Avatar billede JuhlLasse Nybegynder
10. november 2009 - 07:49 Der er 16 kommentarer

Valg af soft- og hardware til server til mindre virksomhed

Hej,

Jeg står og skal anskaffe en server til en mindre virksomhed med 1-5 ansatte, som dog satser på at vokse inden for de kommende år.

Der er grundlæggende behov for at have et fælles drev, som kan tilgås fra hhv. kontoret samt fra hjemmet/andre steder.

Jeg har en ide om, at der skal monteres to harddiske i serveren, som spejles, således at datatab undgås i tilfælde af, at en harddisk står af.

Endvidere skal der kunne tages eksport til en ekstern harddisk samt online med jævne mellemrum.

Idet serveren alligevel står tændt, påtænker jeg, at flytte virksomhedens web-hosting til denne server.

1. Hvad vil i anbefale af software? Et Microsoft produkt, eller Linux?
2. Hvordan skal selve dele-drevet opsættes, skal det være FTP el. VPN?
3. Kan nogle af jer forklare mig den specifikke forskel mellem alm. FTP-adgang og en VPN adgang?

Glæder mig til at høre fra jer!

Venligst
Lasse Juhl
Avatar billede bmpi Nybegynder
10. november 2009 - 08:58 #1
Hej Lasse

De svar du modtager, vil i høj grad være baseret på personlige præferencer. Således også mit.

Personligt ville jeg nemlig foretrække en Linux-server. Den performer bedre, ikke sårbar overfor virus, er mere stabil og er billigere. Til gengæld er den nok også sværere at lære at administrere, hvis man ikke er vant til Linux i første omgang.

Men afprøv eventuelt en Ubuntu server i Virtualbox eller Vmware, og smid Webmin på så du har et webinterface, hvorfra du kan opsætte fildeling, VPN, FTP osv. Med Webmin behøver du ikke at lære en masse Linux kommandoer til at starte med ;-)

FTP står for File Transfer Protocol, og er som navnet antyder, en protokol til filoverførsler.

VPN står for Virtual Private Network, og det eneste som en VPN-forbindelse gør i denne sammenhæng, er at give dig adgang til virksomhedens netværk udefra. Du har jo en firewall, som blokerer adgang til netværket udefra, men hvis du aktiverer VPN i firewallen, så kan medarbejdere gennem denne logge ind på netværket udefra, som om de sad på kontoret.
Avatar billede JuhlLasse Nybegynder
10. november 2009 - 09:18 #2
Hej BMPI.

Mange tak for dit svar. Jeg satser også selv på at anvende Linux, idet jeg har en ven, som vil være behjælpelig med opsætningen.

Hvordan foregår det rent praktisk, når man skal logge på linux-serveren hjemmefra og på kontoret.

Skal man logge ind, når man starter computerne, som skal logge ind på dele-drevet, eller hvordan er adgangen til serveren sikret på den måde?

Hvad med hensyn til hardware. Har du/I nogle forslag til det? De fleste steder, er jeg vel afhængig af at købe et Microsoft med i pakken?
Avatar billede bmpi Nybegynder
10. november 2009 - 10:54 #3
Rent praktisk foregår det på den måde, at når medarbejderen sidder derhjemme, så logger han/hun på VPN'en. Den sætter man op inde under netværksteder (nu går jeg ud fra, at det er Windows PC'ere).

Når vedkommende er logget på, så kan han/hun se de mapper på filserveren, som han har tilladelse til at se, og kan browse og overføre filer som normalt.

Og på kontoret, ja der fremgår filserveren af den rette gruppe under Workgroup, fx MSHOME, og der skal ikke logges ind via VPN for at se den.

VPN-loginet er et login, som du kan sætte op én gang, og som alle medarbejdere kan bruge, eller du kan lave et login til hver medarbejder. Du skal også lave et login til filserveren til hver medarbejder, så de kan få adgang.

Hvis det skal sættes op sådan, at når man er logget ind ét sted, så er man logget ind alle steder, så skal du sætte et Active Directory op (windows server) eller fx OpenLDAP (Linux). Det er altså noget mere langhåret, og med mindre du har masser af tid, så ville jeg nok overveje at få noget assistance til dette.

Men har du eventuelt overvejet at starte med noget mindre kompliceret, hvis det bare er til fildeling. Fx DropBox? Og så kan i jo altid gøre det mere avanceret, når der er flere medarbejdere og et større behov...
Avatar billede JuhlLasse Nybegynder
10. november 2009 - 12:41 #4
Lyder rigtig fint!

Er der nogle der har nolge links til noget hardware, som kan anbefales til linux software? Lavt strømforbrug er et krav!

Der skal være 2 x 1 tb harddiske!
Avatar billede JuhlLasse Nybegynder
10. november 2009 - 12:46 #5
Har også lige et spørgsmål medhensyn til at bruge filerne. hvordan foregår det normalt? Downloader man dem fra fil-serveren, eller kan de anvendes direkte?
Avatar billede serverservice Praktikant
11. november 2009 - 23:48 #6
Hej juhlLasse

Jeg vil gerne give et godt tilbud på en ny server med 2 diske i spejl af hinanden - og da det er Linux er det mindre hardware krævende kan vi vælge noget til en rimeli pris.
Men jeg vil prøve at nærme mig en ægte server med hotswap - og et forslag til backup station f.x en netværksdisk
Men du/I skal nok forvente at priser på server starter fra 10k og opefter, da server hardware er mere stabil - og diske er lavet til 24 timers drift m.m
Avatar billede JuhlLasse Nybegynder
12. november 2009 - 08:44 #7
Hej,

gider du ringe til mig på 60152000, når du har tid!
Avatar billede serverservice Praktikant
12. november 2009 - 09:59 #8
Ja ringer til dig senere idag --Hilsen Dennis
Avatar billede serverservice Praktikant
12. november 2009 - 14:38 #9
Her er et tilbud på en økonomisk server med 2 diske i spejl

2x1TB i RAID 1 = 1TB Total Diskplads

WH-02B-B-OP        Chieftec Mini Server Kab.u/PSU
SNT-2131SATA        Chieftec, SATA hotswap 3 bay
PWR750-CFT        Chieftec PSU 750W Modular
S3210SHLX        Intel S775, I3200, DDRII,PCI-X
CORE2-D-E8500        Intel Core2 Duo 3.16GHz 6MB
KVR800D2E5/1G        Kingston 1GB ECC DDR2 6400
HDD1024SEA-SAS-ES        Seagate 1TB 7200RPM SAS 24/7
DVD16/48LIT-SATA        Liteon DVD 16/48 Sort SATA
FDD144SORT        Diskettedrev 1.44 MB Sort

Pris 10.578 inkl moms.  + forsendelse

Det er ikke en fuldblods server , men der er taget hensyn til en stabil og hurtig server til en rimelig pris...
Hvis du gerne vil have en fuldblods må du sige til - så er prisen ca +10k mere

Hilsen Dennis Syrak
Avatar billede JuhlLasse Nybegynder
12. november 2009 - 19:28 #10
Hej Dennis.

Mange tak for dit tilbud! Umiddelbart, tror jeg det er en del mere, end budgettet tillader.

Den skal blot bruges i en mindre virksomhed med 0-5 ansatte, så ved ikke om det ikke er overkill at smide så mange penge i det!

Men på den anden side, er det også vigtigt at få noget, som ikke går ned!

Er der andre der har nogle kommentarer i forhold til ovenstående? Er det for voldsomt?

Det er vigtigt, at den er støjsvag, og at den bruger minimalt strøm!
Avatar billede serverservice Praktikant
12. november 2009 - 19:46 #11
Jo den er støjsvag men det er ikke dyrt.
Det der koster er især diskene som til 24/7 drift og en god hardware controller til hotswap.
Går en harddisk kan den skiftes mens systemet kører videre.

Jeg vil ikke forsøge at gøre det billigere da I så vil få en mindre holdbar pc løsning.

Prisen er inkl moms ...

Men lad os da høre hvad andre mener om sagen også.
Avatar billede JuhlLasse Nybegynder
12. november 2009 - 19:52 #12
Til Dennis.

Det var slet ikke for at betvivle dit tilbud, eller kvaliteterne af dette.

Mit store spørgsmål er blot, om det er overkill, for sådan en mindre virksomhed?

Fx har de jo ikke brug for at kunne skifte diske mens den kører?

Du kan evt. skrive til mig over msn: Juhl@makalay.dk

Så kan vi finde en god løsning?
Avatar billede serverservice Praktikant
12. november 2009 - 20:04 #13
Det er også kun for at sikre jer mod nedbrud - det er en af de standard features som man kan vælge for en server.

I tilfælde af at en harddisk brænder af så kan den skiftes og systemet genopbygger selv data igen og kører vidre.
Men jeg vil da gerne give et tilbud uden hotswap hvis det er ?

Jeg skriver lige en mail til dig... Hilsen Dennis
Avatar billede JuhlLasse Nybegynder
12. november 2009 - 20:06 #14
OK!
Avatar billede serverservice Praktikant
13. november 2009 - 11:47 #15
Hej Lasse - Jeg syns lige andre herinde skal vide hvad vi har talt om på mail.

Det du/I har henvist til er en pc med en celeron processsor 2,2 ghz - og det er IKKE en server og den har ikke server hardware eller et spejl af diske som du efterspørger.
http://www.computercity.dk/Products/Section.aspx?id=3263205

Generelt kan man sige at den løsning fra computercity er en PC løsning fordi...

  1.  for det første er det tilbud outdated hardware mæssigt fordi det er med en ældgammel type celeron cpu.
  2. den har kun 1 harddisk og ikke spejl - så hvis en harddisk går ned starter i forfra med en installation og medarbejdere kan ikke arbejde i perioden. Hvad koster det jer hvis 5 medarbejdere er delvist uarbejdsdygtige pr dag? - du skal forvenet at geninstallation og restore fra backup vil tage 2-3 dage. altefter hvor meget data og hvor kompleks løsning der er valgt.
  3. Harddisken er ikke lavet til server drift 24 timer i døgnet - men en alm. pc disk. - og harddiske er en sliddel der kører med 7200 o/min - de går gerne efter 5-6 års normal drift - dvs i jeres tilfælde skal i regne med ca 3-4 år.
  4. Windows home har ikke mulighed for VPN i windows
  5. Tilbuddet er meget besparet - den er endda uden dvd drev , mus og tastatur
  6. Den er med standard pc ram og ikke server ram.
  7. Jeg  kan ikke se hvilket bundkort der sidder i ,,,

I har med andre ord ikke nogle muligheder hvis/når harddiskens levealder er udtjent da der ikke er installeret noget spejl

Serverløsning
I den løsning jeg har givet er der en hotswap bay - og en dyr hardware controller som sørger for sikre jer hvis den ene harddisk brænder ud - (og det gør harddiske)
Dvs I er sikret ved harddisk udfald og systemet kører vidre og I kan endda skifte disken mens systemet kører vidre og data genopbygges på den nye disk.
I mister ikke tabt lønudgift for 5 medarbejdere i det tilfælde.
De harddiske jeg leverere er til 24 timers drift og 2 harddiske med 1 Tb som spejles af hinanden.
Cpu en er en af de nyeste på markedet og hurtig.
Den er med server ram ECC - som tjekkes for fejl hardware mæssigt og en god sikkerhed for kvalitet.
Mit tilbud er inkl dvd brænder , mus og tastatur

Hvis I gerne vil vide mere om server kan I evt. læse på google om ECC ram . Raid , Hotswap m.m
Det er server teknologi - sikkerhed for god kvalitet og sikkerhed imod tab af data og sikring af maksimal oppetid.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. november 2009 - 12:29 #16
Nå men jeg har lavet et tilbud til dig der sagtens kan matche computer city
det er denne
HP ProLiant ML110 G5 - Core 2 Duo E7300 2.8 GHz
534458-425      HP ProLiant ML110 G5 - Server - minitower - 4U - envejs - 1 x Co      HP ProLiant ML110 G5 - Server - minitower - 4U - envejs - 1 x Co      3,398.00Kr

http://edbshoppen.dk//product_info.php?cPath=26&products_id=741

Men jeg kan ikke anbefale den som server , da det er af samma kategori - nemlig en hurtig pc - uden nogle server egenskaber -dvs uden Raid . hotswap , men dog med ECC ram.

Hilsen Dennis