Avatar billede gitte123 Praktikant
12. november 2009 - 00:20 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Fejlmeddelse SQL Server could not find the instance (MSSQLServer) please specify the name of the invocation of sqlserver.exe

Efter at have været hårdt ramt af diverse Trojan virusser har jeg fået min computer op at kører igen.  Men jeg har ikke kunne få liv i Winfinans (bogføringsprogram) igen.  Winfinans kører på Access.  Jeg for følgende fejlmeddelse:

SQL Server could not find the default instance/MSSQLSERVER) - please specify the name of an existing instance on the invocation of sqlservr.exe.
If you believe that your installation is corrupt or has been tampered with, uninstalle then re-run setup to correct this problem.

Jeg er ikke helt sikker på hvorledes jeg skal håndtere dette. Er der nogen herinde der kan hjælpe?

På forhånd tusinde tak for hjælpen.

Gitte

Jeg ved ikke om denne textfil kan hjælpe med info?

! REG.EXE VERSION 3.0

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSSQLServer
    Type    REG_DWORD    0x10
    Start    REG_DWORD    0x2
    ErrorControl    REG_DWORD    0x1
    ImagePath    REG_EXPAND_SZ    C:\Programmer\Microsoft SQL Server\MSSQL\Binn\sqlservr.exe -sMSSQLSERVER
    DisplayName    REG_SZ    MSSQLSERVER
    ObjectName    REG_SZ    LocalSystem

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSSQLServer\Linkage
    Export    REG_MULTI_SZ    MSSQLSERVER\0\0

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSSQLServer\Performance
    Library    REG_SZ    C:\PROGRA~1\MI6841~1\MSSQL\Binn\sqlctr80.dll
    Open    REG_SZ    OpenSQLPerformanceData
    Close    REG_SZ    CloseSQLPerformanceData
    Collect    REG_SZ    CollectSQLPerformanceData
    Last Counter    REG_DWORD    0xc78
    Last Help    REG_DWORD    0xc79
    First Counter    REG_DWORD    0xb64
    First Help    REG_DWORD    0xb65
    WbemAdapFileSignature    REG_BINARY    D170DCF8A7755EE49EE6DD919ECD0665
    WbemAdapFileTime    REG_BINARY    00BEDAE1E8A5C201
    WbemAdapFileSize    REG_DWORD    0x8238
    WbemAdapStatus    REG_DWORD    0x0

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSSQLServer\Security
    Security    REG_BINARY    01001480900000009C000000140000003000000002001C000100000002801400FF010F00010100000000000100000000020060000400000000001400FD01020001010000000000051200000000001800FF010F0001020000000000052000000020020000000014008D01020001010000000000050B00000000001800FD01020001020000000000052000000023020000010100000000000512000000010100000000000512000000

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSSQLServer\Enum
    0    REG_SZ    Root\LEGACY_MSSQLSERVER\0000
    Count    REG_DWORD    0x1
    NextInstance    REG_DWORD    0x1
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2009 - 00:52 #1
Først: skal du bruge MS Access eller MS SQLServer ?
Avatar billede gitte123 Praktikant
12. november 2009 - 11:21 #2
Begge.  Jeg håbede at der var nogen der kendte fejlmeddelsen.

Jeg har siddet og rodet med fejlmeddelsen på nettet og den er rimelig velkendt - der er i hverttilfælde mange der har haft den, men jeg er lidt bange for at gøre noget forkert for det er hele mit bogføringsprogram , Winfinans, der ikke kører.

Men det kan være du kan hjælpe mig - hvorledes ser man om de 2 servere kører? Og såfremt de ikke kører - hvorledes for man dem så til at kører.  Yderste nødstilfælde vil være en geninstallering men det håber jeg ikke.

Tusind tak for hjælpen på forhånd.

mvh
Gitte
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 17:38 #3
Hej Gitte.

Måske du burde tage backup af dine databaser og så oprette et nyt instance af din sql server. Se evt. http://www.smallbizserver.net/Articles/tabid/266/articleType/ArticleView/articleId/171/How-to-create-a-new-SQL-instance-and-move-databases.aspx

En re-installation ville også kunne gøre det - afhængig af hvor hårdt din computer er ramt, ville dette måske være bedre, men det kan tilsyneladende godt lade sig gøre at få en eksisterende sql server op at køre med et nyt sql server instance.
Avatar billede gitte123 Praktikant
13. november 2009 - 21:05 #4
Hej Thomasso

Havde jeg dog bare haft den Cd der omtales så ville det være fint.  Men ak.  Det har jeg ikke.  Jeg håbede at det var muligt at finde den sti eller lign. det var gået galt med.  Men nu har jeg siddet hele dagen og gennemset alle de indlæg der har været på internettet med tilsvarende fejlmedelelse men ak - det har ikke hjulpet.  Jeg kaster håndklædet og bærer min computer ned til nogen der forhåbentlig kan fixe det.

Men tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2009 - 10:31 #5
Nu ved jeg ikke helt hvad det er for en sti du mener, men når man opsærtter en sql server database fra bunden, er det tit sådan at man skal referere til et sql server instance.
Standard instance (stien om man vil) er typisk .\sqlexpress eller .\sqlserver og den kan også tilgås med computernavn\sqlInstance - altså navn på lokal computer og så navnet på instance som for express edition er sqlexpress og for sqlserver (måske) er noget med sqlserver...

Jeg kender ikke WinFinans, så jeg er en smule i tvivl om hvad præcis dit problem går ud på.
Avatar billede gitte123 Praktikant
02. december 2009 - 20:46 #6
hej thormasso

Nu er det endelig lykkedes mig at få fat i installationsdisketten med min sql server.  Men ak når jeg prøver at installere den for jeg følgende fejlmeddelse:

Systemadministratoren har angivet systemregler, der forhindre denne installation.

suk suk - håber du kan hjælpe - eller andre herinde.

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2009 - 07:32 #7
Måske du bare skal tage backup af dine databaser og så re-installere sql server?
Avatar billede gitte123 Praktikant
03. december 2009 - 09:12 #8
Ja - det var det jeg rigtig godt kunne tænke mig - men jeg for ikke lov - for ovennævnte fejlmeddelse.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2009 - 17:02 #9
Har du forsøgt at afinstallere sql server helt først?
Og så installere den igen...
Avatar billede gitte123 Praktikant
03. december 2009 - 21:32 #10
Ja - nu har jeg afinstalleret min gamle sql server.  men desværre ingen ændring i fejlmeddelse.........
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2009 - 08:41 #11
Kører du installationen som administrator? Højreklik og vælg kør som administrator.

Du er sikkert logget på med en bruger-konto, der har administrator adgang, men prøv alligevel at vælge kør som administrator, hvis du har den mulighed på selve installations-filen på cd'en.

Den hedder typisk setup.exe eller install.exe
Avatar billede gitte123 Praktikant
04. december 2009 - 15:56 #12
Hej Thomasso
Ja jeg kører som administrator.  Jeg tror det er noget mere specifikt i forhold til Winfinans.  Jeg prøver at ringe til dem mandag.

TAk for hjælpen - so far.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2009 - 16:35 #13
Ja, måske skal du afinstallere winfinans helt også.
Avatar billede gitte123 Praktikant
09. december 2009 - 10:59 #14
Hej Thomasso

Winfinance kan heller ikke hjælpe mig.  Da jeg ikke kan få afinstalleret sql serveren.  Der må være nogen herinde der kan hjælpe mig?

PÅ forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2009 - 11:14 #15
Hvilken fejl får du når du forsøger at afinstallere henholdsvis WinFinans og SQL Server?

Jeg ville prøve følgende:

1. Lav en system restore til et restore point før det hele gik galt. Nu ved jeg ikke hvilken version af Windows du kører, men under alle programmer/ tilbehør/ system værktøjer, burde du have en mulighed for at køre system gendannelse/ system restore.

Start denne og vælg et restore point, der ligger en del ude i fortiden. Følg guiden og se om du ikke kan restore dit system.

Når dette er gjort, så forsøg at starte WwinFinans op som du plejer - bare lige for at se om du nu har mulighed for at køre det som du plejer.

Hvis du ikke kan dette, så forsøg igen at afinstallere WinFinans.
Men først... Gå til punkt 2.

2. Tag backup af dine databaser.
Gå til C:\Programmer\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Data
Sørg for at SQLserver servicen ikke kører - er stoppet og tag så backup af alle dine databaser og læg dem i en mappe på en USB eller et andet sted på din hardisk (din desktop fx.).

3. Gå til kontrol panel/ tilføj/fjern programmer og forsøg igen at afinstallere WinFinans. Måske skal WinFinans afinstalleres før sql server for at undgå problemer med afhængigheder?!

4. Afinstaller SQL server efterfølgende.

5. Genstar din computer og installer det hele igen.

6. Sørg for at WinFinans er lukket og at SQL server servicen er stoppet. Læg dine databaser fra din backup tilbage i mappen C:\Programmer\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Data

Det er mit bud på hvordan du måske kan løse dit problem og dermed komme videre.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2009 - 11:15 #16
Alternativet til ovenstående vil i mine øjne være at tage en backup og så herefter gen-installere Windows og så WinFinans.

Men det er selvfølgelig den sidste udvej der bør være.
Avatar billede gitte123 Praktikant
09. december 2009 - 11:45 #17
jeg kan ikke lavet et systemrestore til et tidligere tidspunkt - da disse blev slettet i forbindelse med at jeg fik renset min computer efter infektion. Jeg har haft reinstalleret windows engang (efter rensning af computeren) - så jeg er ikke sikker på at det vil hjælpe.  Er det ikke en anden mulighed?

På forhånd tak for din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2009 - 12:10 #18
Hej Gitte.

Du skal naturligvis ikke re-installere hvis du allerede har gjort dette :-)

Men hvad får du af fejl når du forsøger at afinstallere WinFinans og SQL Server? Er det stadig den med at system administratoren har angivet politiker... ?

Log evt. ind som ADMINISTRATOR.
Du skal ikke bare køre det hele som administrator, men være logget ind som administrator.

Måske dette vil gøre en forskel.
Avatar billede gitte123 Praktikant
09. december 2009 - 12:45 #19
hej Thomasso

Jeg får ingen fejlmeddelse når jeg prøver at afinstallere sql serveren - den begynder afinstalleringen men fuldfører ikke - den forsvinder ihverttilfælde ikke.  jeg har prøvet afinstal. både fra cc cleaner og kontrolpanel.  Jeg er administrator.

Jeg har endnu ikke prøvet at afinstallerer winfinance da jeg håber at kunne undgå dette.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2009 - 12:58 #20
Tjek eventloggen for at se om der skrives noget med relation til afinstallationen.

Højreklik denne computer og vælg 'Administrer'.
Gå til 'Log bog'.
Det er den, der hedder 'application' og 'system' der kan være interessante.

Tjek evt. lige efter et nyt forsøg på at afinstallere SQL Server.
Avatar billede gitte123 Praktikant
09. december 2009 - 13:51 #21
Det var pokkers - under program står der at den er fjernet ???  enda 3 gange

Product: Microsoft SQL Server Desktop Engine -- Removal completed successfully.

Men ak under system:

Tjenesten MSSQLSERVER afsluttede uventet. Dette er sket 1 gang(e).

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Under "hjælp og support" står blot fejl.

Her er de øvrige fejl som jeg kan læse af loggen idag som måske vedr. sql serveren?

Følgende boot-start- eller system-start-driver kunne ikke indlæses:
i8042prt

Tjenesten MSSQLSERVER hang ved start.

Tjenesten louis kunne ikke starte pga. følgende fejl:
Den angivne sti blev ikke fundet.

Tjenesten Programadministration blev afbrudt med følgende fejl:
Det angivne modul blev ikke fundet.  - denne her er der rigtig mange gange.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2009 - 14:23 #22
Fint. Hvad sker der hvis du forsøger at installere sql server igen?

Det kan være du skal køre WinFinans installationen forfra og, hvis det er muligt, vælge 'reperer' 'ændre' eller hvad der nu kan være af muligheder.

Jeg tænker at hvis sql server versionen er installeret sammen med WinFinans, vil det nok være mest oplagt at installere den på denne måde igen.

P.S. Jeg ville nok stadig forsøge at installere det hele helt forfra hvis jeg var dig - med den tidligere nævnte backup af dine databaser in mente.
Avatar billede gitte123 Praktikant
09. december 2009 - 14:36 #23
Hej igen

Ved forsøg på installation for jeg for igen fejlmeddelse:

Systemadministratoren har angivet systemregler, der forhindre denne installation.
Avatar billede gitte123 Praktikant
09. december 2009 - 14:38 #24
Men jeg har jo heller ikke gjort noget som skulle ændre dette???

Kun kigget i logs.  Desværre !
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2009 - 14:57 #25
Kører du Vista eller Windows 7?

Hvis du gør, så gå ind i kontrol panelet og slå brugerstyringen fra.

Control Panel\User Accounts and Family Safety\User Accounts
Vælg den mulighed, der hedder 'Change user account control settings'.

Nu er det en engelsk version jeg kører med, men du kan sikkert finde det på dansk, hvis du køer med dansk windows.
Den skal enten slås helt fra eller 'skrues meget ned'. Jeg vil anbefale dig at slå den helt fra mens du arbekder med installationen.
Avatar billede gitte123 Praktikant
09. december 2009 - 16:19 #26
jeg kører windows - jeg har ikke noget der hedder noget tilsvarende på Dansk.  Hvis jeg går ind under brugerkonti kan jeg vælge mellem følgede

1. ændring af en konto
2. opret en ny konto
3. skift måden, hvorpå brugere logger af og på

Hvis jeg går ind under den 3 er min enste valgmulighed at ændre på log on indstillingerne - og hvis jeg slår dem fra ændre det ikke på min fejlmeddelse.  Der er ikke noget der kan slåes fra eller skurues ned?
Avatar billede gitte123 Praktikant
09. december 2009 - 17:08 #27
Måske er det ikke nødvendig at reinstallere sql serveren men blot indtaste et eller andet nummer?  Jeg får følgende fejlmeddelse når jeg prøver at starte sql-serveren:

Your SQL server installation es either courrupt or has been tampered with (unknown package id). Please uninstall then re-run setup to correct this problem.

og

Tjenesten MSQLserver på lokal computer kunne ikke startes.  Fejl 1053: TJenesten svarede ikke på en start- eller kontrolanmodning indenfor det forventede tidsinterval.

Jeg ved det ikke - men måske?
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2009 - 09:08 #28
De fejlmeddelelser tolker jeg netop som om du bliver nødt til at geninstallere sql serveren ;-)
Avatar billede gitte123 Praktikant
10. december 2009 - 11:45 #29
Ja - men jeg kan jo ikke få lov - jeg vil rigtig gerne - men jeg ved ikke hvordan jeg skal få slettet den gamle server - og jeg ved ikke hvordan jeg skal ændre brugeropsætningen, jf. kommentar #25 og #26.

På forhånd tak for din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2009 - 12:49 #30
Måske kan du få lov til at fjerne den i fejlsikret tilstand?

Tryk F8 under opstarten af windows - eller nærmere betegnet lige efter din computer er startet op og standard billede er vist og vælg så fejlsikret tilstand med netværk.

Måske har du større muligheder for at gøre det her, da fejlsikret tilstand er en 'skrabet udgave af windows' med det minimale antal drivere loaded.

Prøv det engang og vend så evt. tilbage.
Avatar billede gitte123 Praktikant
10. december 2009 - 16:53 #31
hej igen

Installer virker ikke i fejlsikret tilstand.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2009 - 18:08 #32
Prøv at tjekke den her http://www.winvistaclub.com/e40.html
Du kørte vidst XP, men prøv at se om ikke det også virker på XP.
Avatar billede gitte123 Praktikant
15. december 2009 - 11:39 #33
Hej Thomasso

Så var det lige før computeren afgik ved døden....  Den kom aldrig ud af billedet hvor man vælger fejlsikret tilstand - skærmen blev sort og jeg måtte ned til computerdoctoren.  De siger at jeg har virus og at hele computeren skal renses og alle programmer afinstalleres og installeres på ny.  Så mit "lille" sql problem var større end først antaget.  ÆV

Men tak for din hjælp - give mig et svar og jeg tildeler dig dine trods alt velfortjente point.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2009 - 11:51 #34
Ja ud fra det du løbende beskrev løs det også som om du var ude i noget af en krise. Men fedt hvis jeg kunne bidrage en anelse til løsning af problemet.