Avatar billede claros Nybegynder
28. oktober 2009 - 21:10 Der er 7 kommentarer

NAS (eller andet) til simpelt formål...

Hej,
jeg har lovet at sætte en fællesdrev-løsning op for familien, hvor alle (også udefra) kan få adgang til filer mv. Overvejede at lave en hjemmeside løsning, men er nået frem til, at jeg ikke gider at vedligeholde sådan en. Derfor søger jeg en løsning hvor jeg kan tilslutte et drev til mit netværk og altså lade andre udenfor mit netværk få adgang hertil.
Det er garanteret ganske simpelt, men jeg er helt blank på området, så hvis nogen kan forklare mig hvad jeg bør købe og hvordan jeg sætter det op vil jeg være taknemmelig :-) Som sagt skal det ikke være noget fancy pancy, blot en løsning så jeg kan allokere 100-200 gb til en gruppe der så kan logge sig på med password.
Pft.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 21:20 #1
Den billigste løsning er at koble en ekstern disk til din PC, og så oprette en partition som er delt på den. Det kræver dog at din Pc er tændt for at den delte partition kan ses af andre.

Der findes også routere, hvor der kan tilkobles ekstern harddisk. Den vil være tilgængelig sålænge routeren er tændt.
Den løsning er lidt dyrere, da du givetvis skal anskaffe dig en ny router.

Den sidste løsning er dedikeret NAS server. De findes også med kun 1 disk, og det er vel tilstrækkelig, da du ikke har omtalt behovet for datasikkerhed ved hjælp af spejling af diske.
En sådan koster omkring 1000 plus/minus et par hundrede. Dertil skal lægges prisen for harddisken.
Avatar billede claros Nybegynder
28. oktober 2009 - 21:37 #2
din første løsning, hvordan gøres det rent praktisk - hvordan for man adgang til den "udefra" hvis jeg bare har en ekstern disk koblet til min pc?

Kan man ikke købe en et NAS-drev der kan kobles på routeren med alm netværksstik og den vej i gennem lade andre få adgang? eller det er måske det du mener med en NAS server? men er et NAS-drev ikke inkl harddisk?

Og igen hvordan får man rent praktisk adgang til den udefra?

Der er ikke noget backup-behov, eller spejning, indover. Der skal blot være adgang til billeder, dokumenter etc, læse og skrive.
Avatar billede claros Nybegynder
28. oktober 2009 - 22:05 #3
ja, kan se at det er baseret på et web interface med hensyn til fjern adgang, så det er der vist styr på :-)

Vil sådan noget som det her ikke kunne gøre tricket for mig, eller er det noget skrammel:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=492682
Avatar billede snabeljan Nybegynder
29. oktober 2009 - 09:00 #4
Prøv at kigge på Synology! De har fantastiske produkter, som spænder fra en enkelt disk til 5 stykker i RAID!

http://www.synology.com/enu/products/DS106j/index.php
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=synology&sp=all&pid=433929

Anyway - Synology har både foto og fildeling som en del af deres standard interface - du opretter blot en bruger og sætter rettigheder til et drev og vupti - så er du kørende!

For at få adgang til herligheden udefra, skal du i din router lave det der hedder NAT (Network Address Translation) - hvilket gør det, at den 'oversætter' en udefrakommende forespørgsel til at pege på en intern IP adresse. Det er ikke særlig svært at gøre. Hvilken type router har du?
Avatar billede claros Nybegynder
29. oktober 2009 - 12:18 #5
har pt. en Netgear router koblet på udbyders modem/router (Profiber), men har også en Linksys WRP400-R2 i skuffen, som bare ikke er sat til endnu.

Med hensyn til den Sonology, hvad skal man så købe af drev/hd til? og er det bare plug'n play?
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 13:35 #6
Min løsning 1 er utrolig besværlig at tilgå udefra, så har du dette behov, er en NAS at foretrække.

Med hensyn til drev, så giver producenten anbefalinger til hvilke der er egnede, og dermed understøttes af NAS'en, og nej, de kommer oftest uden diske.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 14:09 #7
Hvis du overvejer en Synology NAS, kan du se de mulige harddiske her:
http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=130&lang=enu