller WD som der står på boksen, men jeg kan ikke se nogen skruer nogen steder. Tak for interessen - jeg havde nok ikke ventet flere svar
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2009 - 19:52 #10
Der står ikke anden typebetegnelse?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2009 - 19:54 #11
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2009 - 19:58 #12
Hvis der ikke er skruer, er der nogle snaplåse der holder det sammen. Prøv ved sammensætningen at vride lidt på det med en skruetrækker for at se om det giver sig. Har du held med det kan det jo være, at selve disken ikke fejler noget.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2009 - 20:01 #13
når der er koblet en ekstern strømforsyning til, så må det være en 3½" disk - alle mindre bruger jo kun strøm fra usb'en.
http://shopping.kelkoo.dk/ss-lacie-ekstern-harddisk.html
eller kom med et nærmere bud.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2009 - 00:12 #14
Jeg hopper af spørgsmålet, og fjerner det fra overvågning.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2009 - 16:14 #15
Det gør jeg også, da han åbenbart ikke har brug for hjælp.