Avatar billede foralias Praktikant
27. november 2009 - 11:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

To side på et A4 ark - MED sidenummerering

Jeg har en udfordring. I hvertifald for mig  :crazyeyes:

Jeg skal lave en word skabelon.
Denne skabelon skal være et liggende A4 ark, opdelt i to sider. Dvs. når man printer siden ud på et A4 ark, kan man folde siden, og så har man en side 2 og 3 i midten.
Jeg håber i forstår.

Næste opgave består så i at forsiden skal have side et i højre del af A4 arket.

Først A4 side (Punktummerne er med for at layoutet skal passe her på websiden):
--------------------------------------------------------
|...................................|................................|
--------------------------------------------------------

De efterfølgende (02 og 03 er fortløbende numre):
--------------------------------------------------------
| 02..............................| 03...........................|
|...................................|................................|
--------------------------------------------------------

Ja undskyld mit lidt kluntede Layout forsøg, men prøver bare at illustrerer.
Kan det lade sig gøre? Hvis ja - Hvordan?
Avatar billede kado Nybegynder
27. november 2009 - 11:55 #1
Hvis du åbner laver et dokument via Filer > Projektgallerier
Her vælger du Marketing > Kataloger

Så har du her en allerede oprettet skabelon, som du så kan tilrette og fjerne de overflødige sider

Gem som skabelon med dit valgte navn

Dette er i hvert fald en mulighed

/kado
Avatar billede claes57 Ekspert
27. november 2009 - 12:28 #2
Den nemme?
I min printerdriver kan jeg (word/udskriv/egenskaber) sætte den til at nedkopiere til ½ format.
Derefter er det:
udskriv side 4,1
vend papiret for duplex, hvis printer ikke kan
udskriv side 2,3
Avatar billede kado Nybegynder
27. november 2009 - 12:37 #3
som claes57 skriver, har nogle printerdrivere muligheden, men slet ikke alle.

Opret evt. Word-dok som fortløbende sider.
Konverter til PDF-dok

Åbn PDF-dok i Acrobat 8 eller 9
I udskriftdialogen vælges under Skalering/Scale Pages > Udskrivning af hæfte/Booklet printing

Kan printeren håndtere automatisk dublex, så fungerer det nemt, hvis den ikke kan, skal du vende papiret efter udprint af 1. ark.

/kado
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. november 2009 - 12:39 #4
Et eksisterende dokument kan også laves som en sådan folder ved at ændre en indstilling:

Åbn dialogboksen Sideopsætning > fanen Margener. Under "Flere sider" skal du vælge "1-falset højformat". Så håndterer Word selv nummerering af sider osv. Det kan være nødvendigt at ændre på margener mm. for at få opsætningen, som du ønsker den.

For mere forklaring, se:
http://office.microsoft.com/da-dk/word/HP030729491030.aspx
Avatar billede foralias Praktikant
27. november 2009 - 12:40 #5
Jeg kan ikke rigtig finde den desværre. Hverken i word 2000 eller i 2010 :(
Det skal lige bemærkes at den også skulle kunne nummererede to sider som er på A4 siden.
Avatar billede foralias Praktikant
27. november 2009 - 12:41 #6
Ovenstående var til kado :)
Avatar billede perhol Seniormester
27. november 2009 - 12:50 #7
Jeg har en færdig skabelon på 8 sider jeg kan sende.
Den har ingen sidenummerering på omslaget, men fra side 3.
Avatar billede perhol Seniormester
27. november 2009 - 12:51 #8
Skriv evt. mail sådan her:
perpunktumholsthosgmailpunktumcom
Avatar billede foralias Praktikant
27. november 2009 - 12:52 #9
Lene - Det ser umiddelbart rigtigt ud.
Det skal lige siges at den skal gemmes som skabelon, så eventuel special opsætning på printer er desværre ikke en option, da vi er flere forskellige som skal bruge den. Og vi har ikke samme type printer :(
Avatar billede foralias Praktikant
27. november 2009 - 12:56 #10
Per - Har lige sendt en mail :)
Avatar billede perhol Seniormester
27. november 2009 - 13:11 #11
Har netop sendt skabelon til foralias.

Er andre interesserede, så send mig en mail jeg kan svare jer på.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. november 2009 - 13:36 #12
Den løsning, jeg beskrev, kræver IKKE en speciel printeropsætning. Den kan bruges i en skabelon, for indstillingen laves i "Sideopsætning", og indstillinger heri gemmes i selve dokumentet.
Avatar billede foralias Praktikant
27. november 2009 - 14:55 #13
Hmmm jeg kan ikke rigtig gennemskue den skabelon. Hvis jeg ændre noget i den, går det helt galt :( Den laver ballade i siderne.
Avatar billede perhol Seniormester
27. november 2009 - 15:43 #14
Sender ny mail
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. november 2009 - 16:33 #15
foralias:
Så du min anden kommentar?
Avatar billede foralias Praktikant
30. november 2009 - 14:54 #16
Hej Lene
Er jeg godt klar over, din opsætning ikke gør :-)
Det var bare information.
Har været ophængt her i weekenden, derfor fik jeg ikke svaret/lavet mere på projektet.
Avatar billede foralias Praktikant
30. november 2009 - 15:18 #17
Jeg har fået den sat således op nu at den printer 2 sider på et "Landscape" ark.
Hver side indeholder to kolonner.
Så Lene du havde svaret, smid et svar tak :-)
Jeg har så lige et par andre spm. men dem opretter jeg lige :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. november 2009 - 16:00 #18
Godt at du fik det til at virke.
Avatar billede foralias Praktikant
30. november 2009 - 16:08 #19
Ja og tak. Nu mangler jeg bare svar på hvordan man får et cifrede sidetal til at starte med 0 (nul)