Avatar billede Slettet bruger
04. november 2009 - 21:17 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hurtigt spørgsmål ang. RAM ifht. busfrekvensen

Hejsa alle.

Jeg vil lige høre om jeg har forstået det her rigtigt:

Hvis jeg har et chipset der kan køre med en busfrekvens på f.eks. 1600Mhz så kan det ikke nytte noget at have RAM blogge der kan køre f.eks. 2000Mhz vel?
Ville det optimale (ifht. pengepungen) så være PC2-6400 DDR2 ram?

Og er der en som evt. lige kan give en hurtig forklaring på det her med PIN og DIMM?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
05. november 2009 - 09:04 #1
Hejsa
Det er rigtigt at som udgangspunkt kan det ikke betale sig at have hurtigere ram end dit bundkort kan køre.
Pin og DIMM har noget at gøre med hvordan ram-blokkene ser ud rent fysisk.

Skipper
Avatar billede Ralyb Nybegynder
05. november 2009 - 09:21 #2
Eksempel:
Core 2 Duo E8400 FSB = 1333 MHz
Ved standard hastighed vil FSB derfor være 1333 MHz, den hastighed dividerer du med 2 for at få den nødvendige RAM hastighed.

RAM hastighed der passer til en FSB på 1333 MHz er 667 mhz (PC5300 DDR2). Højere RAM hastigheder bruges oftest i forbindelse med overclocking af processoren.

Hvilken processor har du?

Og hvad vil du gerne vide om PIN og DIMM?
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. november 2009 - 09:27 #3
DIMM betyder Dual In-line Memory Module
En DIMM har kontaktflader på begge sider af RAM klodsen.

PIN angiver hvor mange af ovenstående kontaktflader Klodsen har.

Det som du skal kikke efter er om det er DDR2 eller DDR3 klodser du har, for du kan ikke blande disse 2 forskellige standarter.
De har begge 240 pins, men har et hak forskellige steder på klodsen, så du kan ikke mosle en DDR2 i en DDR3 sokkel.

En PC2-6400 DDR2 ram er en DDR2 klods som kører med en hastighed på 800 MHz.

Du nævner 1600 MHz og 2000 MHz, og det antyder DDR3 klodser og PC3-12800 DDR3 henholdsvis PC3-20000 DDR3. DDR2 kommer nemlig aldrig  op i disse hastigheder.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 16:28 #4
Tak for svarene indtil videre!

dragonknight -> men fordi det er DDR ram skal jeg vel fordoble de 800 MHz, eller som Ralyb siger dividiere bushastigheden med 2, når jeg sammenligner de to, ikke?

Ralyb -> Jeg har selv en Core 2 Duo E8400 processor, og har 2 x Kingston 2GB DDR2 800 MHz (tror ihvertfald de er på 800, EVEREST kalder dem sådan her:

DIMM1: Kingston 2G-UDIMM    2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM  (5-5-5-18 @ 400 MHz)  (4-4-4-12 @ 266 MHz)  (3-3-3-9 @ 200 MHz)

Evt. en som kan give en forklaring på de tal?

Men personligt er jeg dækket ind så når min processor er en E8400 og RAM 800 MHz, ikke?
Avatar billede Ralyb Nybegynder
05. november 2009 - 16:57 #5
Du er dækket ind, intet problem :)

5-5-5-18 er dine ram timings, jo lavere jo bedre (Betød en del for ydelsen på de gamle DDR(1) RAM, men har ret lille betydning idag)
Her er lidt læsestof om RAM timings hvis du er interesseret:
http://www.hardwaresecrets.com/article/26

Reelt kan du nøjes med 667 MHz til din processor, det sted det giver mening at købe hurtigere RAM er hvis du vil overclocke processoren - men dette betyder øget strømforbrug og varmeudvikling, og kan kun anbefales hvis du ved hvad du laver :)
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 16:59 #6
Men skader vel aldrig at have i overkanten så man ikke behøver udskifte ram hvis du vil opgradere din processor :)'

Tak for svarene..