Avatar billede tingholm Mester
26. oktober 2009 - 14:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ris/Ros og gode idéer?

Hej Eksperter

Jeg har lavet et semi-seriøst site: Menuen.dk
Jeg har helt bevidst ikke lavet siden mere fancy (udseende) end nødvendigt, men vil selvfølgelig gerne have forslag og idéer til hvordan jeg kan gøre siden endnu bedre?
Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
26. oktober 2009 - 15:18 #1
Lige et par hurtige:

Rød forbindes typisk med en advarsler eller minus. Så efter min mening bør du ikke bruge rød til din links. Desuden bør links også være understreget da det er det folk er vant til. Så blå, understreget og måske fede links er mit første råd. Måske du også ændre header og footer til en anden farve.

Overskrifter skal have samme indrykning som brødtekst eller være centreret, personligt synes du skal bruge samme indrykning.

Layoutet er lidt rodet, jeg kan godt se du kører med 2 koloner, men det er ikke tydeligt.

Fremhæv det vigtigste. Søgeboksen er det vigtigste resten er "bare" fyld. Så jeg ville nok lade søgeboksen fylde hele bredden, og så droppe nogle af de andre bokse, eller placere dem under søge boksen. Du kan også gøre tekst og felter større.

Gør søgeboksen mere simpel evt. med link til avanceret søg. Hvis muligt så slå de 3 input felter sammen til et felt eller måske et hvor felt og et hvad felt.

På søgeresultatsiden skal man kunne søge igen.

Generelt er designet lidt kedeligt og gammeldags, prøv at se om du ikke kan finde noget inspiration fra nogle andre sites. Men hold det simpelt som nu.

Dit logo er super lækkert og ideen med sitet er god, så held og lykke med det :-)
26. oktober 2009 - 18:54 #2
Det er en sjov ide, en jeg haaber du vil faa success med.  Det vil staa og falde med om du kan naa dine maalgrupper, de der vil indsende og vedligeholde menuer og de der vil bruge tipsene og skrive kommentarer.  Fra designet, tonen, og indholdet synes dine maalgrupper at vaere yngre mennesker der har lyst og, indenfor rimelighedens graenser, raad til at spise ude men som selvfoelgelig godt vil have en oplevelse og en god kvalitet for deres penge men som paa den anden side synes at der er for mange andre spaendende sider af livet til at bruge tid og resourcer paa det fin-kulinariske.  Ikke midaldrende/aeldre og ikke unge studerende (selv om de naturligvis er velkomne til at bruge siden.)  Hvis det er dine maalgrupper saa har du ramt nogenlunde rigtigt med hvad du har lavet.  Dog kan man altid finde noget at bemaerke, og det bad du om.

Som en teknisk detalje giver jeg casper-skovlund ret i at dine links skal ligne links, det vil sige understregede og blaa.

I oevrigt er det tydeligt at du har prioriteret din tid paa det soege- og navigations tekniske, og det er lykkedes.  Det er nemt at finde hvad man er intersseret i og i oevrigt finde rundt i indholdet.  Jeg gaar ud fra (men har ikke testet det) at det ogsaa er nemt at oploade nye menuer.  Designet er saa foreloebigt kommet i anden raekke.  Men nu er du kommet saa langt (og derfor spoerger du.)

Mit indtryk fra de foerste par sekunder jeg kiggede paa forsiden var at det var spaendende og tiltalende.  Jeg synes din logo fanger, som ogsaa casper-skovlund siger, men modsat ham finder jeg den roede farve tiltalende for dine (formodede) maalgrupper.  Efter de foerste par sekunder fandt jeg ogsaa resten af siden lidt forvirrende og tam.

Hvorfor laver du ikke siden i "landskab" format saa du kan have det hele uden at skulle scrolle?  Baggrunden paa forsiden ikke naesten-hvid men en eller anden lys farve der gaar godt med din roede logo.

Med landskabsformat vil det saa maaske vaere naturligt, under logo-banneret og ovenover footeren, med tre kolonner, maaske 20%, 60%, 20%, hvor det meeste af midterkolonnen gaar med soegefeltet (som du maaske kan designe lidt mere spaendende (men intet ekstremt saasom bevaegende flashfiles)) og de andre elementer (nyheder, "disclaimer," og facebook-henvisning) fordelt symmetrisk i sidekolonnerne.

Jeg finder det ogsaa fint at du har holdt dig fri for reklamer.

Jeg haaber disse kommentarer vil vaere nyttige.
Avatar billede tingholm Mester
28. oktober 2009 - 15:47 #3
Mange tak for inputs begge to.

Der er adskellige forslag jeg regner med at implementere i den nærmere fremtid.

Farven tror jeg dog ikke der bliver ændret ret meget på, men links-farve, opdeling i alm og avanceret søg samt mulighed for at søge igen direkte fra resultat-siden kommer så snart jeg får tid til at lave det...

Casper: smider du lige et svar også så du kan få points?
29. oktober 2009 - 19:24 #4
Hvis ikke Casper er interesseret i at smide et svar maaske kunne du lukke spoergsmaalet nu (du kunne give dig selv nogle af pointene.)  Saa er der "ryddet op" og det staar ikke laengere som aabent i min liste af indlaeg.
Avatar billede tingholm Mester
04. november 2009 - 09:30 #5
Tak for hjælpen og al din tålmodighed ;)
(2 dage fra oprettelse til du brokker dig både offentligt og i privat besked over at spm. ikke bliver lukket!!)
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. november 2009 - 09:57 #6
Syndes nu også at du lige skal klappe hesten Christian. Det er OK at spørgsmål bliver lukket osv, men du er heller ikke for god selv. På eksperten er der en "uskreven" regel om at man lægger sit forslag som en kommentar. Når bruger så beder om svar, så lægger de personer et svar der kan accepteres. Har set flere steder at du strør om dig med svar, også selv om der er kommet et forslag der virker, FØR du har smidt dit svar.
Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
04. november 2009 - 09:57 #7
hmmm af en eller anden grund har jeg ikke fået mails omkring de kommentarer der er postet. Først nu da svaret er accepteret har jeg fået en mail. Så det var ikke for at være uhøflig at jeg ikke har svaret :-)
Avatar billede nezirovski Nybegynder
06. november 2009 - 03:36 #8
Hej.

jeg kiggede på din design og jeg tror jeg ved hvad din problem med hjemmesiden er.

jeg har en hjemmeside http://www.hypergurl.com/colormatch.php <--
den giver dig color mix. Så hvis du vill bruge rød farver så skriver du html farvern så får du farver der passer til din farv.

hmm check it out så måskee hjælper det
Avatar billede tingholm Mester
06. november 2009 - 08:51 #9
Hej nezi

Det er sgu da en ret snedig side du har der...
Var ikke lige obs på at den menneskelige hjerne var så gennemskuelig at man kan udregne hvilke farver vi synes passer sammen... Men har kigget lidt på det, og jeg synes det holder.
Den kommer lige i bookmarks :)
Avatar billede nezirovski Nybegynder
07. november 2009 - 00:55 #10
Jeg ved jeg had de samme problem som de fleste har.
Farver problem. men den der side den hjælper sku..
Hvis du finder noget der hjælper med design så må du godt skrive =)