Avatar billede nickihansen Nybegynder
30. oktober 2009 - 17:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Billedformatering - billedtekst - sammenfletning med visio

Hej

jeg sidder med mit eksamensprojekt i word 2007 og har lidt redigeringsproblemer.

Mine billeder bliver ikke hvor de skal, specielt ikke hvis det er jeg kopier noget tekst og billeder ind fra et andet word dokument.
Har læst at det måske er en fordel at indsætte billed/tegning i en tekstboks først - nogle der har erfaringer med det?

Desuden oplever jeg at når jeg indsætter billedtekst, dette gør jeg for at kunne oprette en figurliste og krydshenvisninger osv. så fremkommer billedteksten som alm. tekst og andre gange i tekstboks? hvorfor er billed og figurtekst ikke forankret sammen. oplever nemlig at de flytter sig i forhold til hinanden.

Laver en del illustrationer i visio, og når jeg så laver tekstopbrydning på visiotegningen bliver kvaliteten svært forriget?

benytter mig meget af sektionsskift osv.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. oktober 2009 - 17:45 #1
Hvis du indsætter dine illustrationer/billeder med ombrydning "På linje med tekst", kan du altid styre dem. Så bliver de håndteret på samme måde som almindelige tegn og flyder derfor automatisk korrekt med teksten. På den måde kan du dog ikke få teksten til at løbe omkring illustrationer/billeder (du kan dog evt. bruge en tabel uden streger, hvor du indsætter billedet i en celle og tekst i en anden/andre celler i samme række).

Hvis du bruger andre former for tekstombrydning end "På linje med tekst", skal du være opmærksom på, at et sådant "flydende" objekt er forankret til et afsnit. Hvis du slår formateringsmærker til (Ctrl+Skift+8), kan du se ankeret, når du klikker på et objekt. Objektet vil altid være på samme side som dets anker. Hvis du ikke har låst ankeret, kan du trække det til et andet afsnit. Når objekterne flytter sig, skyldes det sandsynligvis, at du får lavet rod i placeringen af ankeret i forhold til objektet. Tekstbokse er på samme måde objekter, der har et anker.

Hvis du højreklikker på et objekt og vælger "Indsæt billedtekst", bliver billedteksten indsat i en tekstboks, hvis billedet har en _anden_ ombrydning end "På linje med tekst". For at undgå tekstboksen, kan du i stedet bare lave et tomt afsnit, der hvor billedteksten skal være, og vælge fanen Referencer > gruppen Billedtekster > Indsæt billedtekst. En billedtekst er principielt bare et afsnit med typografien "Billedtekst" (Caption) og et felt af typen SEQ, som genererer nummeret. Hvis du taster Alt+F9, så du kan se feltkoder, kan du se SEQ-feltkoden.

Mht. Visio har jeg ikke mulighed for at svare dig nu. Kan du også se forskel på kvaliteten i udskrift?
Avatar billede nickihansen Nybegynder
30. oktober 2009 - 18:00 #2
Ved faktisk ikke om kvaliteten er dårlig i udskrift - men i vis udskrift er den stadig dårlig.

Ville der være en idé i at indsætte billed og billedtekst sammen i en teksboks, det ville jo halvvære problemet :-)

ellers giver din forklaring meget god menig, ville dog godt have ombrydningen "tæt"
Avatar billede nickihansen Nybegynder
30. oktober 2009 - 18:09 #3
Og flere billed/illustrationer ved siden af hinanden med tilhørende billedtekst
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. oktober 2009 - 18:45 #4
Du kan jo prøve løsningen med billede/tekstboks et par steder og se, om det virker for dig. Personligt prøver jeg altid at have alt indhold i "tekstlaget" af dokumentet, hvis det er muligt.

Jeg har jævnligt brugt tabeller uden streger til at placere flere billeder inkl. billedtekster ved siden af hinanden. Den mulighed kan du jo også overveje. Du kan indsætte billedteksten i samme celle som det tilhørende billede og sætte egenskaber for tabellen, så en sådan række ikke må brydes af et sideskift. Så har du styr på, at det hele følger korrekt med teksten.
Avatar billede nickihansen Nybegynder
31. oktober 2009 - 19:33 #5
Mange tak for dit svar, tror at det bliver "på linie" og i tabeller der bliver løsningen.

et sidste spørgsmål, hvis du har tid. jeg oplever i 2007 at dele af min punktopstilling har en standart der er calibri størrelse 11. hvordan ændre man denne standart?

hvordan bliver jeg dig pointene for dine svar. ved selv at lægge et svar eller hvad
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. oktober 2009 - 23:33 #6
Mht. Point: Det er den, du ønsker at give point til, der skal oprette et svar, som du så kan acceptere. Jeg har lavet dette som et svar.

Jeg kan ikke umiddelbart svare på spørgsmålet om punktopstilling. Det kommer an på, hvordan du har lavet dine punktopstillinger. Det bedste er at bruge rigtige typografier til det (og ikke bare klikke på ikonet "Opstilling med punkttegn" i fanen Startside).

Lidt starthjælp:
De principper, du bør følge for definition af typografier til punktopstillinger, er beskrevet i følgende (engelske) artikel. Hvis du opbygger typografierne efter de principper, kan du styre dem:
http://www.ShaunaKelly.com/word/bullets/controlbullets.html

Bemærk: artiklen er ikke skrevet til Word 2007, men principperne gælder fortsat. I Word 2007 findes indgangen til at definere opstillinger i flere niveauer her: Fanen Startside > gruppen Afsnit > klik på pilen ved 3. ikon og vælg "Definer ny opstilling i flere niveauer".

Nogle US og DK termer til hjælp:

Outline numbered = opstilling i flere niveauer
Style = typografi
Bullet = punktopstilling
"List Bullet Styles" hedder i dansk version "Opstilling - punkttegn"
Avatar billede nickihansen Nybegynder
31. oktober 2009 - 23:43 #7
Sikker du du ikke har oprettet det som en kommentar?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. november 2009 - 00:24 #8
Hovsa. indstillingen havde stået rigtigt men endte åbenbart forkert...
Avatar billede nickihansen Nybegynder
01. november 2009 - 09:33 #9
he he det kender jeg alt for godt, men endnu engang, tak for hjælpen