Avatar billede ripley Nybegynder
04. november 2009 - 09:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af HTML Editorer?

Hej Alle!

Jeg leder lidt efter en god HTML-editor.
Jeg har altid brugt HomeSite, men den bliver vist ikke udviklet længere?

Hvorom alting er, så leder jeg efter en editor til mine kunder, og disse kunder er som udgangspunkt ikke er ret gode til HTML. Der skal helst være en WISYWIG mulighed indbygget - dvs. de skal kunne se HTML-koden, men også kunne se hvordan resultatet bliver.

FrontPage er IKKE en option - den er simpelthen FOR mærkelig efter min mening :o)

Det skal være nemt at gennemskue og ikke koste en bondegård.

Hvad er der af gode programmer lige nu? Jeg har brugt HomeSite siden 1999, det er lidt sjovt at tænke på, men jeg har bare aldrig fundet et produkt der overgik HomeSite på flere punkter.
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. november 2009 - 09:35 #1
De fleste professionelle bruger vel dreamweaver eller golive.
Avatar billede ripley Nybegynder
04. november 2009 - 09:38 #2
Ja, men hvis man nu ikke er prof. - som i mine kunders tilfælde.

Og jeg ved ikke rigtig med dreamweaver eller golive - hvor stor "kontrol" har man over HTML-koden?

Hvor meget auto-complete er der osv.?

En af HomeSite's store fordele er, at hvis jeg f.eks. skriver "<DIV " så kommer HomeSite op med de attributter, der er mulighed for at tilføje det tag. Det sorterer mange fejl i HTML'en fra på den måde, synes jeg.
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. november 2009 - 09:47 #3
Formodentlig lige så meget, eller mere, end den du nævner. Har aldrig selv brugt en html editor, men en almindelig texteditor. På den måde har man 100% kontrol. Men en anden ting. Hvorfor er det dit problem at finde editorer til dine kunder. Det er kun dem selv der ved hvad der er godt for dem.
Avatar billede handberg2 Nybegynder
04. november 2009 - 09:47 #4
Denne her synes jeg er ret fed: http://www.kompozer.net/

Den er gratis og meget intuitiv, samtidig med at man er ret tæt på html koden.

Håber det kan bruges?

- Handberg
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. november 2009 - 09:48 #5
Smagen er som bagen. Den er delt på midten ;o)
Avatar billede ripley Nybegynder
04. november 2009 - 09:50 #6
> Men en anden ting. Hvorfor er det dit problem at finde
> editorer til dine kunder. Det er kun dem selv der ved hvad der
> er godt for dem.

Fordi de intet kender til det store marked af HTML-editorer og har bedt mig om hjælp :o)
Avatar billede ripley Nybegynder
04. november 2009 - 09:51 #7
OG det fik mig til at tænke meget over, om jeg selv skulle overveje at skifte HomeSite ud med noget andet efterhånden - et 10 år gammelt program der ikke længere bliver udviklet på kunne *måske* (og kun måske) trænge til en udskiftning :o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. november 2009 - 10:07 #8
>Fordi de intet kender til det store marked af HTML-editorer og >har bedt mig om hjælp :o)

Og formodentlig heller ikke HTML så? Så er spørgsmålet igen: HVAD skal de bruge en editor til? Til at rode i kode andre har skrevet?

Ikke fordi de ikke må få en editor ;o) Er bare nysgerrig.
Avatar billede keysersoze Guru
04. november 2009 - 10:15 #9
måske er homesite gammelt - men html har ikke udviklet sig de seneste 10 år, give and take, så der er ingen umiddelbar grund til at skifte. Det kan måske blive relevant omkring html5 og der taler vi absolut tidligst 2012.

Nu kender jeg ikke til sammenhængen, men at overlade html-editering fuldstændig til kunden lyder meget optimistisk så måske kunne man overveje en CMS-løsning hvori man bla kunne give adgang til en integreret editor (fx fxkeditor).
Avatar billede ripley Nybegynder
04. november 2009 - 10:52 #10
>Fordi de intet kender til det store marked af HTML-editorer og >har bedt mig om hjælp :o)

> Og formodentlig heller ikke HTML så? Så er spørgsmålet igen: >HVAD skal de bruge en editor til? Til at rode i kode andre har >skrevet?

>Ikke fordi de ikke må få en editor ;o) Er bare nysgerrig.

Helt OK at du spørger :o)

Det drejer sig om at de skal rette nogle småting engang imellem, i nogle udvalgte HTML-dokumenter og selv uploade dem. Det grundlæggende kdoe har de ingen adgang til.
Men de kommer ikke udenom at kigge lidt HTML engang imellem, hvis de skal have sat et nyt billede ind eller rette i tekst eller sætte en anden class på osv. Så de har lidt HTML-kendskab og er nødt til at have en meget simpel HTML-editor.
Jeg synes ikke notepad er nok, det skal være en editor der tager dem lidt mere i hånden og giver dem en WYSIWYG mulighed :o)

Håber det var svar nok :o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. november 2009 - 11:04 #11
Der ville jeg nok anbefale at du laver et mini cms til dem. Det ville ikke tage mange timer at lave sådan et, hvis det bare er de ting de ska' ku'. Det gør livet sikrere for dig og lettere for dine kunder ;o)

Men det bestemmer du helt selv.

Men som keysersoze skrev, skal du ikke regne med at der sker noget inden for HTML den nærmeste fremtid. Så den du allerede bruger, kunne jo være et alternativ. Det gør det også lettere at hjælpe dem, hvis de får problemer. Så kender du allerede editoren og kan guide dem bedre.
Avatar billede ripley Nybegynder
04. november 2009 - 11:22 #12
Det ville jeg også gøre normalt, men det kan ikke lade sig gøre i den nuværende løsning. Det er en lang historie :o)

Og måske har I ret vedr. HomeSite - jeg synes også det er en god og enkel løsning, og såvidt jeg husker koster den heller ikke en bondegård :o)
Avatar billede lazenby Nybegynder
04. november 2009 - 11:27 #13
Jeg kan anbefale HTML-Kit, som er gratis.

http://www.htmlkit.com/
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2009 - 11:40 #14
lukketid?