Avatar billede Slettet bruger
01. november 2009 - 14:16 Der er 25 kommentarer

Acer Aspire One kan ikke starte

Hej,

Min kærestes Acer Aspire One kunne pludselig ikke starte op. Det lyder som om at harddisken og blæserne kører rundt, og power-knappen lyser også når man prøver at tænde den. Der er dog ikke lys i WLAN-knappen, og lamperne til caps lock osv. virker heller ikke. Der sker intet, og skærmen forbliver helt sort. Jeg har også prøvet at sætte en ekstern skærm til, men der sker heller intet.

Hvad kan der være galt med den, og hvordan kan vi få de filer ud der ligger på den (nej, der er ikke taget backup)?

På forhånd tak! :)
Avatar billede b-and Novice
01. november 2009 - 14:41 #1
Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at køre en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således:

Vælg det rigtige styresystem.

For XP brugere:
Start > Kør > skriv: cmd > Enter > i konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter > Genstart

For Vista brugere:
Gå i > Start > Søg > skriv: cmd.exe > højre klik på filen (cmd.exe) og vælg > Kør som admin…
I konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter> Genstart

For begge systemer:
Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>

Se om ikke det bringer dig videre…
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2009 - 15:17 #2
Mange tak for dit svar.

Men problemet er jo netop at jeg ikke kan komme ind på computeren, og skærmen er helt sort.

Der er desværre intet cd-drev i computeren heller.
Avatar billede b-and Novice
01. november 2009 - 15:25 #3
Hvis du under opstart trykker ALT+F10 - kommer du så ikke ind i recovery, det vil jeg tro så prøv lige det.

Ellers så må du gå denne vej > http://www.helgec.dk/usb_boot.html
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2009 - 19:33 #4
Hmm, men jeg kan jo ikke se BIOS eller noget, når skærmen er helt død.
Avatar billede b-and Novice
01. november 2009 - 19:42 #5
Nu er "sort skærm" mange ting i denne verden - hvis den også er sort ved opstart, at du slet ikke får noget som helst på skærmen så vil jeg mene at maskinen er stået helt af…

Så ville jeg smide den i hovedet på Acer hvis det var min - så vil jeg sige at det er et problem for dem.

Jeg vil ikke begynde og gætte på fejlkilden - men et defekt skærmkort kunne godt lyde som en mulig årsag.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2009 - 20:01 #6
Som jeg også skrev er den netop helt sort ved opstart - selvom det lyder som om den kører.
Mit gæt var også et defekt skærmkort.
Problemet er jo bare at hvis jeg indleverer den hos Acer, så formaterer de den - eller giver hende en ny - og så mister vi jo de filer der ligger på. Derfor ville jeg meget gerne finde en måde at få de filer ud på, inden vi indleverer den.
Avatar billede b-and Novice
01. november 2009 - 20:10 #7
Det er lidt vanskeligt - for ikke at sige ret umuligt at arbejde med en maskine hvor du ikke kan se hvad du laver.

Den eneste måde og gøre det på er at ta' harddisken ud og så sætte den som slave til en anden maskine og pille filerne ud på den måde…

Men gør du det - så ryger garantien.  Det må være muligt at få Acer til at hente filerne under processen - og skulle det nu være en "kold lodning" som er årsagen, så er problemet jo ikke så stort… *SS*
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2009 - 20:30 #8
Hmm, og hvordan gør jeg så det (har ingen idé om det)?

Jeg kender bare en der prøvede at få Acer til at hente filerne ud under en reparation - men de formaterede den alligevel!
Avatar billede b-and Novice
01. november 2009 - 22:34 #9
Nu må du ikke misforstå det jeg skriver - men jeg fornemmer helt klart at det ikke ligger indenfor dit kompetenceområde.

Så du må gå i den nærmeste PC butik med eget værksted og få dem til at hjælpe dig.

Der er et sidste kneb vi kan prøve > ta' batteriet af maskinen og hiv strømstikket ud.
Tryk så på tænd-knappen i ikke under 30 sekunder, sæt batteriet i og strøm til igen og se om den så vil starte op...

Hjælper det ikke - så er det den lokale nørdbutik eller Acer…
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 06:33 #10
Det er helt i orden du siger det, for du har fuldstændig ret. Jeg har nemlig allerede været nede i den lokale PC-butik - og de tog 500 kroner for, i 26 minutter, at hive en eksamensopgave ud som skulle bruges med det samme. Hvis han skulle hive alle de andre filer ud også, ville han have løn i tre dage - og det kan jeg godt gætte hvad ville koste...
Det var derfor jeg selv ville prøve at få filerne ud, og så bare indlevere den til Acer ;)

Hmm, det virker desværre heller ikke. Bare af nysgerrighed, hvad skulle det gøre godt for?
Avatar billede b-and Novice
02. november 2009 - 11:21 #11
Det kunne være at der var en kondensator som står og holder på strømmen i stedet for at være blevet afladt. Og så siger den: 'jeg er tændt', selvom computeren i virkeligheden er slukket. Så når du trykker på tænd-knappen, så kan du ikke tænde den. I det øjeblik, du tager batteriet ud, og trykker på tænd-knappen, så aflader den alle de her kondensatorer, og derefter kan du tænde den…

Men åbenbart ikke i dit tilfælde…
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 11:28 #12
Nååh, okay... Øv, øv - det var da irriterende!
Avatar billede Ralyb Nybegynder
03. november 2009 - 09:30 #13
Det er højst sansynligt en ødelagt BIOS der er problemet, jeg har ofte oplevet den fejl med acer aspire one.

Prævist hvilken model har du? A110? A150?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 16:39 #14
Hmm, okay. Det aner jeg faktisk ikke - hvordan ser man det?
Avatar billede Ralyb Nybegynder
03. november 2009 - 21:21 #15
Modelnummer står på et klistermærke i bunden af maskinen, ligesom her:

http://crm.acer.com.sg/eSupport/ereg/im_notebooksn2.jpg - her er det dog serienummeret og ikke modelnummer der er markeret.'

BIOS kan reddes ved at følge anvisningerne her:
http://macles.blogspot.com/2008/08/acer-aspire-one-bios-recovery.html

Følg anvisningerne til punkt og prikke hvis du beslutter dig for at prøve, strømafbrud eller andre fejl under en BIOS opdatering kan permanent beskadige bundkortet i maskinen.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 21:35 #16
Hmm, okay. Men her står også kun S/N og SNID - så hvor kan jeg se modelnummeret?

Og hvad skal jeg bruge modelnummeret til - synes ikke jeg kan se det i guiden?

Jeg ville helst af alt bare få filerne ud af computeren på en måde, hvis det overhovedet kan lade sig gøre uden at skulle til alt muligt der kan gå galt?
Avatar billede Ralyb Nybegynder
03. november 2009 - 22:07 #17
Sorry, kig efter et klistermærke som her:
http://www.blisscomputers.net/images/tn_acer-aspire-one-zg5_f.jpg - her er det en model ZG5

Det du skal bruge modelnummer til er at sikre det er den rigtige BIOS du downloader.

Med hensyn til dine filer har man selvfølgelig muligheden for at skille maskinen ad og tage harddisken ud og kopiere sine data, men garantien bortfalder når du skiller den ad :(
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2009 - 06:47 #18
Ahh - men så er det også en ZG5 det her.

Hmm, okay. Jeg vil næsten hellere få filerne ud og bryde garantien, end at give mig i kast med alt muligt som jeg måske gør forkert. Men hvordan kan jeg gøre det?
Avatar billede Ralyb Nybegynder
04. november 2009 - 09:07 #19
Hvis du skiller den ad og tager harddisken ud kan du enten bruge kassen fra en ekstern SATA harddisk til at trække data ud (hvis du har sådan en), ellers kan du købe denne http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-43 som også kan gøre det. - Det kræver selvfølgelig at du har en anden computer du kan lagre dine data på.

Hvis du ikke har mod på det kan du opsøge en it biks og få dem til at gøre det, eller kontakte mig pr. mail så skal jeg gerne gøre det for dig.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2009 - 10:13 #20
Okay :) Sådan en har jeg godt nok ikke. Vi har som sagt været nede i den lokale IT-biks, men det var meget, meget dyrt. Hvad skulle du evt. have for at gøre det?
Avatar billede itmind Nybegynder
25. november 2009 - 10:29 #21
Hej det er BIOS'en der er gået død, og det er faktisk meget nemt at fikse, sad med det samme problem og har beskrevet proceduren på min blog www.itmind.dk
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2009 - 10:31 #22
Cool, tusind tak! Nu har hun godt nok lige bestilt en ny, men det skal da lige prøves alligevel ;)
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2009 - 10:33 #23
Men i øvrigt lykkedes det at få filerne ud, vha. et kabel til at slutte harddisken til USB - men det kunne jo være fedt hvis den kunne fikses, så det må jeg lige prøve på. :)
Avatar billede lexman Nybegynder
25. august 2013 - 13:29 #24
hej
ser du har hjulpet flere med en sort skærm på acer one min acer (emachines)aspire 7552g vil lige pludselig ikke starte kun lys i tændknappen men total sort skærm kan du finde sådan en bios fil til min og ligge den op vil blive meget glad hvis du ku

mvh finn
Avatar billede lexman Nybegynder
25. august 2013 - 13:30 #25
til ITMIND var det spørgsmål