Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
13. november 2009 - 00:06 Der er 19 kommentarer

Er digital kopering lovligt, eller er det ikke

Har et simpelt spørgsmål

Må man lave en kopi af sine Cder, DVD eller må man ikke ?

Og så lige lovteksten.. mangler noget på skrift...

Takker på forhånd, ved jo efterhånden at i er super dygtige til det her forum...

Kenneth
Avatar billede Beach Mester
13. november 2009 - 00:25 #1
Du kan læse alt om hvad man må og ikke må mht. digital kopiering her--->
http://www.kum.dk/sw5386.asp

Så har du det på skrift:-)

Hvis du skal have en hurtig oversættelse så ja, du må godt kopiere en CD/DVD men kun til "eget" brug.

//B
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
13. november 2009 - 00:30 #2
tak mange tak... men må man kopier, hvis man er en klub, ungdomsklub.. som køber org. i kommunens navn ?
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. november 2009 - 00:32 #3
og du må kun kopiere dem, så længe det er til dig selv
OOOOGGGGGG
du ikke bryder en kopibeskyttelse for at gøre det.
Avatar billede Beach Mester
13. november 2009 - 00:32 #4
NIX:-(
Dette er sammenligenligt med biblioteksudlån. Disse må heller ikke kopieres! Kun ting du selv har betalt for må kopieres.

//B
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. november 2009 - 00:33 #5
kenneth-kjaer
Nej, det må i ikke. Man må kopiere som "sikkerhedsbackup" og ikke til videre distribution
Avatar billede thov Forsker
13. november 2009 - 00:33 #6
Man må godt kopiere sine CD/DVD'er - medmindre det strider mod lovgivningen.. ROFL

Her er et par sites om emnet:
http://www.privatkopisterne.dk/
http://enfrustreretforbruger.dk/home/

Sjovt nok er ingen af 'bagmændene' interesseret i et samarbejde, selvom de er ude i præcis det samme ærinde - men dem om det :-)
Avatar billede Beach Mester
13. november 2009 - 00:35 #7
Du må gerne omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd'en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem.

Så.... Har du en CD som du ikke kan afspille på din computer, må du gerne bryde koden, men du må ikke gøre det for at kopiere den:-)

//B
Avatar billede Beach Mester
13. november 2009 - 00:38 #8
Desuden har jeg en mail fra kulturministeriet der klart skriver at man kan forlange sine penge tilbage hvis man ikke kan bryde koden for at se/lytte til -et "værk"

Men du slipper ikke for at få kroner på bordet hvis du vil have kopier *S*

//B
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
13. november 2009 - 01:07 #9
Griner.. Hør her venner.. jeg er næsten stået af, ved godt det er logik for mange af jer herinde, men jeg fatter det ikke..

Jeg arbejder i en Ungdomsklub, ungen mellem 10 o0g 18 år, og har ansvaret for vores CDer og DVDer, spil osv.. men er meget træt af nye spil og musik som bliver ridset.. Så spørgsmålet er bare, må jeg lave en kopi, og låne ud til ungerne.. eller må jeg ikke.. det er jo en kommunal Klub.. så alle må komme i prensippet...

200 og et stort tak
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. november 2009 - 01:13 #10
Beach, det er ikke helt korrekt.

Læs evt http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=718
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. november 2009 - 01:14 #11
kenneth-kjaer
Nej det må du ikke. Du må tage en kopi og bruge den på de maskiner i har i klubben, men du må ikke give ungerne en med hjem
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. november 2009 - 01:16 #12
§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.
Avatar billede Beach Mester
13. november 2009 - 01:46 #13
vistodk--->
Sorry, men tager ikke fortvivlede borgeres forsøg på at omgås den lov som vores lovgivende forsamling (læs: folketinget) har besluttet, for meget:-(
Prøv lige at læse en af du første tastetryk fra manden bag dit link:
"Enfrustreretforbruger.dk blev startet, da jeg fik problemer med en forhandler og derfor blev nød til at tage sagen til forbrugerklagenævnet"

Hvis du tror på alt hvad der bliver skrevet på nettet af private eller organisationer, skal du altså (vil jeg i hvert tilfælde anbefale dig!) passe lidt på. Der er også folk der mener det er lovligt at blande xx og yy og tage det med til et forestående møde i Kbh. startende d. 5/12. Men, da det ikke er private eller nogle andre end den siddende regering med flertal i folketinget der styre den butik, er der ikke ret meget mere at komme efter end det som de publicere i det offentlige rum. Det der er publiceret er det som jeg henviser til i mit første link:-)

Da denne diskurtion omkring kopiering har verseret på E lige så længe det har været muligt for private at betale for et CD-drev for en alm. løn, skrev jeg for flere år til kulturministeriet for at få specificeret nøjagtigt hvad man må og ikke må.

Den mail jeg fik tilbage meget kort tid efter lader ingen tvivl ligge tilbage.
Hvis du vil læse denne mail i sin helhed, ligger den faktisk her på E, men du skal nok søge lidt for at finde den *G*

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad det er du ikke vil give mig ret i, vil bare ikke spilde min tid på en fortvivlet borger der går til forbrugerstyrreelsen. Så har ikke læst mere end overskrifterne på dit/dine link(s).

Vil stadig holde mig til hvad den lovgivende forsamling skriver.

Det er forøvrigt også det som en dommer skal forholde sig til, så i tilfælde af tvivl, hvor en sag lander på ->det<- bord, så er det op til denne dommer at vurdere op mod hvad den lovgivende forsamling har vejledt med.
Kender ikke en dommer i DK der går ind og forholder sig til hvad der står på en eller anden hjemmeside på nettet *S*

Kenneth--->
Desværre er det ikke lovligt at låne kopier ud til ungerne, men der findes et udmærket alternativ som ikke er ulovligt.
Læs lidt mere her:
http://www.slysoft.com/da/gamejackal.html

//B
Avatar billede justrace Novice
13. november 2009 - 08:06 #14
Er der ingen her der læser hvad der står?

Det er jo ikke til udlån som på biblioteket, men til at bruge i klubben. Altså ungerne er i klubben mens de bruger spillet eller cd'en.

Efter jeres kloge ord, må naboens søn jo heller ikke spille mine spil inde hos mig?

Der gælder særlige regler for off. inst. og med alle de forskellige kloge svar, på noget andet end du spurgte om, så er det nok et forkert sted at spørge.
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. november 2009 - 09:37 #15
beach
Jeg linkede til en debat, men det er de to paragraffer jeg har henvist til der er grundlaget for denne debat. Så inden du går yderligere i selvsving, så læs hvad jeg skriver

justrace
Læs dog hvad jeg skriver, inden du komme med dine kommentare. Jeg skriver så længe det bliver i hytten på deres egne maskiner, det ikke er mod EULA'en på det pågældende spil og så længe de ikke bryder en kopierings-sikring så må de godt.

Når han skrev "låne til ungerne" så fortæller han ikke om det er med hjem, eller til deres egne maskiner i hytten. Derfor skrev jeg som jeg gjorde
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. november 2009 - 09:41 #16
Beach:
I det link du selv har lagt, der står der jo også det samme som jeg hele tiden har sagt:

.....Ovenstående regler gælder ikke for edb-programmer, herunder computerspil. Her må du ikke foretage kopiering til personlig brug, men derimod kun nødvendig brugs- og sikkerhedskopiering. Det er ikke forbudt at omgå kopispærringer, der beskytter edb-programmer.....
Avatar billede justrace Novice
13. november 2009 - 09:49 #17
>vistodk: Nu er du jo ikke den eneste der har skrevet, og jeg regnede med du selv kunne sortere dig selv fra i min kommentar.

Men skal vi tilbage helt fra start, så er det jo ret nemt: Ja, det må man.

Og man må gerne fjerne, ikke bryde, kopibeskyttelsen, hvis det er for at tage backup, men ikke kopi.
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. november 2009 - 17:09 #18
justrace
Fint nok, så er vi jo enige :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. november 2009 - 20:42 #19
Det korte svar af den lange (interne!!!) debat...

Ja du må, så længe du har originalen, og kopien er på samme matrikel.