Avatar billede Gudiik Nybegynder
28. oktober 2009 - 17:34 Der er 11 kommentarer

PHP/mysql Localhost (Egen server).

Hej allesammen. Nogle som kan linke til en god guide på dansk hvor man kan få hjælp til at sætte sådan en server op?..

På forhånd tak.
Avatar billede kelleolsen Nybegynder
28. oktober 2009 - 17:40 #1
Avatar billede kelleolsen Nybegynder
28. oktober 2009 - 17:41 #2
Eller bare installer Linux Ubuntu på din maskine
Avatar billede Excizted Nybegynder
28. oktober 2009 - 18:09 #3
Hej :)
Hvis du blot skal bruge det på din egen Windows maskine er WAMP en god all-round løsning :D

http://www.wampserver.com/en/

Start med at downloade installationsfilen (http://www.wampserver.com/dl.php)

Kør installationen.. Hvis du bliver spurgt om noget du ikke forstår skal du ikke bekymre dig, bare gå videre, du behøver ikke konfigurere det hele.

Når det er installeret, åbner du filen som kræver administrator-rettigheder. Så kan du blot styre dit MySQL, PHP og Apache derfra.

Bemærk at første gang du starter er der en hængelås på ikonet der viser at hjemmesiden ikke er åben for andre end dig. Du 'låser op' ved at vælge at gå online (nederste punkt i wamp-menuen).

Håber du far det til at virke :)

Ps: for at andre kan tilgå din webserver over internettet skal du åbne for port 80 i din firewall.
Avatar billede Gudiik Nybegynder
28. oktober 2009 - 19:00 #4
kelleolsen - Hjælper mig ikke da det er en masse gamle versioner. Og det gøres ikke på samme måde i de nye..

Excizted - Det virker sq ikke :D. Når jeg installere det, kommer der intet, kun et icon nede i menu, hvor der står den er offline. Og hvis jeg højre klikker kan jeg vælge sprog, og exit.
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. oktober 2009 - 19:25 #5
Kig i din startmenu og se om du ikke har wamp der. Har du det vælg "Start wamp server".
Avatar billede kelleolsen Nybegynder
28. oktober 2009 - 19:36 #6
michael_stim & Excizted -> Er Linux Ubuntu Server ikke en udmærket metode til det? ;) Free
Avatar billede Excizted Nybegynder
28. oktober 2009 - 19:59 #7
#4 Jojo du er på rette kurs.
Du skal ikke højreklikke men bare klikke (eller emvendt).
WAMP bruges er mange og er et solidt program :) du kan tro det virker.

Det der "offline" er det jeg beskrev som låst :)

#6 Jo er selv mest til Linux, men da jeg ikke ved om han har en ekstra computer til Linux, mod på det, eller om han i forvejen har en Licens til et windows produkt :)

Desuden vil jeg mene det er bedst lige at lære lidt om hvordan sådan nogle server apps fungerer før man kaster sig ud i at gøre det på Linux :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. oktober 2009 - 20:01 #8
Jo, hvorfor skulle det ikke være det? Har vi nogen sinde sagt det modsatte? Men vi ved ikke om spørger har windows eller linux på maskinen. Og er der windows i forvejen og bruger er vant til at bruge det OS, er der vel ingen grund til at installere linux, eller?
Avatar billede kelleolsen Nybegynder
28. oktober 2009 - 20:07 #9
Nej. Du har helt ret :) Men man skal jo lære Linux at kender før eller siden :b
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. oktober 2009 - 20:15 #10
Linux er snart så brugervenligt at det er lige så let, hvis ikke lettere end windows. Det er kun fordi de fleste der sidder ved en computer idag, har brugt win som det første OS, at det er "lettere" for dem at bruge det.
Avatar billede showsource Seniormester
29. oktober 2009 - 05:29 #11
Der er også denne,
http://www.phpbegynder.dk/artikler.php?id=20&page=1

ubuntu er også go' nok, omend at desktop udgaven synes jeg suger meget saft ud af computeren.

lamp ville jeg så anbefale:
http://www.ubuntu.com/products/WhatIsUbuntu/serveredition

Installer med OpenSSL og connect derefter med f.eks. winscp