Avatar billede jonas-dk Nybegynder
13. november 2009 - 12:48 Der er 7 kommentarer

Hjælp til kalibrering af TV model: Philips 42PFL5604H

Hej eksperter.

Jeg hører så meget om at man skal kalibrere sit fladskærms-tv fordi det gør en kæmpe forskel. Jeg har fundet en masse sider på nettet hvor folk har smidt nogle indstillinger op til forskellige tv modeller, men ingen af modellerne matcher mit tv. Jeg har et Philips 42PFL5604H og vil derfor høre, om nogen af jer har de rigtige indstillinger til denne model, eller kender en side hvor de er.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2009 - 13:09 #1
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2009 - 13:11 #2
http://www.support.philips.com/support/find_product.jsp?userLanguage=da&userCountry=dk#

glemte lige denne her men ved faktisk ikke om man kan noget som helst med nummeret
Avatar billede jonas-dk Nybegynder
13. november 2009 - 13:15 #3
Kalibrering er nogle forskellige indstillinger som man laver om på i forhold til tv'ets standard og så bliver billedkvaliteten langt bedre. Sådan har jeg ihvertfald forstået det.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2009 - 13:29 #4
det ved jeg ikke en dyt om.
hvis du f.eks bruger yousee kabel tv er der 2 muligheder endnu
digital - signal
analog  - signal (lukkes på et tidspunkt)

der vil jo være forskel på billedet som man ser det hvis du havde 2 billeder i et.

jeg har samsung og her er der flere muligheder med at vise som film - spil eller hvad ved jeg.

det kan være der kommer en forbi der ved mere om det.

m.v.h
Avatar billede jonas-dk Nybegynder
13. november 2009 - 13:32 #5
Det har intet med det at gøre :)
Avatar billede Bodillen Nybegynder
13. november 2009 - 18:16 #6
At kalibrere TV'et betyder ikke andet end at justere lys/kontrast (sort/hvid balance), farver, skarphed og lignende parametre.
Der findes ikke en absolut korrekt kalibrering af din model (eller andre), den vil være forskellig fra eftermiddag til aften, antal tændte lamper og deres placering i rummet, malingen på væggene og andre faktorer, som har betydning for øjets opfattelse af lys og farver. Ikke mindst er det et spørgsmål om tilvænning og personlig smag.
De fleste TV-producenter vil selvfølgelig gerne have deres apparater til at fremstå optimalt i salgssituationen, dvs at de har en standardkalibrering, der er beregnet til at imponere med stor kontrast i et oplyst salgslokale - det duer ikke, når du sidder derhjemme i dæmpet belysning og ser en film med mørke scener - så det første du skal gøre er at skrue ned for kontrasten. Når du efter et par dage har vænnet dig til det, kan du slutte din PC til skærmen med HDMI eller VGA og bruge nogle af de sider, der findes på nettet som rettesnor fx http://www.fotostart.dk/index.php?p=600&v=20 eller http://www.vanity.dk/tft/monitorTest_scale.html . Hvis dit TV giver muligheden, så gem forskellige indstillinger under forskellige navne: NORMAL om eftermiddagen, BIOGRAF om aftenen osv. Du skal være opmærksom på, at nogle apparater skifter indstillinger, når man skifter kanal eller indgang.
Der findes også DVD'er med kalibreringsskærmbilleder, jeg har prøvet Avia og en fra HAMA, men jeg synes ikke, det er pengene værd. Professionel kalibrering er virkelig at skude gråspurve med kanoner, med mindre man skal drive en biograf.
Du skal indstille dit TV sådan som DU kan lide det!
Avatar billede kgkg Nybegynder
14. november 2009 - 00:20 #7
Kig på http://www.flatpanels.dk

Se om artiklen: Sådan indstiller du dit TV http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1254381196 ikke kan give dig lidt inspiration.