Avatar billede suicid3 Nybegynder
12. november 2009 - 13:58 Der er 3 kommentarer

Oprette en bruger i WinXP.SP2 Command-line

Jeg skal lave et script som opretter nogle brugere i WinXP.SP2.  Men jeg kan ikke finde en metode til at slå "Change password on next logon" til. Brugerne bliver pt. oprettet via "NET USER" kommandoen. Men det kan man ikke aktivere den option, jeg her også kigget på "WMIC USERACCOUNT", men den kan heller ikke.

Tricket er at det skal gøres med et værktøj der ligger standard i en WinXP.SP2....

Nogen der kan hjælpe eller komme med forslag til dette?
Avatar billede vistodk Nybegynder
12. november 2009 - 14:30 #1
Du kan evt bruge Microsoft Powershell, der kan du specificere det hele

http://technet.microsoft.com/en-us/scriptcenter/dd742419.aspx

hvis du ikke allerede har det installeret, kan du hente det her
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technologies/management/powershell/download.mspx
Avatar billede suicid3 Nybegynder
12. november 2009 - 15:07 #2
Ja men Powershell eksistere ikke i SP2, så det er ikke en mulighed, umiddelbart i hvert fald.

Det er til et antal stand-alone PC'er, som køre noget specielt software. Hvis der skal installeres noget ud over det der er på dem, skal der laves en ny test af den opsætning, og det er der ikke tid til. Så det skal gøre med det der er native i SP2, hvis det kan lade sig gøre.

Kan oplyse jeg lige har prøvet med dsadd.exe men kan ikke få den til at virke med WinXP. Jeg kan ikke få den til at genkende domænet.
Avatar billede vistodk Nybegynder
12. november 2009 - 15:35 #3
OK, så kan jeg nok ikke hjælpe dig så meget

Men Powershell virker fint i Windows XP Service Pack 2, men hvis det skal være med det der ligger på maskinen, så går det jo ikke :)

Hvis jeg har forstået dig korrekt, så kan du godt oprette brugeren, men ikke få den til at bede om at skifte password.

Alternativt så kan du lave scriptet sådan at den også tilføjer brugeren til en "run once" bruger gruppe på domænet.

Den gruppe laver du en Gruppe med en policy hvor de skal skifte password ved næste logon

I samme policy laver du så en run once script som fjerner dem fra gruppen når de har logget ind.

Det er ikke et Fix, men et workaround, så jeg ved ikke om det er nogen hjælp for dig