Avatar billede Lasse S Novice
27. november 2009 - 15:26 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

CF-type til EOS 40D?

hej eksperter

Jeg sidder med et Canon EOS 40D-kamera uden memorykort, og skal altså have købt et CF-kort - men hvilket?

Én ting er hvor mange GB, det er jo brugsafhængigt, men jeg forestiller mig at 8/16 GB må være nok til almindeligt brug.

Noget andet - og her er jeg mere i tvivl og har brug for jeres hjælp - er om hastigheden på kortet... hvor mange mbit/sek skal der til for at kortet ikke bliver flaskehals ift kameraets formåen?

mvh Lasse
Avatar billede justrace Novice
27. november 2009 - 15:54 #1
4-8 GB er såmænd sikkert nok.

Hastigheden skal nok op på 45mb/sek, eller det der kaldes 300x. SanDisk Exstreme IV er ret gode.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
27. november 2009 - 19:52 #2
Jeg har både 4-8 og 16 CF og har plejet at anbefale 2 x 8 i stedet for 1 x 16 gb - men det er mest fordi man så tvinges til at rydde op af og til / ikke står med skægget i postkassen hvis det eneste kort man har står af under et bryllup eller ferie.

Og som justrace siger så er Sandisk Extreme IV ret gode - har 4-5 af dem og har aldrig oplevet problemer (og mit kamera tager 10 billeder pr. sekund :-)
Avatar billede justrace Novice
27. november 2009 - 20:02 #3
Tjah, mit klarer "kun" 5 billeder, og jeg kunne skære 50% af tiden det tog at gemme da jeg fik et Extreme Pro. Men mine RAW-filer er også lidt større end 50 mb stykket. :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
27. november 2009 - 20:10 #4
Ja, jeg synes mest det kan mærkes når bufferen skal tømmes - altså hvor hurtigt det er klart igen. Og så når kortet skal tømmes med firewire-læseren - så når man faktisk 40 mb/s.
Avatar billede justrace Novice
27. november 2009 - 20:38 #5
Ja netop, men med et 300x tog det i snit lige under 9 sek. pr billede, og med det nye Pro ca. 4 sek..

Men nu er mit heller ikke decideret til sport, nå ja, curling går det nok til, men eller er det jo sjældent jeg lige rykker 20 billeder af. :)

Med kortlæseren så sker der virkeligt noget nu med det nyePro kort. :) Bruger den SanDisk Extreme Firewire CF-card reader.
Avatar billede justrace Novice
27. november 2009 - 23:01 #6
Jo da, kommer her. :)

>Lars kan du svare på hvor SanDisk gjorde af deres "Ducati"-kort? Eller var det bare et reklame trick?
Avatar billede Lasse S Novice
27. november 2009 - 22:54 #7
Tak for de mange input! Jeg har nu købt det kort, I anbefalede - smider I ikke to svar, så kan I dele i porten :o)
Avatar billede justrace Novice
27. november 2009 - 23:40 #8
Var det ikke det samme som Extreme IV? Har et 4 GB og mener faktisk det er, ikke meget, men lidt hurtigere end Extreme IV. Forskellen kan være den lille størrelse, da størrelsen gør overførsel lidt langsommere.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
27. november 2009 - 23:32 #9
Tror det forsvandt - de nye kort var jo hurtigere :-)
Avatar billede Lasse S Novice
28. november 2009 - 09:56 #10
tak tak og fortsat god weekend