Avatar billede nickwan Nybegynder
05. november 2009 - 17:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvilket grafikkort?

Hej jeg står og skal ha nyt grafikkort men hvilket? :)

min pc ser sådan her ud:

400watt psu
Asus p5nd2-se (mener det er se) bundkort
4gb ram
Intel Core 2 Quad Q6600
GeForce 8600gt

når jeg spiller bliver jeg som regelt nød til at spille med meget dårlig grafik men det kan ikke være cpuen eller ram'ene så går ud fra det er grafikkortet eller min PSU gi gerne et bud?

meeen jeg har kigget lidt rund omkring (da der er mange forums om grafikkort) men jeg syntes ikke jeg kunne finde nogle "nyere" posts, men her er hvad jeg har kigget på :)

#1 - GeForce 9800GT

#2 - GeForce 9800GTX+

#3 - GeForce GTX 260

#4 - GeForce GTX 275

Nogle har snakket noget om:
- ATI HD 5850
- ATI 4870
- Radeon HD 4850

Jeg har aldrig haft ATI så det ved jeg ikke en pind om :)
håber i kan hjælpe!
Pris MAX 1600 :)

på forhånd tak :D
Avatar billede Ralyb Nybegynder
05. november 2009 - 18:46 #1
For max 1600 ville jeg overveje følgende grafikkort:

ATI Radeon HD 4890    - Fra ca 1150 kr
Nvidia Geforce 275 GTX - Fra ca 1250 kr

Hvis du kan strække den til 1700:
ATI Radeon HD 5850    - Fra ca 1700 kr

Radeon HD 4890 og Geforce 275 GTX yder ret ensartet, men ATI kortene har ingen physX understøttelse - hvilket betyder en federe spiloplevelse i de spil hvor det er understøttet. Du kan se lidt sammenligningsvideo fra det sidste Batman spil her:
http://www.youtube.com/v/6GyKCM-Bpuw&hl=en&fs=1&

Radeon HD 5850 er et skridt foran de andre med hensyn til rå ydelse i spil, men mangler ligeledes physX understøttelsen.

Dog tror jeg du skal overveje en større strømforsyning inden du skifter grafikkort, jeg tror din nuværende 400W kommer på overarbejde hvis du investerer i nyt grafikkort..
Avatar billede Ralyb Nybegynder
05. november 2009 - 18:49 #2
Iøvrigt, her kan du finde en masse testresultater med de mest aktuelle grafikkort:
http://ixbtlabs.com/articles3/i3dspeed/0909/i0909-video-p2.html

Artiklen burde give et godt overblik om hvilket kort der er den bedste investering i øjeblikket.

Din processor bundkort og RAM er ikke af nyeste dato, men er stadig godt med i forhold til gaming. Dit grafikkort derimod er klart en flaskehals i forhold til nyere spil, men jeg tror som sagt du får problemer med strømforsyningen i forhold til et større grafikkort :(
Avatar billede nickwan Nybegynder
05. november 2009 - 20:35 #3
1000 tak for det svar det var guld værd:) du skal nok få point har bare lige et spørgsmål.:)

Det er jo spil oplevelsen jeg går efter så hvis ATI kortene er uden physX så går jeg jo glip af en hel masse effecter så hvis det ikke skulle være ATi kortet skulle det så være GeForce 275 GTX?
Avatar billede nickwan Nybegynder
05. november 2009 - 20:54 #4
så valget står mellem ATI som jeg helst ikke vil ha da jeg går glip af en masse effecter og så 275 GTX skal jeg så vælge 275 GTX?

og HVIS jeg nu kan finde penge til det så er det helt klart 285 GTX jeg skal vælge? :)
Avatar billede nickwan Nybegynder
05. november 2009 - 21:00 #5
sad forresten lige og kiggede på den side du linkede og der er noget der hedder:

no AA, no AF

og

AA 4x + AF 16x

hvad vil det sige?
og hvad for et kort ville du selv vælge?

sorry for de mange posts :P
Avatar billede Ralyb Nybegynder
05. november 2009 - 23:44 #6
ATI vs Nvidia i forhold til effekter:
I spil hvor physX understøttes vil du mangle physX effekterne som i videoen ovenfor, hvis du har specielle spil du går og venter på ville jeg undersøge om de understøtter physx, og tage det med i overvejelserne.

Med hensyn til 275 gtx vs 285 gtx:
Det billigste 285 gtx er ca 600 dyrere end 275 gtx, og spørgsmålet er så om 285 er merprisen værd. Personligt ville jeg vælge 275 da jeg ikke syntes ydelses forskellen er stor nok til at retfærdiggøre yderligere 600 kr. Hvis du kigger lidt på tallene vil du se at forskellen oftest kun er "et par frames", altså et par billeder i sekundet. De fleste vil knap nok bemærke forskellen.

AA = Anti Aliasing:
AA betyder kantudglatning, en teknik der glatter skrå kanter i spil ud så de ikke fremstår så tydeligt pixeleret. Effekten er ikke nem at forklare, men tror du forstår hvad jeg mener hvis du kigger på dette sammenligningsbillede:
http://famille.kaldor.free.fr/gw/antialiasing.jpg

AF = Anisotropic Filtering
AF er en form for filtrering der forbedrer dybden i skærmbilledet ved at modvirke at teksturer på afstand bliver slørede. Igen en effekt der er svært at sætte ord på, så endnu et billede:
http://www.build-your-own-computer.net/image-files/display-properties-04-af.jpg

Personligt ville jeg vælge 275 gtx fordi jeg syntes physx effekterne er ærgelige at gå glip af, og fordi jeg ikke syntes 285 gtx er de ekstra penge værd.
Bemærk dog at radeon hd 5850 er et noget hurtigere grafikkort hvis man kan leve uden physx.

Hvis du mangler læsestof er her lidt eksempler på sider der tester alle de nye grafikkort (og andre computerdele):
http://www.bit-tech.net/
http://www.firingsquad.com/
http://www.anandtech.com/
http://www.techreport.com/
Avatar billede nickwan Nybegynder
06. november 2009 - 09:55 #7
1000 tak det var lige hvad jeg ville høre og tak for din tid.

Kanon svar på mit spørgsmål, jeg snupper 275'eren:)