Avatar billede katja Nybegynder
26. december 1999 - 00:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Opgradering?

Jeg har en pc med en amd k6-2 450 MHz prosesor, bundkort fra pc-chip m577
chipset pc 100 AGP PRO. Creative Riva tnt 16 MB grafikkort og bios er Award modular bios v. 4,51 PG.
Den har givet mig følgende problemer:
Går istå med sidefejl/page error, kan ikke komme ud af dvale tilstand og går i baglås i nogle programmer, mest i spil.
Hvad er årsagen?

I følge creatives hjemmeside er driverne til grafikkortet til intel's LX440 chipset og man skal hente opgraderinger til chipsettet hos fabrikanten. Er det en bios opgradering der er tale om?, eller kan man også opgradere et chipset, jeg har ikke kunne finde noget til chipset.
Hvordan opgraderer man bios'en uden for mange problemer ?
Alle disse spørgsmål må være 150 point værd.
Avatar billede jems Nybegynder
26. december 1999 - 10:36 #1
Har din pc altid gjort sådan?
For hvis den ikke har, så prøv at geninstallere Windows...
Avatar billede katja Nybegynder
26. december 1999 - 20:10 #2
Ja, det har den.
Jeg har forsøgt at indkredse problemet,jeg har forsøgt at formatere,genindstalere og opdatere drivere til grafikkort.
Avatar billede klas Juniormester
26. december 1999 - 23:05 #3
jeg har samme problem med min pc . . .  har fået at vide at det evt. kan være mine ram der er skyld i det. . . men jeg oplever ofte at skærmen fryser og jeg kan se at maskinen stadig arbejder hvis jeg fx. bruger en genvejstast til at starte et program med . . . skummelt :o)
Avatar billede katja Nybegynder
26. december 1999 - 23:25 #4
Jeg mener ikke det er et ram problem hos mig, da det er hver gang jeg bruger sleep knappen, så kommer den ikke op igen. Ram'en er også skiftet ifølge forhandler.
Avatar billede joker73arb Nybegynder
27. december 1999 - 08:47 #5
Et lille spørgsmål... Hvorfor ikke undgå "sleep" funktionen. Jeg har ligeledes kun stødt på problemer med denne feature... :-)
Joker
Avatar billede katja Nybegynder
27. december 1999 - 21:02 #6
Det er også det mindste problem, men det kan måske være med til at indkredse problemet.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
27. december 1999 - 21:55 #7
Chipset's plejer at blive opdateret via enten BIOS updates på dit board (motherboard eller expansion-board eg. grafik)... der er dog også nogle ting som kan klares via en windoze driver (underligt nok, men det har vel noget at gøre med, hvordan windoze tolker chipset'et).

Men, det lyder som om, det er en BIOS update Creative hentyder til...
En BIOS update uden problemer ?, hvis det virker som på de boards jeg har prøvet, så tjek altid din floppy for fejl, før du bruger den til en bios update... sørg for at have en extra kopi (bare for en sikkerhedsskyld) og følg producentens andre råd!
Årsagen, kan meget vel ligge defekt ram-kredse eller en fejl ved sleep-funktionen (kender det fra en Compaq)...
En anden mulighed, er defekte drivere (eks. til dvale/sleep-funktionen)
Avatar billede gnarf Nybegynder
29. december 1999 - 09:35 #8
Jeg har nøjagtig samme processor og bundkort som dig Katja, og mit system kører meget stabilt. Jeg har dog ikke noget ATX kabinet, og bruger derfor ikke sleep funktionen.

Dit chipset har intet med et LX chipset at gøre. Du har et MVP3 chipset fra Via. Hvis Creative's drivere er afhængige af Intel chipset, så bør du nok prøve at køre med Nvidia's reference drivere til dit TNT kort. Anyway, følgende bios og drivere er hvad jeg kører med....

Hent nyeste bios fra pcchips og flash den. Flash utilitien kan du finde øverst på samme side som følgende bios link.
http://www.pcchips.com.tw/BIOS.html

Med hensyn til chipset opdateringer, så har jeg installeret Via's 4in1 drivere. 4in1416.exe er den nyeste udgave. Det er agp, pci, irq og busmaster drivere pakket i en fil.
http://www.via.com.tw/drivers/index.htm

Til sidst kan du prøve med TNT reference drivere til dit grafikkort. http://www.nvidia.com/Products.nsf/htmlmedia/software_drivers.html

Held og lykke!
Avatar billede gnarf Nybegynder
29. december 1999 - 09:42 #9
At opgradere min bios var slet ikke noget problem! Så det mener jeg ikke du har nogen grund til at frygte....

Bare læg flash utilitien på en bootable floppy sammen med den downloade bios. Kør så flash programmet og vælg update bios. Indtast 990306s.bin eller hvad den nu hed. Så skulle din bios være opdateret.

Der er fejlkorrektion og lignende indbygget i bios update programmer så der er faktisk ikke så meget at frygte. Det værste der kan ske er naturligvis en strømafbrydelse, og med mindre du biosopdaterer midt i en orkan så skulle det være sikkert nok.
Avatar billede ero Nybegynder
29. december 1999 - 23:01 #10
Hvis du har et bios- eller windows logonpassword, så, når den går i dvale, prøv at tryk på Enter skrive dit password og trykke Enter igen.
Avatar billede katja Nybegynder
29. december 1999 - 23:47 #11
Til gnarf.
Hvilken dato/version har din bios?, da min er fra d. 3/7-99 tror jeg ikke der er nogen nyere.Men jeg vil prøve de andre drivere og vender så tilbage.
Avatar billede pcklph Nybegynder
06. januar 2000 - 12:16 #12
Hvis din harddisk er på 10 Gb eller større, og der ikke ligger ret meget på den, kan du få problemer.
Det lyder sikkert underligt men det har sikkert noget at gøre med at computeren går ned tit.
Avatar billede gnarf Nybegynder
06. januar 2000 - 13:00 #13
Min bios er den man kan downloade som 030699s.bin så det er den samme som din, der står noget med 3/7-99 når den booter, men filen jeg opgraderede fra er den man kan downloade.

Desuden skiftede jeg til et ATX kabinet i forgårs, og min sleep funktion fungerer også pålideligt.

Jeg har vist ikke nævnt det før men jeg har et Leadtek TNT2 16 MB, og brugte førhen kun reference drivere fra Nvidia, men efter jeg er begyndt at overclocke grafikkortet benytter jeg Leadtek's egne drivere..    Alle drivere har fungeret fint, dog ikke dem som var baseret på Nvidia drivere før version 1.88

Har du PC100 RAM i din computer ? Hvis nej så skal du jo huske at køre RAM asynkront med bushastigheden. Der er en jumper på motherboardet som bestemmer bushastighed og RAM hastighed. Har du ældre 66 MHz RAM bør du nok kontrollere dette.
Avatar billede joker73arb Nybegynder
06. januar 2000 - 13:12 #14
Endnu en lille kommentar.. Når man bruger "sleep" funktionen, så bliver der jo også genereret en fil, på størrelse med ens mængde system RAM. Altså 128 MB RAM er lig med en ca. 128 MB stor *.slp (tror jeg nu nok at den hedder)-fil, der ligger og fylder på ens harddisk...

joker...
Avatar billede katja Nybegynder
11. januar 2000 - 12:45 #15
Jeg har installeret 4in1driver og om det har hjulpet er lidt for tidligt at sige endnu. Men jeg har en fejl i irq listen. Under egenskaber for pci-bus står der at irq-listen er deaktiveret pga. en fejl i listen, men hvilken fejl??
Og gnarf hvordan forsyner du din cpu-blæser, er det fra bundkortet? Der er tre ben mærket cpu-fan, men de bliver ikke brugt på mit bundkort, det kunne være at årsagen til standby problemer er forkert fortrådning.
Jeg har 64 MB pc100 RAM.
Her under er min irq-liste, jeg kan ikke se nogen fejl og der er ikke nogen konflikter at se andresteder.

0 Systemtimer
1 Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural Keyboard
2 Programmerbar interruptcontroller
3 Kommunikationsport (COM2)
4 Kommunikationsport (COM1)
5 (fri)
6 Standarddiskettecontroller
7 Printerport (LPT1)
8 System CMOS/realtidsur
9 (fri)
10 VIA Tech PCI to USB Universal Host Controller
10 IRQ-holder til PCI-styring
11 LT Win Modem
11 IRQ-holder til PCI-styring
11 Graphics Blaster RIVA TNT
12 Creative Labs Sound Blaster PCI128
12 IRQ-holder til PCI-styring
13 Numerisk dataprocessor
14 Primary Bus Master IDE controller (dual fifo)
14 VIA Bus Master PCI IDE Controller (Ultra DMA)
15 Secondary Bus Master IDE controller (dual fifo)
15 VIA Bus Master PCI IDE Controller (Ultra DMA)
Avatar billede gnarf Nybegynder
11. januar 2000 - 18:23 #16
Jepski, forsyner min cpu blæser via de tre ben der er mærket cpu-fan. Stikket fra cpublæseren er sat til her.
Hvad mener du med de bliver ikke brugt på dit bundkort? Får cpublæseren strøm fra de andre strømkabler via en adapter eller hvad? Altså de kabler som harddisk/floppy også får strøm fra.

Med hensyn til din irq liste kan det være lidt svært at overskue hvad du skal gøre. Jeg ville i dit tilfælde prøve at få lydkort eller modem til at benytte de 2 frie irq's. Eventuel ved at fjerne dem fra enhedshåndtering, og så lade windows detecte dem igen, eller manuelt pille lidt i enhedshåndtering. Måske det kunne fjerne dens brok over fejl i irq-listen.

Jeg prøver lige at checke hvordan mine irq indstillinger er derhjemme, og vender så tilbage i morgen.
Avatar billede gnarf Nybegynder
13. januar 2000 - 15:14 #17
Du får nok ikke meget ud af min IRQ liste, den ligner din en del bortset fra jeg ikke har nogen frie irq'er.

At den skriver der er fejl i IRQ-listen ville jeg heller ikke tage så tungt. Det er der nemlig også i min!! Og det vil jeg tro den skriver på de fleste maskiner. Jeg tror at listen  er en af de 4 valgmuligheder som er under egenskaber for pcibussen, og hvis listen indeholder fejl så benyttes ACPI bios i stedet for....f.eks.

Mine egenskaber for PCI-bus siger:
x Brug IRQ
  x Hent ACPI bios
  x Hent MS spec...
  _ Hent beskyttet tilstand
  X Hent realtilstand
Der er fejl i irq-tabellen.

Jeg tror slet ikke dine problemer ligger her. Har du prøvet at restore bios defaults ?? Specielt vil jeg mene det er uhensigtmæssigt hvis du har enablet ECC/paritets check på RAM, hvis din ram ikke understøtter det....

Ellers løber jeg snart tør for ideer :(
Avatar billede katja Nybegynder
15. januar 2000 - 20:53 #18
Jeg tror vi har løst de værste problemer så resten prøver jeg at leve med eller løse hen ad vejen.
Hvis du får nogle ideer så er min mail:
kimaw@worldonline.dk