Avatar billede pierre Nybegynder
25. december 1999 - 23:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ny Harddisk

Jeg har lige fået en 18GB harddisk og har støt på følgene problemer:

1) Min Bios er sat til at Maximalt kunne have 8GB harddiske, så når jeg har den sat til siger den at den kun er på 8GB
2) Harddisken er, fra producenten, sat til at være Master, hvordan  ændre man den? Det er en IBM og det er den gamle HDD også (Også min PC)

Jeg vil gerne have begge harddiske til at virke sammen!!!

-Pierre
Avatar billede i11uzion Nybegynder
25. december 1999 - 23:21 #1
For at fjerne 8GB "låsen", så skal du downloade en update til din BIOS... Det gør du inde på dem der har lavet dit bundkorts hjemmeside... Eller også kan du kigge på IBM´s hjemmeside, så vidt jeg husker har de et program til at fjerne 8GB barrieren...

Ellers må du jo lige sprøge igen, så skal jeg finde det til dig...

Mht. hvordan du stiller den til Slave, så prøv at kigge omme bagpå harddisken, der sidder sådan nogle små hvis de plastik-"jumpere", og så er der sådan et diagram, der beskriver hvordan jumperne skal siddddde hvis den skal stå til at være slave... Så flytter du dem bare så at de sidder til slave, og går ind i bios og får den til at detecte den... så skulle det virke... :)

Håber du kunne bruge det til noget *SS*
Avatar billede i11uzion Nybegynder
25. december 1999 - 23:25 #2
..."de sidder sådan nogle små *hvis* de plastik-"jumpere"

skulle selvfølgelig have været:

..."Der sidder sådan nogle små hvide plastik-"jumpere".....

:)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
26. december 1999 - 00:05 #3
... Jeg var lige inde at kigge på IBM´s web-site, og der fandt jeg følgende program til at fjerne harddiskstørrelses-grænser:

http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/dm/hddtdm.nsf/Registration+Page?OpenForm

Men så vidt jeg kunne læse ud fra teksten, så vil den formatere din/dine harddisk/harddiske... Men jeg ved ikke om det var begge to, eller bare den ene :)
Avatar billede cldu Nybegynder
26. december 1999 - 01:05 #4
er 500 point ikke liiiiidt vildt???
Avatar billede pierre Nybegynder
26. december 1999 - 04:00 #5
cldu: Hvad skal jeg ellers bruge pointene til?

i11uzion: Jeg har fået Harddisken installeret, men den tror at den er 2GB.
Avatar billede cldu Nybegynder
26. december 1999 - 11:45 #6
pierre: du skal sætte typen af disken i din BIOS til at være LBA, logical Block Adressing. Det skal de stå til for at kunne detecte alt over - jeg mener det er sådan - 2 gb. At sætte typen til LARGE kan vist nok give dig op til 8 gb, men det er kun LBA der kan give det sidste.. :-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. december 1999 - 12:24 #7
det ned de 2 GB kan også være fordi du har oprettet et FAT16 drev på den
Avatar billede tomaten Nybegynder
26. december 1999 - 19:05 #8
Du kan dele din nye harddisk op i flere ved at bruge fdisk(Start>>>Kør>>>fdisk). Der kan du sige at den skal deles op i tre nye, hver på 6GB.

For at ændre den til slave drev, skal du flytte på en lille jumper.
Avatar billede pierre Nybegynder
26. december 1999 - 23:04 #9
i11uzion: Jeg tror du har fortjent de point. Det Disk program ordnede næsten det hele.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
27. december 1999 - 02:04 #10
pierre>>> Heh mange tak siger jeg så... :)
Jeg har også brug for dem, med mit forbrug :)