Avatar billede haunted Nybegynder
06. november 2009 - 11:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Anvendt Elektronik

Hej med jer.

Jeg har læst flere steder at Jan Soelbergs bog "Anvendt Elektronik" skulle være den bedste opstartsbog til forståelse af elektronikbegreber m.m.

Nu er det bare sådan at den er udsolgt fra forlaget og ser ikke umiddelbart ud til at blive udgivet lige med det samme, så...

Hvilke alternativer er der?

Det skal helst være på dansk.
Avatar billede nissen2630 Novice
06. november 2009 - 12:32 #1
Avatar billede haunted Nybegynder
06. november 2009 - 13:13 #2
Hej Nissen2630. Jeg har kigget lidt i den tråd men problemet er at jeg ville gerne have mit eget eksemplar og ikke bibliotekets.

Og hvis det ikke kunne lade sig gøre, så et alternativ. :)
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
06. november 2009 - 16:04 #3
Der findes ganske enkelt ingen alternativer på dansk

Så du må pløje hjemmesider og antikvariater igennem
det tog mig 2 år før jeg fandt et(erstatnings)eksemplar.
Derfor låner jeg aldrig mer mit eksemplar ud.

Hvis det udelukkene er forståelse så er Elektronik ståbi fra ny teknisk forlag pris ca 450 kr. Målgruppen er ingenører og elektronikteknikere. Amatører med stor teknisk erfaring eller nogen der kan supportere dem, kan også have glæde af bogen.

Bogen analogteknik fra teknisk forlag (pris ca 700 kr ) er en decideret lærebog, anderkendt af de fleste uddannelser. og så er vi igennem alt teknisk litteratur på Dansk

Jan Soelbjerg døde ved en flyulykke i Sverige ingen har format eller pondus til at løfte arven, så der kommer aldrig en ny.
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. november 2009 - 11:34 #4
En mulighed kunne være at søge i den blå avis eller gul&gratis
Avatar billede haunted Nybegynder
09. november 2009 - 13:39 #5
Hmmm ja det giver ikke så mange muligheder :(

Det kunne være man skulle høre Niels Dreijer om han ved noget omkring hvorfor der ikke bliver udgivet flere udgaver af denne når den nu er udsolgt.

Tak for svarene alle. Hvis i smider et svar så uddeler jeg point.
Avatar billede haunted Nybegynder
09. november 2009 - 13:40 #6
hov jeb_ats har svaret så mangler jeg bare jer andre. jeb vil få hovedparten da hans svar indeholder nogle alternativer.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
10. november 2009 - 11:45 #7
Svaret ville nok være at det er for lille eller exclusiv gruppe der skulle skrives for. Dens hovedområde er transistorerne.
Rør er også en uddød race og jeg har ikke siden gode gamle "Rateksa" set en bog om rør og i dette tilfælde en lærebog rør-superheterodyn modtager.(Sidste bog blev vist udgivet i 1947)
Hovedvægten i Solbergs bog er transistorer og de er jo også som sådan et uddøende folkefærd.
Anden påstand er at den konstruktionsmæssigt var tæt knyttet til det nu hendengangne JOSTY-KIT
Skulle man i dag skrive en bog så skulle den måske knytte sig til Wellermann kit og så blev det vel på engelsk
alt andet ville være urentabelt.