Avatar billede mohandas Nybegynder
25. november 2009 - 10:52 Der er 17 kommentarer

Min gamle PC er gået helt ned! Hvad gør jeg?

Hejsa.

Jeg har for nylig fået brug for at bruge min gamle PC igen i forbindelse med noget arbejde. Desværre er den gået helt amok; den lukker konstant ned af sig selv. En sjælden gang imellem lykkes det at starte den, men så går der bare nogle minutter og så går den ned igen.

Hver gang den starter op kommer der blå skærm og så står der noget med at der er en diskenhed, der ikke fungerer korrekt og skal tjekkes. Længere nede står serienummeret på diskenheden: BC98-F6B4. Til forskel fra sådan nogle almindelige disk-tjek, der kommer, når man har lukket computeren forkert ned, er denne her altid den samme, og lader aldrig til at ordne det der er galt.

Hvad skal jeg gøre?
25. november 2009 - 10:59 #1
Lidt mere info:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Bærbar ? Stationær ?
Avatar billede Blandy Praktikant
25. november 2009 - 11:07 #2
Det kunne lyde til at din HDD virkelig er færdig. Eller en komponent der bliver for varm med det samme.

Kan du hører om der overhovedet kører nogen blæsere i din maskine når du tænder den? Siger din HDD underlig lyde evt?
Avatar billede mohandas Nybegynder
25. november 2009 - 11:09 #3
Det er Windows XP, undskyld. Og det er en ASUS med Centrino processor, ehm, en bærbar. Mener den er fra 2004 eller sådan noget. Hjælper det? Jeg ville også skrive lidt mere af den tekst, der kommer frem under opstartstesten, men lige nu har den en "bedre periode" ...
Avatar billede mohandas Nybegynder
25. november 2009 - 11:13 #4
og ja, blæseren kører meget tydeligt - faktisk holder den aldrig op!
Avatar billede Blandy Praktikant
25. november 2009 - 11:14 #5
Du kan bevæge dig ind på asus hjemmeside efter en program der overvåger og alarmer dig hvis din cpu bliver for varm.

Du kan skrive din maskine ind her, og finde probell til din maskine.
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us
Avatar billede mohandas Nybegynder
25. november 2009 - 11:20 #6
Den eksakte tekst, der står under kontrollen ved opstart er:

Kontrollerer filsystemet på C:
Filsystemtypen er FAT32.

En af diskene skal kontrolleres for konsistens. Du kan annullere kontrollen af disken, men det anbefales, at du fortsætter.
Tryk på en vilkårlig... bla bla.

Disken vil nu blive kontrolleret.
Diskenhedens serienummer er BC98-F6B4
Kontrollerer filer og mapper...

til sidste kommer den med en masse tal om allokeringsenheder og diskplads osv.

Hjælper det her til forståelsen af problemet?
Avatar billede b-and Novice
25. november 2009 - 12:05 #7
Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at køre en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således:

Vælg det rigtige styresystem.

For XP brugere:
Start > Kør > skriv: cmd > Enter > i konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter > Genstart

For Vista brugere:
Gå i > Start > Søg > skriv: cmd.exe > højre klik på filen (cmd.exe) og vælg > Kør som admin…
I konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter> Genstart

For begge systemer:
Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>

Se om ikke det bringer dig videre…
Avatar billede mohandas Nybegynder
25. november 2009 - 17:28 #8
okay, det prøver jeg.
Avatar billede mohandas Nybegynder
25. november 2009 - 17:34 #9
Når jeg skriver: chkdsk/r/f i konsollen og trykker enter, får jeg teksten:

Filsystemtypen er FAT32.
Det aktuelle drev kan ikke låses.

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang, systemet genstartes? (J/N)

....?!?!
Avatar billede mohandas Nybegynder
25. november 2009 - 17:47 #10
og når jeg så svarer nej, sker der intet.
Avatar billede b-and Novice
25. november 2009 - 18:15 #11
Du skal skrive det rigtigt - du mangler mellemrum.

Kopier dette ind > chkdsk c: /p /r
Avatar billede mohandas Nybegynder
25. november 2009 - 18:25 #12
Så får jeg meldingen: Ugyldig parameter - /p
Avatar billede b-and Novice
25. november 2009 - 18:35 #13
Så vil jeg vil anbefale en repair med det arbejde som det medfører…

Vælg det rigtige styresystem.

XP:
http://www.helgec.dk/xp-repair.html

Vista:
http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial148.html
Avatar billede mohandas Nybegynder
25. november 2009 - 18:40 #14
okay... øv. Men tak. Hvem skal have pointene?
Avatar billede b-and Novice
25. november 2009 - 18:50 #15
Lav nu reparationen først og få det til at lykkedes - så kan vi slås om pointene efterfølgende… *SS*
Avatar billede sfk Nybegynder
16. april 2010 - 15:17 #16
Til Mohandas:

Jeg har nøjagtig samme problem - fandt du nogensiden en løsning?
Avatar billede sfk Nybegynder
16. april 2010 - 15:20 #17
- Det er den samme type computer og ca. samme 'årgang'. Jeg skal have ny computer alligevel, men har nogle meget vigtige dokumenter på skrivebordet, jeg meget gerne vil have fat på.