Avatar billede Nienke Nybegynder
27. oktober 2009 - 11:49 Der er 5 kommentarer

problemer med linux

Jeg har af min kæreste fået en brugt Asus computer med Linux.
Jeg begik bare den fejl at sætte kode på computeren i tilfælde af at den skulle blive stjålet.
Men nu vil computeren bare ikke åbne når man har trykket koden, og den siger "login failed".
Nogen der har et bud på hvad man kan gøre ved det? Og om der er nogle steder man kan få den repareret?

På forhånd tak
Avatar billede superwulff Nybegynder
27. oktober 2009 - 12:20 #1
hvilken linux distribution er det?

Er du sikker på du ikke skriver root-koden og ikke brugerkoden (eller omvendt?)
Avatar billede baloose Nybegynder
27. oktober 2009 - 14:40 #2
Hvis det er fordi du er bange for at computeren bliver stjålet at du har sat kode på den, så synes jeg du skal vide at det intet hjælper i forhold til at sikre dataen på computeren hvis den bliver stjålet... du kan kryptere dataen på computeren, hvis du er bange for at nogen får adgang til det, det vil selvfølgelig også forhindre dig i at få adgang til dataen hvis du glemmer koden!

Med hensyn til at få skiftet koden, kan du hvis bootloaderen er GRUP kan du prøve dette:

1: Mens GRUP vises/starter tryk ESC

2: Tryk "e"

3: Marker linjen der begynder med Kernel ok tryk "e"

4: I enden af linjen tilføjes "rw init=/bin/bash" uden "

5: Tryk "Enter"

6: Tryk "b"

7: Nu booter computeren op i en tekst promt uden kode

8: Skriv: "passwd brugernavn" uden " brugernavn udskiftes med navnet på den bruger du vil skifte kode for f.eks. root

9: Tryk "Enter"

10: Skriv det nye kodeord, afslut med "Enter"

11: Skriv det nye kodeord igen, afslut med "Enter"

Der kan godt være problemer med tastatur layoutet så det kan være en god ide at bruge bare et enkelt bogstav som midlertidig kode indtil du får computeren startet rigtigt op, det sker også at du kun har mulighed for at bruge 1 bogstav pga. en bug der ikke lader dig skrive mere...

12: Genstart computeren: "Alt-Ctrl-Delete"
Avatar billede Nienke Nybegynder
27. oktober 2009 - 16:05 #3
Ja,jeg skriver koden hvor der står password. Det er det eneste sted man kan skrive.
Er ikke særlig bekendt med asus og linux, men en af mine kammerater siger, at det er typisk linux at den ikke vil registrere koden. Den ved det er den rigtige kode, men derfra og til at åbne computeren, det kan den ikke finde ud af. Ved ikke om det bare er sludder.
Men tror simpelthen jeg prøver at sende den til reparation et sted og så se om de kan installere windows på den i stedet for.
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede baloose Nybegynder
27. oktober 2009 - 18:29 #4
Hvis du alligevel vil formatere den ville det måske være en ide at prøve Ubuntu på den, inden du begynder at købe en Windows licens til en brugt computer, hvis du kan vente 2 dage kan du downloade den helt nye version, Ubuntu 9.10 på torsdag! Vil gætte på at det er en af de små Netbook computere du har så er det "Ubuntu Netbook Remix" du skal have...

Hvis du har noget data på computeren du gerne vil have kopieret inden du formatere kan du også bruge Ubuntu installations CD'en til det.

Tror ikke du skal regne med at din kammerat har brugt ret meget tid med Linux systemer, har aldrig haft problemer med at den rigtige kode ikke bliver godkendt...
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2009 - 19:12 #5
Og kan du vente 15 dage kommer openSUSE 11,2

http://suse.linuxin.dk/

Måske også værd at kikke på ?