Avatar billede fritjof Nybegynder
16. juli 2001 - 03:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hvordan opgraderer jeg mit fejlkøb?

Hej

Jeg har vistnok lavet en bommert da jeg sidst opgraderede min pc.

Jeg har nu:
cpu - Intel Celeron 600 FCPGA
Mobo - Soltek SL-65FV + FCPGA
+ 256 mb MCT PC 133 Ram

Jeg er irriteret over 2 ting ved det

1) at mit mobo kun kører med 66 mhz på bussen
2) at cachen kun er halv så stor som normalt

Hvis jeg slår swp-filen fra kan jeg kun køre 4-5 prog samtidigt, det kan da ikke være rigtigt med 256 mb ram??(små programmer)

Jeg har været rundt og spørge i forskellige forretninger m.h.t. køb af bedre processor, men jeg får vidt forskellige svar.

Jeg vil gerne skifte til en 1000 mhz atlon eller lignende, men den ene forretning siger \"sagtens\" den anden \"umuligt\"  den tredie at jeg bare skal skifte de meste af computeren ud hos dem

En som kan fortælle mig hvad jeg bedst gør? Jeg vil selvfølgeligt helst nøjes med at skifte cpu\'en
Avatar billede jacobchr Nybegynder
16. juli 2001 - 03:36 #1
Jeg går ud fra, at du kører en eller anden form for Windows siden du nævner swp filen.
Det kan _absolut_  ikke anbefaldes at slå swap fra i Windows, da den bruges hele tiden og ikke kun, når der ikke er mere fysisk RAM. :-( Så om du havde 1 Gb ville den stadig bruge swap.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad du kræver af din PC, men prøv at beholde din Celeron og slå swappen til og se om det ikke er godt nok.

Men hvis du vil skifte så er min mening at du skal holde dig til Intel.

/jacob
Avatar billede fritjof Nybegynder
16. juli 2001 - 03:47 #2
jeg har win Me og har slået den swap fra igen. At den kører så dårligt uden antog jeg var p.g.a. den lille cache og den langsomme bus-hastighed..

jeg er mest interesseret i om jeg kan sætte en større cpu i det motherboard - og hvilket et der passer. Ved du om jeg kan få en cpu med større cache som basser i soklen og som jeg ikke risikerer brænder af ved det?
Avatar billede fritjof Nybegynder
16. juli 2001 - 04:12 #3
Hmnn - jeg får vist ikke flere bud på det i aften..  jeg kunne godt have brugt lidt eksempler på cpu\'er som jeg kan sætte sammen med mit motherboard  men det ender nok med at jeg holder mig til intell som du siger, så jeg lukker og giver pointsene til dig jacob.

Forresten - hvis nu du lige skulle vide hvor stor Intel cpu jeg kan sætte i det bundkort?
Avatar billede jacobchr Nybegynder
16. juli 2001 - 04:51 #4
Jeg kender desværre ikke det bundkort du har men prøv at hente den nyeste BIOS på http://www.soltek.de/English/download/index.htm også skulle du kunne tjekke det inde under CPU instillingerne i BIOS\'en.

/jacob
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
16. juli 2001 - 19:34 #5
Jeg syntes ikke du skal købe Intel da det er dyrer og er dårlig end AMD T-Bird i alle tests. Bare min mening. Jeg kører selv med en AMD T-Bird 1ghz og den kører bare super:o)
Avatar billede kjeld_klit Nybegynder
16. juli 2001 - 19:48 #6
For ca 1 år siden havde jeg et ligende problem med masser af iriterende fejl, så det blev et skift fra AMD til en Intel p3 800 - ALLE problemer løst! Dog skal MB og måske også andet skiftes, men så vælg kvalitet for...

HUSK du fortryder aldrig at du købte kvalitet men det brandærgeligt at sparre 500,- og du ikke er tilfreds!
Avatar billede fritjof Nybegynder
16. juli 2001 - 20:26 #7
Delte meninger om hvad kvalitet er kan jeg forstå :)

Jeg var nede og tjekke det igen i dag og jeg er bange for at jeg ikke kan proppe andet en Intel i den sokkel som sidder på mobo\'det. Det er bare surt ikke at kunne udnytte de ressourcer man har til rådighed. Min p.c. kører egentligt fint nok, men kan det nu blive bedre så skal det jo det..

gismo>>jeg har faktisk tænkt på en cpu som din, men efter forlydender passer den ikke i soklen og så er jeg jo nødt til at invistere i et nyt mobo også.  Fik et tilbud på 2800 på noget der passer sammen - lyder det ok??

kjell>>jeg sparede netop omkring 500 da jeg opgraderede - og jeg er absolut ikke tilfreds!! Så det vil jeg huske :)

tak for jeres kommentarer!
Avatar billede fritjof Nybegynder
16. juli 2001 - 20:43 #8
ps - efter nærlæsning - i manualen står der sgu\' at mobo\'et kun understøtter intelprocessorer op til 533 mhz. Kan det virkeligt passe?  Jeg kører med en 600 mhz nu, risikerer jeg at den futter af?  Da jeg købte den påstod forretningen at den nemt kunne opgraderes, men det var åbenbart bare sælgerlir\'..
Avatar billede gizkor Nybegynder
17. juli 2001 - 00:00 #9
var du ikke bedre tjent med et Asus CUSL eller CUV4X motherboard? Så kan du opgradere CPU\'en når du har baglandet i orden.
Husk at det skal køre med IDE100 (til HD) foruden de 133mhz.
-og husk... stol aldrig på en sælger i en butik! Det er det man har TomsHardware, Anandtech og lign. websites til!