Avatar billede powerpunk Nybegynder
08. november 2009 - 17:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bedømmer jeg PSU behov?

Hej eksperter.

Jeg har en efterhånden lidt ældre PC, som jeg overvejer at opgradere en smule - f.eks mere ram og nyt grafikkort.

Spørgsmålet er hvor meget min strømforsyning kan trække. Den er på 350W. Hvis jeg kigger på strømforsyninger rundt omkring på diverse netbutikker synes jeg de fleste er en sjat kraftigere...  Er der nogen (nem) måde at beregne/måle/sjusse sig frem til det på?
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2009 - 18:16 #1
Ram krøver ikke mere PSU kraft, men alt efter hvad det er for et grafikkort du vil/kan bruge, så kan det betyde at du skal have større PSU.

Du kan evt. bruge denne calculator, men vær opmærksom på at de kan kun være vejledede og er som regel altid højere, så du skal bruge en større end det umiddelbart er nødvendigt
http://www.coolermaster.com/support/psu_calculator.php

Prøv evt flere:
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&aq=8&oq=psu&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4SUNA_enDK268DK268&q=psu+watt+calculator
Avatar billede powerpunk Nybegynder
09. november 2009 - 10:42 #2
Tak for en håndfuld interessante links.

Jeg får lidt forskellige resultater - i udfaldsrummet 160W-300W afhængig af beregneren.

Ifølge worst-case scenariet er jeg altså tæt på loftet - Så måske var det på tide at skifte den for en sikkerheds skyld... Maskinen har efterhånden 4 år på bagen - det har vel også noget at sige for ydelsen...

Smid et svar...

(Jeg giver gerne lidt bonuspoint, hvis du også har et bud på en god, støjsvag strømforsyning, som ikke lænser min pengepung (f.eks i omegnen af 500-800,-))
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2009 - 13:23 #3
Jeg vil anbefale en Cosair psu - det er det mest stabile mærke
De  er ikke billige, men det er også kram og kvalitet.

Find din processor, find det grafikkort du har (eller vil have i), vælg hvormange harddiske du har og klik på SEARCH

tryk på Calculate

Den viser dig nu - den mindst mulige PSU du kan bruger og nogler andre modeller derover.

CX er deres "billigste" serie - VX / TX er deres "mellem" serie og HX er deres top serie

Umiddelbart vil tror du kan "nøjes" med en VX450W
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&s=popularity&cpath=1-2-159&qt=Fql&nf=manufacturer%3aCorsair%5bMultiValSep%5d%c2%a7specifictaxonomy%3a%5eHardware%7c2%2fStr%c3%b8mforsyning%7c159%24
Avatar billede powerpunk Nybegynder
09. november 2009 - 14:46 #4
Takker.

Corsairs PSU'er lyder som et godt bud. EdbPrisers brugere synes i hvert fald at være begejstrede for dem. Det bliver nok noget i den retning jeg kaster mig ud i, så!

Der er lidt bonuspoint for forslaget her:
http://www.eksperten.dk/spm/892209