Avatar billede denero Juniormester
22. november 2009 - 22:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sumprodukt

Har 4 kolonner

Kol. 1 = navne
Kol. 2 = Årstal
Kol. 3 = tidspunkter (13, 14, 15, 16, 17.)
Kol. 4 = Antal enheder

Under hvert navn forekommer der årstal 2004-2009
under hvert årstal forekommer tidspunkter, se ovenover
Under hvert tidspunkt forekommer der et antal enheder

Med sumprodukt vil jer gerne have følgende

        2004    2005    2006    2007    2008    2009
navn 1    13    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal
navn 1    14    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal
navn 1    15    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal
navn 1    16    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal
navn 1    17    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal
navn 2    13    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal    Antal
osv.    osv.    osv.    osv.    osv.    osv.    osv.    osv.

Kan det lade sig gøre med sumprodukt og hvordan? Har kigget på det, men er ikke sikker på det med sumprodukt.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. november 2009 - 07:21 #1
Hmm, forstår ikke helt spørgsmålet....
Kan du vise hvordan dine data står nu?
Avatar billede denero Juniormester
23. november 2009 - 08:21 #2
1. Jeg kan se, at der er lidt rod i de data, jeg viste i mit spørgsmål - årstallene skal selvfølgelig stå over de kolonner med antal.
2. Grunddata ser sådan ud:

Kol. 1  Kol. 2  Kol. 3                              Kol. 4
navne  Årstal  tidspunkter (13,14,15,16,17.)  Antal enheder
Avatar billede denero Juniormester
23. november 2009 - 08:34 #3
Jeg kan evt maile en fil, hvis det er nemmere. Jeg kan se der er rod i den igen. Var rigtig da jeg sendte.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. november 2009 - 09:49 #4
Du kan evt. uploade din fil her: http://www.gratisupload.dk/

Det må ikke være 2007 udgave, hvis jeg skal kunne arbejde med filen...
Avatar billede denero Juniormester
23. november 2009 - 10:43 #5
Er gjort - håber den kan bruges.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2009 - 13:06 #6
SUMPRODUKT kan bruges, men pivottabel er som skræddersyet til denne opgavetype.

Hans
Avatar billede vejmand Juniormester
23. november 2009 - 13:44 #7
Her er filen igen, håber det er det du ønsker: http://www.gratisupload.dk/download/36587/
Avatar billede denero Juniormester
23. november 2009 - 17:22 #8
Ja, men det er simpelt hen bare lige det. Hvordan formidler vi lige det videre, så andre på Eksperten kan have glæde af det.
Hvis du kunne forklare kort, hvordan man gør  - havde kigget lidt på formlerne ( med god hjælp fra "Excelent"), men kunne ikke få det til at virke. Rettere sagt formlerne giver jo sig selv, men hvad gør man så?
Avatar billede denero Juniormester
23. november 2009 - 17:22 #9
....og selvfølgelig et svar.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. november 2009 - 17:52 #10
Du har navne i kolonne A fra række 4 til række 318
Årstal i kolonne B fra række 4 til række 318
Tidspunkter i kolonne C fra række 4 til række 318
og antal i Kolonne D fra række 4 til række 318

Først har jeg manuel sat navnene ind i G-kolonnen og tidspunkter i H-kolonnen, så hver navn har en række med hvert tidspunkt, 13 til 17, sådan:

navn 1    13
navn 1    14
navn 1    15
navn 1    16
navn 1    17
navn 2    13

osv.....

Årstallene 2003 til 2009 er manuelt sat ind i kolonne I til O række 3

Formlen i I4:
=SUMPRODUKT(($A$4:$A$318=$G4)*($B$4:$B$318=I$3)*($C$4:$C$318=$H4)*$D$4:$D$318)

Formlen kopieres ned så længe der er navne i kolonne G, og kopieres hen i kolonnerne til kolonne O.

Formlen kigger efter G4 (Navnet) i kolonne A, I3 (Årstallet) i kolonne B og H4 (Tidspunktet) i kolonne C.
Når disse stemmer overens, returnerer den antallet fra kolonne D

Jeg ved ikke helt hvor godt det er forklaret, men jeg kan ikke rigtig gøre det bedre.  :-)
Avatar billede denero Juniormester
23. november 2009 - 19:40 #11
Fint.
Har prøvet det af - nu er jeg i helt med på, hvorledes man gør.
Avatar billede alijan Nybegynder
23. november 2009 - 21:25 #12
Prøve at se denne pivottabel jeg har lavet af din data. jeg har uploade til http://www.gratisupload.dk/
Filnavn Filstørrelse Tidspunkt
Mappe2.xls 737 KB 23. november 2009 kl. 21:37
Avatar billede denero Juniormester
23. november 2009 - 22:46 #13
Det er også en måde og lave det på. Tak for hjælpen.