Avatar billede flashback83 Nybegynder
02. november 2009 - 17:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Køler på bærbar computer kører på maks.

Som overskriften siger!
Under normal startup starter køleren op, for derefter at drosle ned igen.

...det sker bare ikke længere. Køleren kører på maks. fra man tænder til man slukker. Man kan ikke høre hvad man selv tænker - men det sætter da en naturlig grænse for ens computerforbrug.

Nogen der har et bud på hvad det skyldes, og frem for alt hvad jeg kan gøre ved det?

Computeren er en Dell Studio Laptop 1735.

Håber virkelig nogen kan hjælpe, for jeg er ved at blive sindsyg.

Mvh Rasmus
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 18:17 #1
Har du haft den åben og kigget indeni ?
- hvis ikke (endnu), vil du sandsynligvis opdage at den er fyldt med støv.

Det skal du bare have blæst ud (med en "omvendt støvsuger") - men lidt forsigtigt ikk'

Hvis IKKE det er problemet, er det sikkert den sensor som afgører om maskinen er for varm eller ej = "professionel service" : (
Avatar billede flashback83 Nybegynder
02. november 2009 - 18:24 #2
Nej, jeg har ikke haft den åben, og ved heller ikke helt om jeg har mod på det.

Kan godt se det lyder logisk.

Jeg tænkte, at køleren var software styret og at det måske skyldtes en virus eller lign.

Evt. at en geninstallation kunne afhjælpe problemet.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 18:39 #3
På med brystparykken, og frem med stjerneskruetrækkeren : )
Avatar billede haverslev Novice
02. november 2009 - 18:50 #4
Ikke helt din model, men de er sikkert meget lig hinanden

http://www.youtube.com/watch?v=yh_6YWPomeQ

Rengøring med komprimeret luft på flaske:
http://www.youtube.com/watch?v=EWwejCKVGOY
Avatar billede flashback83 Nybegynder
02. november 2009 - 19:30 #5
Tak til begge. problemet var enklere end som så...
Det viser sig at være et typisk problem for Dell bærbare.

Fandt løsningen her:
http://yourmidnightsnack.wordpress.com/2008/08/14/new-dell-studio-laptop-problems-oh-no/

...kort sagt. Sluk computeren, tag batteriet ud, hold on/off-knappen inde 10 sekunder, saml og tænd igen...

Teorien bag var noget med at man derved clearede "static build-up". Hvor videnskabelig den forklaring er ved jeg ikke, men det virkede.

Dell har tilsyneladende ikke selv en løsning på problemet.

Så jeg slap for skruetrækkeren i denne omgang :)

Tak til jer begge for indsatsen!