Avatar billede mczlimmer Nybegynder
12. november 2009 - 12:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Nummerere section uden at inkludere i table of content

Hej,

Jeg er løbet ind i et meget uforståeligt, men åbenbart ufravigeligt, formkrav. Min indholdsfortegnelse må max fylde en side!
Den fylder selvfølgelig 1 side og 1 linje :-(
Den kan dog komme ned på en side, hvis blot jeg kan undgå at den laver en linje for hver section der er i appendiksne..? Jeg vil dog gerne stadigvæk have sectionerne i appendiksne nummereret da det gør referencerne noget lettere at følge.

Altså, hvorden får jeg nummererede sections i mine appendiks uden at de indgår i min indholdsfortegnelse?

Jeg bruger memoir klassen...

Mvh.
Rune
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. november 2009 - 12:53 #1
http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Document_Structure

"To get an unnumbered section heading which does not go into the Table of Contents, follow the command name with an asterisk before the opening curly brace:

\subsection*{Introduction}

"
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 13:01 #2
Har du prøvet at leget med spacingen i ToCen? Jeg synes ofte at den er for stor, og hvis man leger med den på den rigtige måde kan man få den til at strække sig lidt sammen.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 13:06 #3
f.eks.

\setlength{\cftbeforechapterskip}{1.0em plus 0.1em minus 0.1 em}

i.e. luften før chapters i ToC må strække sig 0.1em og trække sig 0.1em sammen
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
12. november 2009 - 13:42 #4
erikjacobsen:
Så langt var jeg med, men det fjerne numereringen og hjælper mig altså ikke rigtig :-(

deleif:
Nope det har jeg ikke haft leget med, vidste faktisk ikke at man kunne, og du har fuldstændig ret det virker me :-) så smid et svar.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 13:48 #5
et svar
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. november 2009 - 13:52 #6
Ok - læste forkert ;)  Vil \setcounter{tocdepth}{3}  kunne bruges - sat, så den ikke tager sections med?
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 14:01 #7
Det vil det med det rigtige nummer (du skal bruge 0 for ikke at tage sections med)

Memoir er smartere i denne forbindelse, her kan du bruge \settocdepth{chapter}, i.e. til og med chapter.

Men i dette tilfælde er det nemmere at leve lidt med luften, da den som default ikke kan trække sig sammen
Avatar billede aliaz Nybegynder
12. november 2009 - 14:04 #8
Jeg fjerner altid den vertikale spacing i ToC (og punktopstillinger), da det ser forfærdeligt ud andet! Min konfiguration ser således ud:

\setlength\parskip{0ex}
\tableofcontents*
\setlength{\parskip}{"Oprindelig"}

Hvis det ikke er nok, har jeg ofte leget med f.eks. {\small
\tableofcontents*} hvor man kan vælge mindre skriftstørrelser end normal (\small, \footnotesize, \scriptsize eller \tiny).

Det med at ændre tocdepth har jeg dårlige erfaringer med, da det fjerner bookmarks i den endelige PDF.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 14:07 #9
Lær at bruge memoir i stedet, så er man fri for den slags krumspring ;-)
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
12. november 2009 - 14:37 #10
ericjacobsen:
nej fordi jeg har sections i min hovedtekst som jeg gerne vil have i indholdsfortegnelsen :-(

aliaz:
Første del kan jeg desværre ikke få til at virke, og tekststørrelsen må næppe ændres. Når de er rigide med hensyn til længden af indholdsfortegnelsen gætter jeg på at de går endnu mere i spåner hvis jeg ændrer skriftstørrelsen.

daleif:
Jeg prøver :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 14:47 #11
Må man spørge om hvem 'de' er?
Avatar billede aliaz Nybegynder
12. november 2009 - 15:32 #12
Hvis den var adresseret til mig, så bruger jeg skam memoir!
Avatar billede aliaz Nybegynder
12. november 2009 - 15:35 #13
Jeg ved ikke om du har byttet "Oprindelig" ud med noget andet, men det skal du naturligvis. Det skal afstemmes med det der står i din preamble. I mit tilfælde:

\setlength\parskip{0ex}
\tableofcontents*
\setlength{\parskip}{3mm}

Det burde forhindre at der er luft imellem linierne og det får ikke noget til at forsvinde fra ToC
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 21:48 #14
Det er nu stadigvæk en dårlig måde at håndtere den slags på. Generelt skal brugeren holde sig fra \parskip og lignende.
Avatar billede aliaz Nybegynder
13. november 2009 - 08:23 #15
\parskip, \parindent og lignende er i mine øjne muligheder for layout såvel som alt muligt andet.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2009 - 09:55 #16
Det er jeg ikke enig i. De er for farlige i hænderne på almindelige brugere som alligevel ikke ved hvad de gør