Avatar billede rene_andersen Nybegynder
17. november 2009 - 10:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opdater IKKE kæder (og spørg ikke om jeg vil redigere kæder)

Hej

Jeg har søgt denne side igennem for spørgsmål vedrørende problemer med kæder i Excel, men der er desværre ikke et der løser mit problem..

Jeg har lavet en kode der automatisk åbner (mange) Excel-filer i en bestemt mappe og henter værdien af en celle og skriver denne ind i et andet regneark (et styreark om man vil).

Problemet er at ALLE de filer jeg åbner indeholder kæder, som IKKE skal/kan opdateres. Jeg kan fint få koden til automatisk at åbne filerne, hente dataene og lukke filen bagefter. Men problemet er at jeg HVER GANG får en besked om at den filer jeg ønsker at åbne indeholder en eller flere kæder der ikke kan opdateres og jeg skal vælge imellem "Fortsæt" og "Rediger kæder". Jeg skal således hver gang trykke på "Fortsæt".

(Idet kæderne ofte IKKE KAN opdateres hjælper det ikke at fjerne fluebenet i "Spørg om kæder skal opdateres", idet Excel så antager at de altid skal opdateres og jeg bliver derfor hele tiden bedt om at tage stilling til om jeg vil fortsætte eller redigere kæden).

Håber dette giver mening og at der er en der har en god løsning..
Avatar billede mrgumble Nybegynder
17. november 2009 - 12:49 #1
Er det et spørgsmål om at fjerne kæderne i de enkelte filer? Så prøv at kigge under menuen Redigere; der burde du finde et punkt "Kæder" el.lign. hvor du kan redigere i kæderne.
Avatar billede rene_andersen Nybegynder
17. november 2009 - 14:05 #2
Nej det er ikke det der er problemet - det kan jeg godt finde ud af. Det er bare meget omstændigt at gøre det i alle filerne (ca. 300 stk.).

Problemet er derudover at jeg kun er én af de personer der bruger disse filer, og jeg har ikke adgang til den fil hvor kæderne evt. skulle opdateres fra. Så jeg er heller ikke helt sikker på hvilke konsekvenser det evt. ville få for de andre brugere..

Men jeg tror muligvis at jeg har fundet en løsning til problemet.. Jeg har blot indsat nedenstående kode øverst i sub'en:
Application.DisplayAlerts = False

Den virker ummidelbart, men jeg lader spørgsmålet stå åbent i tilfælde af at der er nogen der har en smartere løsning (også lidt betænkelig ved at den blot ignorerer alle typer "fejl").
Avatar billede rene_andersen Nybegynder
25. november 2009 - 15:50 #3
Nå det lader ikke til at der er nogen der kan komme op med en smartere løsning end min egen - men denne fungerer også fint nok lige til denne opgave..

Så jeg lukker dette spørgsmål