Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 13:29 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Synology - klienten består ikke godkendelsen (fejlkode:53)

Har nu spenderet det bedste af 7 timer på følgende problem:

Har DS209 installeret fra desktop (med XP) med kablet netværksforbindelse. Det virker fint.

Skal nu også installere på bærbar (med Vista) med trådløs netforbindelse. Men:

Synology Assistant kan kun se DS209 med kabel i (så et eller andet problem er der med den trådløse forb.) Men derefter kan den ikke tilknytte drev jf. overskriften "Kunne ikke tilslutte sig serveren. Klienten er måske ikke tilsluttet til serveren eller klienten består ikke godkendelsen (fejlkode:53).

Nogen der kan hjælpe mig videre her?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 14:05 #1
DS 209 har fat i din router med kabel, og hvis den bærbare er koblet til samme router med kabel kan du køre Synology Assistant fra den bærbare. Korrekt ?

Hvis den bærbare kører trådløst kan du ikke køre Synology Assistant fra den bærbare. Korrekt ?

Sluk for sin router i 10 til 15 sekunder og start den igen.
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 14:13 #2
Det prøver jeg lige
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 14:15 #3
Du svarede ikke på mine 2 spørgsmål ! ! ?
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 14:16 #4
Nej, det hjælper ikke.

Desktop + kabel virker OK

Labtop + kabel virker kun ift at se NAS men ikke tilknytte drev.

Labtop + trådløs = ingen NAS
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 14:24 #5
I netværks og delingscenter på den bærbare:

Har du angivet privat netværk ?
Netværksregistrering slåët til ?
Fildeling slået til ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 14:26 #6
Bærbare med kabel:
Start Synology Assistant på den bærbare, og diskstation skulle gerne komme frem.
Gør den det ?
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 14:31 #7
Privat netværk - ja
Netværksregistrering - ja
Fildeling - ja

og ja har startet Syn. Ass. med kabel i den bærbare og diskstationen er kommet frem.
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 14:39 #8
Når jeg så derefter vil tilknyttte drev går den igang med at tilknytte til serveren, men afbryder så med fejlmeddelsen som i min første post.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 15:02 #9
Har du oprettet bruger af bærbare som bruger i Synology ?

Den bruger på den bærbare, som du vil give adgang til oprettede drev, skal være oprettet som bruger på DS 209 inden du kan tilknytte drev.

Fejl 53 angiver at du forsøger at tilgå DS 209 uden rettigheder til dette.
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 15:10 #10
Jeg har oprettet en bruger i Disk Station Manager med samme navn og adgangskode som den, der logger ind på den bærbare. Har lige været inde og checke igen.

Skal måske lige oplyse, at jeg (også via trådløs) kan komme ind på Disk Station Manager via http/ipadresse:5000.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 15:13 #11
Problemet er på den bærbare, tror jeg.

Jeg tror du skal tillade DS 209 kommunikation begge veje i din firewall. Det kan godt være den som blokkerer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 15:14 #12
Når du nu er ved det, så kunne du også se om Synology Assistant har tilladelse til kommunikation gennem firewallen
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 15:20 #13
Ja, det lyder som om det er den bærbare, hvis ikke det er den trådløse forbindelse - men her kan jeg jo komme til DSM (disk station manager).

Jeg har prøvet at slå min Firewall helt fra, men det gjorde ingen forskel. Og ja, Synology Assistant er en aktiveret undtagelse i Firewallen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 15:23 #14
Jeg fandt lige denne:

http://forum.synology.com/wiki/index.php/Tips_and_common_error_messages_for_Windows_when_mapping_a_network_drive

Et stykke nede finder du fejl 53. Prøv dette.

Selv anvender jeg faste Ip adresser i mit netværk, både til Pc, såvel som til printer og NAS.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 15:28 #15
Det bør være nok at cleare de passwords som er knyttet til DiskStation.

I punkt 7 er der et link. Lidt nede på denne side kan du se hvordan du tilknytter drev ved hjælp af explorer, og efter den er der en kommandline version af samme.
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 16:00 #16
Prøvede lige forslaget, bliver stoppet samme sted. Netop i pkt. 7, ved "map drive" eller tilknyt drev, hvor jeg får samme fejlmeddelelse igen.

Er det pkt. 6 du hentyder til med at "cleare de passwords som er knyttet til DS"? Der var kun 1 password og det var til en googleaccount - slettede også det.

Har også prøvet at oprette den bruger, der får adgang fra min desktop, men også uden held.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 19:35 #17
Start > Kør > skriv cmd og tryk enter > skriv set og tryk enter

3 sidste linie angiver brugernavn på den konto der er logget ind på i Vista.

Det er dette brugernavn som skal være oprettet på Synology DS 209.
Er det det ?
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 20:15 #18
cmd - set: ja det er det brugernavn jeg har oprettet i DS.

Jeg har nu fået oprettet forbindelse til drevene! Men altså stadig kun med kabelforbindelse: tilføjede DS209's DNS i bærbars avancerede TCP/IP indstillinger. Fik ideen efter at have forfulgt klientbegrebet

Anvender lige nu trådløs=ingen adgang til drev.

Har du flere ideer? (sætter meget pris på din hjælp)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 20:47 #19
Så er jeg helt sikker på at problemet er md den bærbare, da DS ikke skelner mellem kablet og trådet netmærk. Netværket er jo blot mediet der bærer data.

Du kan fint gå på nettet trådløst ?

Jeg må indrømme at jeg er løber tør for ideer. Desværre :-(
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 21:03 #20
OK, men tak for din indsats alligevel. Jeg har jo fundet ud af at problemet er den trådløse forbindelse. Så er jeg så langt :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 21:09 #21
Kan du gå på internettet trådløst fra den bærbare ? ?
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 21:14 #22
Ja
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 21:27 #23
Har du prøvet at give faste Ip adresser til maskinerne, også NAS'en ?

Som regel kan man blot anvende en af IP adresserne i DHCP området, men visse routere kræver at man ved fast Ip anvender en IP uden for DHCP området.

Min router kører på 192.168.1.1, og første DHCP adresse er 192.168.1.2. Jeg tager alle mine faste IP adresser fra 192.168.1.20 til 192.168.1.29
På denne måde kan gæster anvende mit net uden risiko for konflikt, da DHCP serveren uddeler fra en ende af fra 192.168.1.2.
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 21:42 #24
ja, jeg sidder og forsøger og er i tvivl om det er NAS'ens eller den bærbares ip-adresse der skal tages udgangspunkt i. får dine gæster, så at vide hvilken adresse de skal bruge eller tildeler du en?

Jeg talte med TDC tidliger i dag og fik oplyst at routeren dækker området 192.168.1.1-100

Forsøger lige at rette igennem og vender tilbage.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 21:48 #25
Du kan se området DHCP serveren uddeler i hvsi du går ind i opsætningen af routeren.

Gæster kobler sig blot på, det være sig trådløst eller kablet. DHCP severen uddeler så IP adresser fra 192.168.1.2 og fremefter. Derfor skal jeg have 18 gæster for der komme konflikt med mine faste IP adresser, og det har jeg af og til, men ikke med computer koblet til mit netværk.
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 21:56 #26
jeg gør et eller andet forkert, for jeg mister netforbindelsen når jeg retter ip og dns adresser; har lige prøvet 2 gange med samme resultat. Så nu står bærbar til automatisk.

hvor kan jeg komme ind i opsætningen af routeren?

Og skal både IP og DNS sættes til manuel - ser ikke ud til at man kan nøjes med IP?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 22:13 #27
I Vista går du i netværks og delingscenter (højreklik på netværksikonet nederst til højre).
Klik på Vis Status.
Klik på Egenskaber.
Marker TCP/IPv4 og tryk på Egenskaber
Marker Brug følgende IP-adresse
Skriv 192.168.1.20 i feltet IP-adresse (F.eks)
Skriv 255.255.255.0 i feltet Undermaske
Skriv 192.168.1.1 i feltet Standart Gateway

Du kan gøre det samme i XP

På NAS'en går du i management modulet og i System > Netværk
Marker manuel og giv den IP 192.168.1.21 (F.eks)
Undermaske altid samme 255.255.255.0
Under DNS-Server og Standart Gateway skriver du 192.168.1.1 i begge to. Klik på Ok, og den ged skulle være barberet. :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 22:14 #28
På både Vista og Xp lader du DNS være automatisk.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 22:19 #29
XP maskinen skal selvfølgelig ikke have hverken 192.168.1.20 eller 192.168.1.21, da Vista og NAS'en har disse.
Avatar billede ehj Novice
27. oktober 2009 - 22:26 #30
Når jeg har rettet ip-adresserne kan jeg slet ikke komme på nettet fra den bærbare. Så er jeg nødt til at rette tilbage til automatisk ip-adresse, og så er jeg lige vidt..... lød ellers lovende :)
Avatar billede ehj Novice
28. oktober 2009 - 11:26 #31
godmiddag Dragonknight - hvis du stadig følger med!

Har nu via Synology support opsat hele mit LAN-netværk med faste IP-adresser via en fast forbindelse direkte mellem DS og bærbar. Jeg kunne også downloade en ny Syn. Assistant, hvilket måske også hjalp. Men i det store hele som dit indlæg #27.

Efter at have fjernet kablet kan jeg dog ikke længere se mit LAN fra den bærbare - så nu vil jeg oprette en tråd, der sigter direkte på dette.

Jeg vil gerne kvittere for din gode hjælp med at tildele dig de udlovede point, så hvis du smider et svar vil jeg gøre det med stor tak.

vh
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 12:46 #32
OK, men jeg drømte i nat om det, og kom i tanke om en firmware opdatering. Jeg kan huske at det var det første jeg gjorde da jeg fik min NAS.

I management modulet under system finder du firmware opdateringen, og der kan du se den aktuelle. På Synology's hjemmeside http://www.synology.com/support/download.php?lang=enu kan du se at sidste tilgængelige version til DS 209 er DSM 2.2-0942.
Du skal vide at du ikke kan opdatere til en firmware som er ældre en den nuværende installerede.

De har skruet lidt på firewall og på autoblock, som måske kunne hjælpe dig. Læs release notes specielt under autoblock, da det kunne være problemet. Dog forstår jeg stadig ikke hvorfor der er forskel på kablet og trådløse forbindelse. Måske den husker mac adressen for det trådløse netkort. Du finder Autoblock under netværsk servicer.

På den bærbare skal du forøvrigt huske at sætte fast IP både for den kablede såvel den trådløse forbindelse.
Avatar billede ehj Novice
28. oktober 2009 - 12:57 #33
Sikken en drøm :)

Men selv med den nye firmware altså ingen server via trådløs forbindelse til routeren. Spenderer derfor dagen i dag på at tage det store it-kørekort i LAN...

Mht. fast IP, så har jeg ikke været inde i den trådløse i denne omgang - men kan det være problemet. Jeg har via ipconfig fundet ud af, at den har 10.20.30.33. Når jeg ændrer til 192.168.1.10 mister jeg den... Så et sidste spm (selv om pointene er dine - og velfortjent?) hvad skal den faste IP for den trådløse så være?
Avatar billede ehj Novice
28. oktober 2009 - 12:58 #34
Hov - ikke ? men ! efter velfortjent!!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 13:57 #35
Brug en af de ledige i 20 serien.