Avatar billede Jonasjd Nybegynder
05. november 2009 - 00:18 Der er 5 kommentarer

Mærkeligt problem ved tryk på æ, ø og å i MacTeX

Jeg har fået et mærkeligt problem, der bare er opstået ligepludseligt.

Når jeg trykker på æ for at skrive et æ, så kommer der ikke et æ frem i TeXShop, men et \ae, hvilket jeg slet ikke forstår, og det samme med å så kommer \aa og med ø kommer\o, hvordan får jeg afhjulpet det her problem?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 10:45 #1
Det er nok et konfigurations problem. Er dit dokument sat op til at kunne håndtere æøå? For det kunne jo være at TS var 'intelligent' nok til at forstå at dette dokument understøtter ikke æøå, så vi erstatter dem med noget som virker.
Avatar billede Jonasjd Nybegynder
05. november 2009 - 11:23 #2
Hvordan får jeg det så ændret til at den ikke erstatter det, da jeg bare kan indlæse en pakke der gør at de virker.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 12:04 #3
Pas jeg er ikke mac bruger. Kig i menuerne eller søg på google.

Men har du prøvet at lave et nyt dokument med

\usepackage[utf8]{inputenc}

og så lukke TS og starte den igen. Det kunne hjælpe, hvis den parser filen under opstarten, det gør min Emacs.
Avatar billede Jonasjd Nybegynder
05. november 2009 - 12:18 #4
Den gør det stadigt, men før i tiden gjorde den det ikke, det er lidt mærkeligt.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 13:12 #5
Du bliver nødt til at kigge konfigurationerne samt de scripts som er slået til igennem.

Hvilken TS version bruger du og hvilken MAC OS?