Avatar billede Dress Nybegynder
07. november 2009 - 17:12 Der er 22 kommentarer

Xp væk

Hej. Jeg har en acer aspire one. Den er født med windows xp. og så har jeg for et par dage siden installeret ubuntu på den også "Dualboot" Og gjorde det sådan at ubuntu "selv" skulle dele min harddisk op i flere. og det virkede fint.. Men problemet er så at jeg ville ryde op på xp og satte den til og reinstaler xp, og det gjorde den. Og så genstartede computeren, og skulle gå i gang med og geninstaler xp, !!!! og så gik det galt... Den kunne så ikke finde den del af harddisken der hvor en acer aspire one geninstaler fra eller noget i den stil? men kunne godt afinstaler der fra? og der er jo ikke cdér med til sådan en acer.. HVADD GØR JEG NU??

På forhånd Tak,
Avatar billede Vandreren Novice
07. november 2009 - 17:31 #1
Jeg må lige være helt sikker på, at jeg har forstået det korrekt:

Du ville geninstallere XP oveni din nuværende installation, for at rydde op? Og du brugte ikke en XP-cd, men recovery-partitionen, der sætter din Acer tilbage til fabriksindstillingerne?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. november 2009 - 17:50 #2
du skal have fat i acer, og få en cd med programmer - det koster sikkert penge.
Og så drop det med dual-boot. Du vil meget hellere hente sun's virtualbox og installere en ubuntu-maskine i den. Dels fylder den ikke mere end højes nødvendigt, da disken udvides automatisk op til den grænse, du har givet, og dels kan du køre din xp og åbne ubuntu-programmer i seamless-mode. Typisk ligger ubuntus menu i toppen af skærmen, og windows i bunden, og de virker 100% samtidig.
Ubuntu er så bare en fil på din xp, og generer ikke xp's opsætning/bootsektor.
Avatar billede Dress Nybegynder
07. november 2009 - 17:57 #3
Ja li præsis.. Brugte den der recovery-partitionen. og så gik den igang med og slette og det, og da den så var færdig så skulle den genstarte og begynde og instaler, men så kunne den ikke komme vider, "sort skærm" så stod der noget med erroer et eller andet?
Avatar billede Dress Nybegynder
07. november 2009 - 18:08 #4
Ok tak for svaret.. så må jeg prøve og kontakte dem på mandag. og det der sun's virtualbox det må jeg prøve når den kommer op og køre igen,,

Min svoger har en original windows cd.. men det er til en toshiba bærbar.. kan man bruge den til en acer?? men der er vel lagt andre driver på den, kan man slette dem og sætte acers driver på den., bare et spørgsmål? har ikke så meget forstand på det her!
Avatar billede thov Forsker
07. november 2009 - 19:03 #5
Ubuntu har ændret harddiskens MBR væk fra XP's standard - derfor kan din recovery ikke køre.

Det ændres fra 'Recovery console' med kommandoerne FIXMBR og FIXBOOT

Recovery console findes som .ISO der brændes som en bootCD
http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso

Der er (besværlige) metoder til at konvertere .ISO til USB flash-boot (du har ikke noget CD drev), så det er lettere at pille disken ud, tilslutte den en computer med CD-drev, og fixe det der.

Hvis du alligevel føler trang til at eksperimentere med alternative styresystemer, så prøv Moblin
http://moblin.org/community/blogs/imad/2009/moblin-v20-beta-netbooks-and-nettops-its-here

Booter og kører fra en USB-pind :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2009 - 19:03 #6
Der ligger ikke drivere til hardware på en orginal Windows cd. Den har nogle standard drivere til at få maskinen op at køre.Herefter er det så meningen man skal hente producentens egne drivere, enten via nettet eller på cd rom. Og ja du kan godt bruge en orginal windows cd til at installere på din computer. Jeg mener man må have installeret en orginal Windows på tre maskiner samtidig.Så hvis din svoger tillader du bruger en licens, er det ok.
(Ret mig hvis jeg tager fejl)
Avatar billede Dress Nybegynder
07. november 2009 - 19:28 #7
Den adresse du skriver. skal jeg bare hente den fil og brænde den over på en ced som iso fil og så sætte cdén i min bærbar og så skulle den kunne reinstaler igen?
Avatar billede Dress Nybegynder
07. november 2009 - 19:32 #8
Han vil gerne låne mig den cd. men jeg aner slet ikke om man kan bruge den. der var en på en anden side der  kaldte den cd for en OEM version, og jeg skulle bruge en retail version da den OEM er spicielt lavet til hans pc.. men jeg ved ikke så meget om det selv..
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2009 - 19:43 #9
Hvis din svoger højreklikker på denne computer og trykker egenskaber, står der under "givet licens til" om det er en orginal Windows. Står der OEM kan den ikke bruges.
Og der står også på det cover han har til cd'en hvad den kan bruges til.
Avatar billede thov Forsker
07. november 2009 - 20:23 #10
RC.ISO kan du ikke umiddelbart bruge på din netbook, for der er ikke noget CD drev.
Her er nogle metoder til at fremstille bootbare flash drev:
http://www.bootdisk.com/pendrive.htm

Eller køb et eksternt CD drev:
http://shopping.kelkoo.dk/ssc-100254023-usb-cd-drev.html
Avatar billede claes57 Ekspert
07. november 2009 - 20:48 #11
du kan bruge en anden xp-cd. men det skal være samme version (fx xp pro sp2), ellers vil dit licensnummer (se klistermærke på pc) ikke accepteres.
Drivere henter du bare fra acer efterfølgende.
Alt medfølgende software kan enten hentes hos acer, eller er tabt.

Og - fejlen ligger ikke i ubuntu - det er en fejl 40, og der hjælper ubuntu ikke. Du skal selv gendanne xp'en.
Avatar billede thov Forsker
07. november 2009 - 21:07 #12
Fjerner man Linux (f.eks. Ubuntu) partitionerne fra et dual-boot system med XP, så er det ikke en fejl-40 hvis XP ikke kan boote bagefter, for Master Boot Record'en bliver ændret af Linux - derfor kan den ikke genkendes af XP.

Og så skal FIXMBR og FIXBOOT i sving - Jeg har været der en del gange efterhånden :-(
Avatar billede Dress Nybegynder
08. november 2009 - 13:52 #13
jeg har prøvet det link længer oppe på siden som du skrev med den iso fil jeg skulle hente.. men kan ikke li få det til og funke og  få den over på en usb ..
Avatar billede Dress Nybegynder
08. november 2009 - 16:22 #14
Hvad gør de der  FIXMBR og FIXBOOT  og hvordan funger de?
Avatar billede Dress Nybegynder
11. november 2009 - 19:08 #15
Problemet er løst.
Avatar billede ksoren Nybegynder
11. november 2009 - 19:40 #16
fixmbr skriver ny opstartskode til mbr'en, og fixboot skriver ny kode til den aktive partitions boot sektor (den som indlæser ntldr).
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2009 - 19:44 #17
Hej Dress. Kunne du lige fortælle i små vendinger, hvad der er gjort, for at få computeren til at køre. Vi kan måske i en anden tilsvarende situation bruge dine inputs. På forhånd tak.
Avatar billede Dress Nybegynder
11. november 2009 - 22:34 #18
Hej, ja jeg ved faktisk ikke rigtig hvad jeg har gjort, da jeg tændte min pc i dag og skulle vælge hvor jeg ville boote fra prøvede jeg bare og trykke der hvor der stod windows, og så begyndte den og instaler xp for ny,, Og de andre dage jeg trykkede der skrev den bare error et eller andet???

Så jeg ved faktik ikke rigtig hvad der er gået galt??
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2009 - 18:18 #19
Hej Dress.
Forhåbentligt virker din maskine så nu ikke? Du har så ikke brugt de forslag, der er blevet omtalt her for at få det til at virke?
Avatar billede Dress Nybegynder
12. november 2009 - 18:44 #20
Har prøvet lidt forskelligt. også nogle af de ting længer oppe. men kunne ikke rigtig få noget til og virke, men pludselig virker det nu! Nu skal jeg bare ha fjernet ubuntu fra denne pc, men er lidt i tvivl om hvordan det skal gøres, der var en der sagde jeg skulle fjerne det fra xp, men kan ikke finde den paratition. når jeg går ind under denne computer kan jeg kun se c-drev, går ud fra den skulle ligge ved siden af. Han skrev " markerer du Ubuntus partion som et NTFS filsystem (inde fra Windows), og formatterer den bagefter (stadig inde fra Windows)."
men kan ikke finde det?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2009 - 18:55 #21
Hvordan du får fjernet en Ubunto installation, ved jeg ikke noget om, men jeg tror at de tips Thov kom med i #12 har reddet din xp. Har selv rodet en gang med fixboot og fixmbr, hvor det ikke virkede første gang, men efter et par forsøg startede den op igen.
Avatar billede Dress Nybegynder
12. november 2009 - 19:06 #22
Ja det kan godt ske, takker ihvertfald for alt den hjælp der er kommet, men nogen der ved hvor man afinstaler Ubuntu??