Avatar billede LineLLJ Nybegynder
09. november 2009 - 22:21 Der er 11 kommentarer

hjælp til spejlrefleks

Jeg leder efter et spejlreflekskamera - og jeg er mildt sagt ved at drukne i alle de forskellige modeller der findes!

Jeg er ekstrem fotoentusiast, elsker at tage billeder, og vil gerne udvide kvaliteten af billederne nu :)
er der en der har et godt eksempel på et 'begynder' kamera, til en nogenlunde pris? det skal lige siges, at det langt fra behøver at være Nikon eller Canon, da jeg har lidt på fornemmelsen at der findes mange gode spejlreflekskamera derude - som bare ikke er mærkevare på samme måde.

anyone, help :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
09. november 2009 - 22:41 #1
Hvad bruger du nu? Og hvad vil du bruge af penge på det? Vi taler jo alt fra 4 tl 40.000 kroner for huset alene :-)

Når du skrive ekstrem så ville jeg nok selv overveje et Canon 5D Mark II (fullframe) eller et tilsvarende Nikon (som jeg aldrig kan huske hvad hedder, men det er der nok nogen der kommer med).

Når jeg som regel anbefaler enten Nikon eller Canon er det fordi at mængden af tilbehør bare er større til de to store mærker.
Avatar billede justrace Novice
10. november 2009 - 00:09 #2
Jeg retter lige prisniveauet til mellem 3 til 50.000. :)

5D Mk. II er da et ret godt kamera, og helt top anmeldelser.

Det Nikon Lars hentyder til, er D700, som også bevæger sig i samme prisklasse.

Set med en alm. forbrugers øjne, må det være at foretrække et af de 2 mærker, da alt det ekstraudstyr du uvægerligt må investere i, kan genbruges. Eks. vis kan du på Nikon bruge de samme objektiver fra de sidste 50 år. Hvor mange andre mærker kan du det på? Ingen.

Så er der flash, og hvis du først har arbejdet med Nikons CLS-system, er der intet dr kan måle sig med det.

Men kom med lidt mere om prisniveau, så bliver det lidt nemmere at komme med et konkret bud.
Men som Lars også noterede sig, at du skriver "ekstrem fotoentusiast", må de 2 modeller være "valget".
Avatar billede 8472 Nybegynder
10. november 2009 - 09:15 #3
Jeg har et canon 350 D til salg incl kort og en 18-55 mm optik til 2500 kr.
Avatar billede justrace Novice
10. november 2009 - 16:38 #4
>8472: Et svar lægges når man har en helt klar løsning på spørgers spørgsmål. Da spørger IKKe har spurgt om nogen vil sælge et 350D, vil det ikke kunne betragtes som et svar, men en kommentar.
Avatar billede Bodillen Nybegynder
10. november 2009 - 20:13 #5
Se denne test - da siden er norsk, kan du ikke regne med priserne, men jeg synes, den giver et fingerpeg på en overskuelig måde:
http://forbrukerportalen.no/Tester/2009/test_av_digitalkamera_okt_09?expandedtopic=1254138673.66

Men noget af det vigtigste er jo, om det ligger godt i hånden, og det kan man kun finde ud af på én måde :-)
Avatar billede justrace Novice
11. november 2009 - 08:27 #6
Jeg ved ikke hvad jeg skal mene om en test der kalder Nikon D5000 for et high-end kamera.
Avatar billede Bodillen Nybegynder
11. november 2009 - 11:50 #7
Ok, det fås selvfølgelig bedre, men jeg har ikke indtryk af, at Line er professionel fotograf... men måske tager jeg fejl, måske er det et kamera til 15000 hun efterlyser...
Avatar billede justrace Novice
11. november 2009 - 12:09 #8
Næ men det var nu mere testens seriøsitet jeg mente. Og at kalde et kamera som eks. D5000 et high-end kamera, når det ligger i mellemklassen i det der normalt er forbrugerklassen, syntes jeg det seriøse halter.
Avatar billede LineLLJ Nybegynder
11. november 2009 - 23:21 #9
Tak for alle svarene!
- Det skal lige siges at ja, jeg er ikke professionel fotograf, ikke uddannet eller noget - det er dog mine planer. Men jeg interessere mig utroligt meget for fotograferingen og vil bare gerne kunne dyrke det mere, med et bedre kamera.
PT har jeg et almindeligt digital kamera.

Jeg tænker på et prisleje mellem 4000-6000,-. Ved slet ikke, om det er muligt at få et ordenligt kamera til den pris. Men da det jo et et 'begynder' spejlrefleks, burde det da være muligt?

mange begyndere snakker om Canon eos 450D eller 1000D.. men jeg ved ikke hvor 'lidt' du får for pengene her?
Avatar billede justrace Novice
11. november 2009 - 23:42 #10
Det hedder nok fotojournalist i dag? Eller kan man stadig finde enkelte steder der kun har foto?

Du kan sagtens finde et kamera i den prisklasse, men hvis du kunne lægge en tusse oveni, vil jeg anbefale et Nikon D90 med et standard objektiv.

Alternativt kunne du købe et brugt. Der findes mange brugte og hvis du kender en der har styr på det, vil du kunne finde et betydeligt bedre til samme pris.

Jeg har selv med held købt flere brugte, og de har været næsten som nye.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
14. november 2009 - 16:36 #11
Bare husk at tjekke lukkerens tæller på et brugt (det er den mekaniske del som ikke holder evigt) og regn med måske at bruge 500-600 kroner på at få det renset - ikke alle passer godt på deres udstyr.