Avatar billede flashnet Nybegynder
29. november 2009 - 02:39 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Arbejde med flere MovieClips?

Jeg sidder med en kode hvor jeg skal arbejde met ét library object flere gange. I stedet for at sige

var uArrow1:MovieClip = new u_arrow();
var uArrow2:MovieClip = new u_arrow();

Dette virker, men jeg vil lave en løkke som laver flere movieclips, som jeg så kan bruge "addChild" til at tilføje når jeg skal bruge dem efterhånden:

for (var j:uint; j<100; j++){
    var uArrow:MovieClip  = new u_arrow();
    uArrow.name = "uArrow"+j;
    trace("uArrow"+j)
    }
addChild(uArrow1);

Tracen virker, og jeg får en liste, men addChild virker dog ikke, lidt hjælp til at få det til at virke?

Den siger:

uArrow0
TypeError: Error #1034: Type Coercion failed: cannot convert "[object u_arrow]0" to flash.display.DisplayObject.
    at Untitled_fla::MainTimeline/frame1()
Avatar billede hmanback Nybegynder
29. november 2009 - 13:26 #1
Du kan ikke referere til et mc på den måde: addChild(uArrow1);

Du bliver nødt til at tilføje dine mc til et array.
I eksemplet her er der et MovieClip i Library der hedder Circle. I Circle propertise(i Library) er "Linkage" sat til "Export for ActionScript" og "Export in frame 1" er også hakket af.

//array for movie clips Cirlce
var circles_arr:Array = new Array();

for (var j:uint = 0; j<10; j++){
    var myCircle_mc:MovieClip  = new Circle();
    myCircle_mc.name = "circle_mc_"+j;
    //add mc to array
    circles_arr.push(myCircle_mc);
}

trace("circles array: " + circles_arr); //traces [object Circle] for each mc in the array
trace(circles_arr[4].name); //traces circle_mc_4
addChild(circles_arr[4]);  //add to stage
trace(getChildByName("circle_mc_4")); //traces [object Circle]
Avatar billede flashnet Nybegynder
29. november 2009 - 16:23 #2
Det virker, tak for det :)